Din introducerea cărţii "Atributele lui Dumnezeu Volumul 2"
Aş vrea să spun, fără să apelez la o smerenie morbidă, că, fără o
inimă curată şi o minte predată, nici un om nu poate fi vrednic să
predice despre Dumnezeu şi nici un om nu poate fi vrednic să audă. Nici
un om nu poate auzi lucrurile acestea dacă Dumnezeu nu îl atinge şi nu
îl luminează. Astfel, Milton a spus: „Învaţă-mă, căci Tu cunoşti; ...
Ceea ce este întuneric în mine/ Iluminează Tu, ridică şi sprijină ceea
ce este jos; Ca la înălţimea acestei mari Dovezi/ Să pot proclama
Providenţa Eternă,/ Şi să pot explica omului căile lui Dumnezeu.”
Cine poate să vorbească despre atributele lui Dumnezeu – existenţa Sa
prin Sine Însuşi, omniscienţa, omnipotenţa, transcendenţa Sa şi aşa mai
departe – cine o poate face, cine o poate face cu vrednicie? Cine este
capabil de aşa ceva? Eu nu sunt. Deci, am doar această speranţă: aşa cum
umilul măgăruş a mustrat nebunia profetului, şi aşa cum, într-o noapte,
cocoşul a cântat pentru a-l trezi pe apostol şi pentru a-l aduce la
pocăinţă, tot aşa şi Dumnezeu mă poate lua şi mă poate folosi. Aşa cum
Isus a intrat în Ierusalim pe spatele unei măgăriţe, tot aşa mă rog ca
El să vrea să treacă prin faţa oamenilor călărind pe un instrument atât
de nevrednic ca mine.
Este extrem de necesar ca noi să Îl cunoaştem pe acest Dumnezeu, pe
Acesta despre care a scris Ioan, pe Acesta despre care vorbeşte poetul,
pe Acesta despre care vorbeşte teologia şi pe Acesta despre care suntem
trimişi să predicăm şi să dăm învăţături. Este absolut, extrem, imperios
necesar ca noi să Îl cunoaştem pe Acesta pentru că, vedeţi, omul a
căzut atunci când a pierdut conceptul corect de Dumnezeu.
Atâta timp cât omul L-a crezut pe Dumnezeu în toate privinţele, totul
a fost în regulă; fiinţele umane erau sănătoase şi sfinte (sau, cel
puţin, inocente), curate şi bune. Apoi a venit diavolul şi a pus un semn
de întrebare în mintea femeii: „El a zis femeii: «Oare a zis Dumnezeu
cu adevărat...?»” (Geneza 3:1). Aceasta este echivalentul furişării în
spatele lui Dumnezeu şi al punerii sub semnul întrebării bunătatea lui
Dumnezeu. Apoi a început degenerarea progresivă.
Atunci când cunoaşterea lui Dumnezeu nu mai preocupă minţile oamenilor, ajungem în situaţia critică în care ne aflăm acum:
Fiindcă, măcar că au cunoscut pe Dumnezeu, nu L-au proslăvit ca
Dumnezeu, nici nu I-au mulţumit; ci s-au dedat la gândiri deşarte, şi
inima lor fără pricepere s-a întunecat. S-au fălit că sunt înţelepţi, şi
au înnebunit; şi au schimbat slava Dumnezeului nemuritor într-o icoană
care seamănă cu omul muritor, păsări, dobitoace cu patru picioare şi
târâtoare. De aceea, Dumnezeu i-a lăsat pradă necurăţiei, să urmeze
poftele inimilor lor; aşa că îşi necinstesc singuri trupurile; căci au
schimbat în minciună adevărul lui Dumnezeu, şi au slujit şi s-au
închinat făpturii în locul Făcătorului, care este binecuvântat în veci!
Amin. Din pricina aceasta, Dumnezeu i-a lăsat în voia unor patimi
scârboase; căci femeile lor au schimbat întrebuinţarea firească a lor
într-una care este împotriva firii; tot astfel şi bărbaţii, au părăsit
întrebuinţarea firească a femeii, s-au aprins în poftele lor unii pentru
alţii, au săvârşit parte bărbătească cu parte bărbătească, lucruri
scârboase, şi au primit în ei înşişi plata cuvenită pentru rătăcirea
lor. Fiindcă n-au căutat să păstreze pe Dumnezeu în cunoştinţa lor,
Dumnezeu i-a lăsat în voia minţii lor blestemate, ca să facă lucruri
neîngăduite. (Romani 1:21-28)
Acest prim capitol din Romani se încheie cu o acuzare teribilă a
nelegiuirii, a curviei, a vicleniei, a lăcomiei, a răutăţii ş.a.m.d. –
lista neagră a nelegiuirilor şi a păcatelor de care omul s-a făcut
vinovat. Toate acestea au apărut deoarece omul şi-a pierdut încrederea
în Dumnezeu. El nu a cunoscut caracterul lui Dumnezeu. El nu a cunoscut
ce fel de Dumnezeu era Dumnezeu. S-a încurcat în această cunoaştere a
lui Dumnezeu. Acum, singura cale de întoarcere este restaurarea
încrederii în Dumnezeu. Şi singura cale prin care poţi să îţi restaurezi
încrederea în Dumnezeu este restaurarea cunoaşterii lui Dumnezeu.
Am început cu textul: „Cei ce cunosc numele Tău se încred în Tine”
(Psalmul 9:10a). Cuvântul „nume” însemnă caracter plus reputaţie. „Cei
ce cunosc ce fel de Dumnezeu eşti îşi vor pune încrederea în Tine.” Ne
întrebăm de ce nu avem credinţă; răspunsul este – credinţa înseamnă
încredere în caracterul lui Dumnezeu şi, dacă nu ştim ce fel de Dumnezeu
este Dumnezeu, nu putem avea credinţă.
Citim cărţi despre George Müller şi despre alţii şi încercăm să avem
credinţă. Dar uităm că această credinţă este încrederea în caracterul
lui Dumnezeu. Şi, nu putem avea credinţă deoarece nu ne dăm seama ce fel
de Dumnezeu este Dumnezeu, sau cum este Dumnezeu. Astfel, ne luptăm,
aşteptăm şi nădăjduim împotriva oricărei nădejdi. Însă credinţa nu vine,
pentru că nu cunoaştem caracterul lui Dumnezeu. „Cei ce cunosc cum eşti
Tu se vor încrede în Tine.” Se întâmplă automat – vine în mod natural
atunci când ştim ce fel de Dumnezeu este Dumnezeu.
Vă voi vorbi despre caracterul lui Dumnezeu pentru a vă spune cum
este El. Şi, dacă ascultaţi cu o minte destoinică, veţi descoperi că
această credinţă va înmuguri. Neştiinţa şi necredinţa trag credinţa în
jos, dar o cunoaştere a lui Dumnezeu restaurată va înălţa credinţa.
Nu cred că a mai existat vreo perioadă în istoria lumii în care să
avem nevoie de o cunoaştere restaurată a lui Dumnezeu mai mult ca acum.
Creştinii care cred în Biblie au câştigat mult în ultimii patruzeci de
ani. Avem mai multe Biblii acum decât am avut vreodată – Biblia este un
best-seller. Avem mai multe şcoli biblice decât am avut vreodată în
istoria lumii. Milioane de tone de literatură evanghelică curg
neîncetat. Acum avem atât de multe misiuni încât nu ştim ce să facem cu
ele. Evanghelismul se află la un nivel foarte ridicat acum. Astăzi merg
mai mulţi oameni ca niciodată la biserică, fie că veţi crede, fie că nu.
Acum, toate acestea arată un câştig, nu încape nici o îndoială. Dar,
ştiţi, un om poate afla la sfârşitul anului cum i-a mers afacerea punând
în balanţă pierderile şi câştigurile. Şi, chiar dacă are ceva
câştiguri, dacă are prea multe pierderi, va ieşi din afacere anul
următor.
Multe dintre bisericile evanghelice au avut câteva câştiguri în
ultimii ani, dar am suferit, de asemenea, o pierdere mare, centrală:
conceptul nostru înalt despre Dumnezeu. Creştinătatea se ridică precum
un vultur şi zboară deasupra vârfurilor tuturor munţilor, tuturor
religiilor lumii, datorită, în primul rând, concepţiei înalte despre
Dumnezeu, dată nouă printr-o descoperire divină şi prin venirea Fiului
lui Dumnezeu pentru a lua trup uman şi pentru a locui printre noi.
Creştinătatea, marea Biserică, s-a bazat pe caracterul lui Dumnezeu. Ea
L-a predicat pe Dumnezeu, s-a rugat lui Dumnezeu, L-a declarat pe
Dumnezeu, L-a onorat pe Dumnezeu, L-a înălţat pe Dumnezeu, L-a
mărturisit pe Dumnezeu – Triunul Dumnezeu.
Dar, în aceste vremuri, am suferit o pierdere. Am pierdut acel
concept înalt despre Dumnezeu, şi conceptul despre Dumnezeu pe care îl
are biserica evanghelică obişnuită acum este atât de jos încât a ajuns
nedemn de Dumnezeu, fiind o ruşine pentru Biserică. Unii spun că
Dumnezeu este „asociatul lor” sau „omul de sus”, din neglijenţă,
greşeală degenerată sau orbire spirituală. Un colegiu creştin a lansat o
broşură intitulată „Hristos este Mijlocaşul meu” – El întotdeauna dă
pasa potrivită. Un om de afaceri a fost citat spunând: „Dumnezeu este un
partener bun şi îmi place de El .”
Nu există nici un musulman în lume care să se înjosească într-atât
încât să Îl numească pe Dumnezeu un „partener bun”.
Nu există nici un
evreu, cel puţin nu un evreu care crede în religia sa, care să
îndrăznească vreodată să vorbească în acest fel despre Yahweh, Cel cu un
nume incomunicabil. Ei vorbesc despre Dumnezeu respectuos şi
reverenţios. În bisericile evanghelice, însă, Dumnezeu este un
„mijlocaş” şi un „bun partener”.
Câteodată mă simt ca şi cum aş face grevă împotriva multor lucruri
care trec drept creştinism. Ei vorbesc despre rugăciune ca despre „a te
consfătui cu Dumnezeu”, ca şi cum Dumnezeu ar fi antrenorul sau
mijlocaşul sau ceva de genul acesta; se strâng toţi în cerc, Dumnezeu dă
semnalul şi ei pleacă. Ce monstruozitate absurdă! Atunci când romanii
au sacrificat o scroafă pe altarul din Ierusalim, ei nu au comis ceva
mai înfricoşător ca ceea ce facem noi când Îl transformăm pe Dumnezeul
de trei ori sfânt într-un Moş Crăciun ieftin pe care să îl folosim
pentru a primi ceea ce vrem.
Creştinismul şi-a pierdut demnitatea. Şi nu o vom primi înapoi până
când nu Îl vom cunoaşte pe Dumnezeul sfânt, demn, care călăreşte pe
aripile vântului şi care face din nori carele Lui. Am pierdut conceptul
maiestăţii şi arta închinării. Am primit o scrisoare de la bunul meu
prieten Stacy Woods care, până de curând, a fost în fruntea
InterVarsity. La sfârştitul scrisorii el a spus următorul lucru:
„Biserica fuge de închinare. Mă întreb dacă nu se întâmplă acest lucru
din cauza faptului că fugim de Dumnezeu.” Cred că are dreptate şi cred
că acesta este răspunsul.
Apoi, religia noastră şi-a pierdut natura interioară, pentru că, dacă
creştinismul este ceva, atunci este o religie interioară. Isus a spus
că trebuie să ne închinăm în duh şi în adevăr. Totuşi, am pierdut
această practică deoarece am pierdut conceptul divinităţii care face
acest lucru posibil. Chiar dacă ne-am agăţat de Biblia noastră de studiu
Scofield şi chiar dacă noi credem încă în cele şapte doctrine ale
credinţei fundamentale, am pierdut venerarea, uimirea, teama şi
desfătarea. De ce? Deoarece L-am pierdut pe Dumnezeu sau, cel puţin, am
pierdut conceptul nostru înalt şi măreţ despre Dumnezeu – singurul
concept despre Dumnezeu pe care îl onorează El.
Astfel, câştigurile pe care le-am acumulat au fost toate externe:
Biblii şi şcoli biblice; cărţi, reviste şi mesaje la radio; misiuni şi
evanghelizări; numere şi biserici noi. Pierderile pe care le-am suferit
au fost toate interioare: pierderea demnităţii, a închinării şi a
maiestăţii, a caracterului interior, a prezenţei lui Dumnezeu, a fricii
şi a desfătării spirituale.
Dacă am pierdut doar ce este lăuntric şi am câştigat doar ce este
exterior, mă întreb dacă, în final, am câştigat ceva. Mă întreb dacă nu
suntem cumva într-o stare rea acum. Cred că suntem. Cred că bisericile
noastre evanghelice, creştinismul nostru sunt slabe şi anemice, fără un
conţinut meditativ, frivole în atitudine şi lumeşti în duh.
Cred că suntem într-o nevoie disperată după o reformă care să aducă înapoi biserica.
Am renunţat să mai folosesc cuvântul „trezire” deoarece avem nevoie
de mai mult decât de o trezire. Când marea trezire galeză a venit în
mica ţară a Galilor pe la sfârşiul secolului trecut, Duhul Sfânt a avut
ceva cu care să lucreze. Oamenii credeau în Dumnezeu, iar noţiunea lor
de Dumnezu era înaltă. Dar, din cauza faptului că biserica şi-a pierdut
conceptul înalt despre Dumnezeu şi nu mai ştie cum este Dumnezeu,
religia ei este slabă şi anemică, frivolă, lumească şi ieftină.
Comparaţi predica din biserica de astăzi cu cea a profeţilor evrei, sau
chiar cu a unora ca Charles Finney – dacă îndrăzniţi să o faceţi. Cât de
serioşi erau aceşti oameni ai lui Dumnezeu! Ei erau oameni ai cerului
care au venit pe pământ ca să vorbească oamenilor. Precum Moise a
coborât de pe munte cu faţa strălucitoare ca să vorbească oamenilor, tot
aşa au apărut şi profeţii şi predicatorii de-a lungul anilor. Erau
oameni serioşi, venerabili, măreţi în atitudine şi plini de substanţă în
gândire şi în teologie.
Astăzi, însă, predicarea în sensul larg este ieftină, frivolă, de
proastă calitate, superficială şi distractivă. Noi, cei din bisericile
evanghelice, credem că trebuie să îi distrăm pe oameni, altfel nu se vor
întoarce. Ne-am pierdut seriozitatea din predică şi am devenit
ridicoli. Ne-am pierdut solemnitatea şi am devenit nişte oameni fără
teamă, ne-am pierdut nobleţea şi am devenit grosolani şi superficiali.
Ne-am pierdut substanţa şi am devenit animatori. Acesta este un lucru
tragic şi îngrozitor.
Comparaţi problema citirii la creştini şi veţi vedea că suntem în
aceeaşi situaţie. Nemţii, scoţienii, irlandezii, galezii, englezii,
americanii şi canadienii – toţi au o moştenire protestantă comună. Şi ce
citeau aceşti înaintaşi protestanţi ai tăi şi ai mei? Ei bine, ei
citeau Începutul şi progresul religiei în suflet (The Rise and Progress
of Religion in the Soul) de Doddridge. Citeau Trăirea şi moartea sfântă
(Holy Living and Dying) scrisă de Taylor; mai citeau Călătoria
creştinului (Pilgrim’s Progress) şi Războiul sfânt (Holy War) ale lui
John Bunyan; citeau Paradisul pierdut (Paradise Lost) de Milton; mai
citeau şi predicile lui John Flavel.
Astăzi roşesc atunci când mă gândesc la nutreţul religios care li se dă
copiilor. Exista o vreme în care stăteau în cerc în timp ce focul pârâia
în vatră şi ascultau un bunic serios dar blând care citea Călătoria
creştinului, iar tinerii canadieni şi americani creşteau ştiind totul
despre Domnul Făţarnic şi despre restul echipei. Acum citim deşeuri
ieftine care trebuie să fie luate cu făraşul şi de care trebuie să
scăpăm.
Apoi, mă gândesc la cântecele care sunt cântate acum în atât de multe
locuri. Ah, lista cântăreţilor plăcuţi! Este Watts care a scris
Dumnezeu, Ajutorul nostru din vremurile trecute (Oh, God, our Help in
Ages Past), Zinzendorf care a scris atât de multe imnuri minunate. Apoi a
fost Wesley care scris, şi el, atât de multe. A fost Newton, a fost
Cooper care a scris Există o Fântână plină de sânge (There is a Fountain
Filled with Blood), Montgomery şi cei doi Bernard – Bernard de Cluny şi
Bernard de Clairvaux. Au fost Paul Gerhardt şi Tersteegen, Luther şi
Kelly, Addison şi Toplady, Senic şi Doddridge, Tate, Brady şi Psaltirea
scoţiană. Mai era o întreagă mulţime de alţi scriitori care nu erau aşa
de mari ca aceste stele măreţe dar, luaţi împreună, ei au format o Cale
Lactee care a înconjurat cerul Protestant.
Am o carte veche de imuri metodiste care a ieşit la tipar în urmă cu o
sută unsprezece ani în care am găsit patruzeci şi nouă de imnuri despre
atributele lui Dumnezeu. Am auzit spunându se că nu ar trebui să cântăm
imnuri cu atât de mulă teologie deoarece minţile oamenilor de astăzi
sunt diferite. Acum gândim diferit. Ştiaţi că acele imnuri metodiste
erau cântate aproape numai de oameni needucaţi? Erau fermieri, ciobani,
crescători de vite, mineri, fierari, tâmplari, culegători de bumbac –
oameni simpli de pe tot continentul acesta. Ei cântau acele cântări.
Sunt peste 1 100 de imnuri în cartea pe care o am eu şi nici unul dintre
ele nu este fără valoare.
În zilele noastre nici nu voi vorbi măcar despre unele dintre
deşeurile groaznice pe care le cântăm. Există un cântec scurt care este
cântat pe melodia lui În seara aceasta va fi un timp incitant în vechiul
oraş (There’ll Be a Hot Time in the Old Town Tonight) care sună cam
aşa:
Unu, doi, trei, diavolul se ţine după mine,
Patru, cinci, şase, el aruncă într-una cărămizi,
Şapte, opt, nouă, nu mă nimereşte niciodată,
Aleluia, Amin.
Şi acum dragii sfinţişori ai lui Dumnezeu cântă aceste lucruri.
Părinţii noştri cântau Dumnezeu, Ajutorul nostru din vremurile trecute
(Oh, God, our Help in Ages Past), iar noi cântăm deşeuri.
Acest declin tragic şi înfricoşător al stării spirituale a
bisericilor a apărut ca rezultat al faptului că noi am uitat ce fel de
Dumnezeu este Dumnezeu.
Am pierdut viziunea Maiestăţii din înălţimi. În ultimele săptămâni am
citit din cartea Ezechiel, am citit rar, am recitit şi am ajuns la acel
pasaj grozav, înfricoşător, unde Shekinah, prezenţa strălucitoare a lui
Dumnezeu, se ridică dintre aripile heruvimilor, merge la altar, se
ridică din altar, se îndreaptă spre uşă şi se aude vâjâitul aripilor
(Ezechiel 10:4,5). Apoi, prezenţa lui Dumnezeu pleacă de la uşă spre
curtea exterioară (10:18, 19) şi din curtea exterioară pe munte (11:23)
şi de pe munte în glorie.
Ea nu s-a reîntors niciodată cu excepţia momentului când a fost
întrupată în Isus Hristos atunci când El a umblat printre noi. Dar slava
Shekinah care l-a însoţit pe Israel în toţi acei ani, care a luminat
tabăra, a dispărut. Dumnezeu nu a mai putut suporta, aşa că şi-a retras
Măreţia, slava Shekinah, şi a părăsit templul. Mă întreb câte biserici
evanghelice nu L-au întristat pe Duhul Sfânt prin frivolitatea lor, prin
superficialitatea, grosolănia şi lumescul lor până când El s-a retras
rănit, în tăcere. Trebuie să Îl revedem pe Dumnezeu; trebuie să Îl
simţim din nou pe Dumnezeu; trebuie să-L cunoaştem din nou pe Dumnezeu;
trebuie să Îl auzim din nou pe Dumnezeu. Nimic mai puţin decât aceste
lucruri nu ne va salva.
Nădăjduiesc că veţi avea un duh de rugăciune, că veţi fi vrednici să
auziţi aceste lucruri şi că eu voi fi vrednic să vorbesc despre Dumnezeu
– Triunul Dumnezeu, Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt – cum este El. Dacă am
putea restaura din nou cunoaşterea lui Dumnezeu oamenilor, am putea
ajuta puţin pentru a aduce o reformă care să Îl restaureze pe Dumnezeu
oamenilor. Vreau să închei cu aceste cuvinte ale lui Frederick Faber:
Plin de glorie, plin de minuni,
Maiestate Divină!
Cum strălucesc fulgerele Tale
Printre nesfârşitele tunete.
Ocean neţărmurit! Cine te va măsura?
Propria-Ţi eternitate Te înconjoară,
Maiestate Divină!
O oră cu maiestatea lui Dumnezeu valorează mai mult pentru tine acum
şi în eternitate decât toţi predicatorii – inclusiv eu – care s-au
ridicat vreodată pentru a-şi deschide Biblia. Vreau o viziune a
maiestăţii lui Dumnezeu – nu cum spune acel cântec: „o licărire fugară” –
nu, nu vreau nimic fugar, vreau ca licărirea maiestăţii şi a minunii să
fie permanentă! Vreau să trăiesc acolo unde faţa lui Dumnezeu
străluceşte în fiecare zi. Nici un copil nu spune: „Mamă, lasă-mă să-ţi
văd faţa în fugă.” Copilul vrea să fie acolo unde în fiecare minut al
unei ore să poată privi în sus şi să vadă faţa mamei.
Fără sfârşit, nemărginit, unic, singur,
Şi totuşi atât de sublim,
Eşti grandios, veşnic,
unic
Dumnezeu în Unitate!
Unic în grandoare, unic în slavă,
Cine Îţi va spune povestea minunată,
Trinitate copleşitoare?
Splendori peste splendori strălucind
Schimbându-se şi împletindu-se;
Glorii peste glorii revărsându-se
Toate strălucind diafan!
Cu binecuvântări, laude, adorări
Te întâmpină tremurând naţiunile,
Maiestate Divină!
Acestea sunt zilele omului obişnuit – nu numai că am devenit toţi
obişnuiţi, dar L-am mai şi târât pe Dumnezeu pe treapta noastră
mediocră. Lucrul de care avem nevoie disperată este o concepţie înaltă
despre Dumnezeu. Poate printr-o predicare loială, prin rugăciune şi prin
Duhul Sfânt putem vedea „Splendori peste splendori strălucind/
Schimbându-se şi împletindu-se.” Poate putem vedea „Glorii peste Glorii
revărsându-se/ Toate strălucind diafan!” Iar lui Dumnezeu îi putem da
„binecuvântări, laude, adorări” cu care „Te întâmpină tremurând
naţiunile, Maiestate Divină!”
Editorial
A.W. Tozer, 13 mai 2010
Caracterul lui Dumnezeu
- Despre sfârșitul felului de viață a lui Richard Baxter Dr. Bates, 12 iulie 2024
- Preeminența Evangheliei - Un capitol din cartea Hristosul preeminent Paul Washer, 06 aprilie 2024
- De ce S-a întrupat Fiul lui Dumnezeu? Valentin Leonaș, 11 decembrie 2023
- Răscumpărarea mâinilor! Valentin Leonaș, 11 mai 2023
- Sarea fără puterea de a săra, lumina fără lumină Martyn Lloyd-Jones, 11 aprilie 2023
- Lăsați jocurile! Ocupați-vă de vițel! Valentin Leonaș, 22 noiembrie 2022
- Un capitol din cartea „Mărturia lui Howell Harris” Howell Harris, 05 martie 2022
- Fragment relevant pentru zilele noastre din cartea „Predici despre trezire” C.H. Spurgeon, 07 februarie 2022
- Fragment dintr-un comentariu asupra Cântarii cântărilor, carte care se află în lucru Autor necunoscut, 06 ianuarie 2022
- MLJ despre aroganța celor care susțin încetarea anumitor daruri ale Duhului Martyn Lloyd-Jones, 31 octombrie 2021
- Valoarea timpului și importanța răscumpărării acestuia Jonathan Edwards, 19 iulie 2021
- Despre răscumpărarea vremii John Wesley, 05 iulie 2021
- Odihna veșnică a sfinților Richard Baxter, 25 mai 2021
- Vindecarea miraculoasă - fragment din carte Henry Frost, 03 februarie 2021
- Johan Brentz Joel Beeke & Diana Kleyn, 05 ianuarie 2021
- Un adevărat slujitor al lui Dumnezeu Joel Beeke & Diana Kleyn, 28 octombrie 2020
- Cum a folosit Dumnezeu o furtună Joel Beeke & Diana Kleyn, 28 septembrie 2020
- Încredere George C. Neumark, 1621-1681, 22 august 2020
- Însetez, oh Miel rănit al lui Dumnezeu Atribuită lui John Wesley, 25 iulie 2020
- Răscumpărarea omului Ivan Plett, 24 iunie 2020
- Nenorocirea omului și puterea lui Dumnezeu Martyn Lloyd Jones, 11 iunie 2020
- Pocăința: singurul răspuns potrivit! Valentin Leonaș, 27 aprilie 2020
- Dragostea de sine William Faber, 20 aprilie 2020
- Gândurile și roadele lor C.H. Spurgeon, 13 aprilie 2020
- Din lac în puț Valentin Leonaș, 02 aprilie 2020
- Supunere Jeanne Marie de la Motte-Guyon, 30 martie 2020
- Ademenit în pustiu Gerhard Tersteegen, 26 martie 2020
- Poporul lui Dumnezeu Martyn Lloyd Jones, 22 martie 2020
- Dacă Dumnezeu este pentru noi... Martyn Lloyd Jones, 17 martie 2020
- John Sung - Mesagerul trezirii de la Dumnezeu pentru Biserica din China Peter Chung, unul din convertiții dr-lui Sung, 12 februarie 2020
- John Sung - Epilog Leslie Lyall, 24 ianuarie 2020
- Cum să înfrunți atacurile lui Satan John Newton, 09 decembrie 2019
- Armele firii versus armele duhovnicești - mărturisire Valentin Leonaș, 02 decembrie 2019
- Cauzele, natura și semnele declinului în har John Newton, 19 octombrie 2019
- Nu vă irosiți timpul și banii cu N.T. Wright! Valentin Leonaș, 18 octombrie 2019
- Călăuzirea divină John Newton, 01 octombrie 2019
- Semnele unei chemări în lucrare John Newton, 19 septembrie 2019
- Întrebuințarea bună a Legii John Newton, 09 septembrie 2019
- Cusururi în caracterul creștin John Newton, 01 septembrie 2019
- Rugați pe Domnul secerișului să scoată lucrători la secerișul Lui! Valentin Leonaș, 12 august 2019
- Concluzie (ultimul capitol din cartea Baza unitații creștine) Martyn Lloyd-Jones, 23 aprilie 2019
- Împărăția lui Dumnezeu aici și acum? Valentin Leonaș, 22 martie 2019
- Trei feluri de învățători Valentin Leonaș, 11 martie 2019
- Fragment din cartea „Închinarea în familie” Donald S. Whitney, 29 ianuarie 2019
- În pragul dintre ani Valentin Leonaș, 31 decembrie 2018
- Introducere - Acest foarte neînsemnat frate al Meu, Dani Valentin Leonaș, 12 decembrie 2018
- Ana și Penina Valentin Leonaș, 26 noiembrie 2018
- Vai ce păcat îngrozitor! Valentin Leonaș, 21 noiembrie 2018
- În nimeni decât în Tine Valentin Leonaș, 08 noiembrie 2018
- Botezul cu Duhul Sfânt Martyn Lloyd Jones, 19 octombrie 2018
- Prietenul Mirelui Martyn Lloyd-Jones, 15 aprilie 2018
- Acesta este Regele meu! S.M. Lockridge, 07 aprilie 2018
- Unul din planurile lui Satan de a-i tine pe sfinti intr-o stare mizerabila Thomas Brooks, 19 februarie 2018
- Isus - Omul muncitor Samuel L. Brengle, 03 ianuarie 2018
- Despre duhul de invidie Jonathan Edwards, 10 iulie 2017
- Mesajul Evangheliei Valentin Leonaș, 01 februarie 2017
- Credință mântuitoare sau altfel de credință? Valentin Leonaș, 17 ianuarie 2017
- Desțeleniți-vă un ogor nou! Valentin Leonaș, 04 octombrie 2016
- În dezacord Valentin Leonas, 20 mai 2016
- Relația creștinului cu Legea Martyn Lloyd Jones, 07 aprilie 2016
- Torța Mărturiei - O altfel de Istorie a bisericii John Kennedy, 19 februarie 2016
- Se caută Profeți William Fetler, 02 februarie 2016
- Fragment din cartea autobiografică "Har din abundență pentru căpetenia păcătoșilor" John Bunyan, 07 ianuarie 2016
- Problema evanghelizării (capitolul 6 din cartea ''Predici de actualitate pentru crestini'') Martyn Lloyd Jones, 27 august 2015
- Păziţi-vă de spiritul romantic în religie A.W. Tozer, 06 mai 2015
- Declinul lecturilor bune A.W. Tozer, 01 martie 2015
- Tragedia risipei A.W. Tozer, 08 februarie 2015
- Meditaţie de Anul Nou A.W. Tozer, 31 decembrie 2014
- Frumuseţe de Crăciun A.W. Tozer, 16 decembrie 2014
- Un creştin nu-şi poate permite să învinovăţească A.W. Tozer, 20 noiembrie 2014
- Păziţi-vă de infatuare A.W. Tozer, 02 noiembrie 2014
- Vânturile de toamnă A.W. Tozer, 28 septembrie 2014
- Despre reproducerea şoarecilor bălţaţi (din "Omul, sălaşul lui Dumnezeu") A.W. Tozer, 20 august 2014
- Ţi-e frică să judeci? Lowell Brueckner, 14 iulie 2014
- Câștigurile crucii (capitolul 12 din Calea Crucii) Gregory Mantle, 17 iunie 2014
- Păcatul care pleacă ultimul A.W. Tozer, 16 aprilie 2014
- Dumnezeu trebuie să fie iubit pentru ceea ce este El Însuşi A.W. Tozer, 19 martie 2014
- Oh, Doamne, întoarce-ne din nou la Tine! A.W. Tozer, 19 februarie 2014
- Sfinţenia înainte de potop; sau umbli tu cu Dumnezeu? Samuel L. Brengle, 22 ianuarie 2014
- "Eu sunt Acela" (din cartea "Apa vie") Martyn Lloyd Jones, 21 decembrie 2013
- O rugăciune Francois de Fenelon, 29 noiembrie 2013
- Recunoscător? Da, dar cui? (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 22 septembrie 2013
- Darul pătrunderii profetice este imperativ astăzi -- Partea II (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 19 august 2013
- Darul pătrunderii profetice este imperativ astăzi -- Partea I (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 07 august 2013
- Ce putem spune despre trezire -- Partea IV (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 12 iulie 2013
- Ce putem spune despre trezire -- Partea III (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 07 iulie 2013
- Ce putem spune despre trezire -- Partea II (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 29 iunie 2013
- Ce putem spune despre trezire -- Partea I (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 18 iunie 2013
- Dovada exterioară a harului interior (capitolul 4 din cartea "Acei metodişti uimitori") A.W. Tozer, 22 mai 2013
- Cum să fii umplut cu Duhul Sfânt (capitolul 3 din broşura "Cum să fii umplut cu Duhul") A.W. Tozer, 01 mai 2013
- Nevoia de reformă A.W. Tozer, 14 aprilie 2013
- Pentru cercetare J. Gregory Mantle, 07 aprilie 2013
- O descurajare şi o încurajare Valentin Leonaş, 24 martie 2013
- Niciun păcat nu este privat (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 13 martie 2013
- Sfaturi legate de lectură Richard Baxter, 19 februarie 2013
- Folosul şi abuzul cărţilor bune, Partea V (un editorial din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 13 februarie 2013
- Folosul şi abuzul cărţilor bune, Partea IV (un editorial din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 07 februarie 2013
- Folosul şi abuzul cărţilor bune, Partea III (un editorial din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 01 februarie 2013
- Folosul şi abuzul cărţilor bune, Partea II (un editorial din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 26 ianuarie 2013
- Folosul şi abuzul cărţilor bune, Partea I (un editorial din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 20 ianuarie 2013
- Intrând într-un an nou (Capitol din cartea Apa vie) Martyn Lloyd Jones, 01 ianuarie 2013
- Ce a stabilit naşterea lui Hristos? (din cartea Ridicarea pânzelor) A.W. Tozer, 18 decembrie 2012
- Formarea unui om (din cartea Ridicarea pânzelor) A.W. Tozer, 10 decembrie 2012
- Orientaţi spre ambele direcţii (din cartea Ridicarea pânzelor) A.W. Tozer, 13 noiembrie 2012
- Gunoaie doctrinare despre Persoana şi lucrarea Duhului Sfânt (din cartea Trezirea, cap.4) Martyn Lloyd Jones, 04 noiembrie 2012
- Substitute ale uceniciei (Un editorial din Ridicarea pânzelor) A.W. Tozer, 11 octombrie 2012
- Ridicarea pânzelor (Un editorial din cartea Ridicarea pânzelor) A.W. Tozer, 28 august 2012
- Mântuirea umblă pe pământ (Un editorial din cartea Ridicarea pânzelor) A.W. Tozer, 09 august 2012
- TÂNĂRULUI EARLSTON Samuel Rutherford, 16 iulie 2012
- Mărturie Samuel L. Brengle, 04 iulie 2012
- Biruinţa asupra mâniei prin puterea Duhului Sfânt (din cartea Când vine Duhul Sfânt) Samuel L. Brengle, 23 iunie 2012
- Pregătirea locuinţei Lui (Un capitol din cartea Când vine Duhul Sfânt) Samuel L. Brengle, 12 iunie 2012
- Cum să citeşti biografie creştină Martyn Lloyd Jones, 04 iunie 2012
- Datoria de a ne opune A.W. Tozer, 13 mai 2012
- Puterea cere separare A.W. Tozer, 02 mai 2012
- Obligaţia noastră creştină de a ne păsa A.W. Tozer, 25 aprilie 2012
- Despre căutarea darurilor spirituale (Din cartea Bucurie negrăită) Martyn Lloyd Jones, 17 aprilie 2012
- Fără botezul cu Duhul Sfânt nimeni nu este suficient de pregătit pentru a predica (Din cartea Bucurie negrăită) Martyn Lloyd Jones, 12 aprilie 2012
- Integrare sau repudiere? (un capitol din cartea Preţul neglijenţei) A.W. Tozer, 05 aprilie 2012
- Avem nevoie să fim eliberaţi de teama firească (un capitol din cartea Preţul neglijenţei) A.W. Tozer, 25 martie 2012
- Sfinţenia personală este primordială (un capitol din cartea Preţul neglijenţei) A.W. Tozer, 10 martie 2012
- Serviciul creştin de înmormântare are nevoie de reformă (un capitol din cartea Preţul neglijenţei) A.W. Tozer, 28 februarie 2012
- Strigătul misionar! Valentin Leonaş, 25 februarie 2012
- Maranata! Valentin Leonaş, 18 februarie 2012
- Despre cruce şi purtarea ei Valentin Leonaş, 12 februarie 2012
- Lipsa emoţiilor în religie - motiv de smerire (fragment din cartea Emoţiile religioase) Jonathan Edwards, 29 ianuarie 2012
- Formula pentru succesul spiritual (Un capitol din cartea Succesul şi creştinul) A.W. Tozer, 16 ianuarie 2012
- Secretul biruinţei (Un capitol din carte Succesul si crestinul) A.W. Tozer, 27 decembrie 2011
- Hristos şi Biserica Lui vor birui (Fragment din cartea Trestia frântă) Richard Sibbes, 09 decembrie 2011
- Către cititor (Prefaţa cărţii Trestia frântă) Richard Sibbes, 22 noiembrie 2011
- Esenţa credinţei (Un capitol din cartea Hristos, Fiul etern) A.W. Tozer, 08 noiembrie 2011
- Arta adevăratei închinări (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 21 octombrie 2011
- Bogăţiile noastre nerevendicate (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 05 octombrie 2011
- Slujind în stare de urgenţă (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 22 septembrie 2011
- Slujba nopţii (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 08 septembrie 2011
- Importanţa examinării de sine (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 13 august 2011
- Caracteristicile omului spiritual (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 02 august 2011
- Pedeapsa şi purtarea crucii nu sunt acelaşi lucru (Din cartea Creştinul acela incredibil) A. W. Tozer, 29 iulie 2011
- De ce este dat Duhul Sfânt? (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 13 iulie 2011
- Tragedie în biserici - lipsa iluminării Valentin Leonaş, 27 iunie 2011
- Sfântul trebuie să umble singur (Din cartea, Omul: sălaşul lui Dumnezeu) A.W. Tozer, 31 mai 2011
- Trei răni care dovedesc credincioşia A.W. Tozer, 09 mai 2011
- Vechea şi noua cruce (Din cartea Omul: sălaşul lui Dumnezeu) A.W. Tozer, 21 aprilie 2011
- O rugăciune care trebuie înălţată zilnic din adâncul inimii Un purtător al crucii, 12 aprilie 2011
- Cauzele şi caracteristicile unei organizaţii Lowell Brueckner, 07 aprilie 2011
- Valoarea meditaţiei în citire Thomas Brooks, 28 martie 2011
- Cum să progresăm din punct de vedere spiritual? - din cartea, Omul: sălaşul lui Dumnezeu A.W. Tozer, 11 martie 2011
- Bucuria va veni la vremea ei A.W. Tozer, 01 martie 2011
- Pericolul şi beneficiul citirii unei cărţi bune A.W. Tozer, 17 februarie 2011
- Sunt rugăciunile tale plăcute lui Dumnezeu A.W. Tozer, 02 februarie 2011
- Sfinţind banalul A.W. Tozer, 16 ianuarie 2011
- Mutarea averii A.W. Tozer, 09 ianuarie 2011
- Lucrare şi închinare A.W. Tozer, 01 ianuarie 2011
- Puterile care ne modelează - din cartea "Născut după miezul nopţii" A.W. Tozer, 19 decembrie 2010
- Privind ţintă la Isus - O carte pentru cei flămânzi şi însetaţi după Isus Hristos , 09 decembrie 2010
- Ce este de făcut în privinţa diavolului? A.W. Tozer, 03 decembrie 2010
- Dumnezeu va fi totul în toate (aplicaţie) Isaac Ambrose, 06 noiembrie 2010
- Adevărata mortificare Isaac Ambrose, 17 octombrie 2010
- Domnul Isus trecând pârâul Chedron - aplicaţie Isaac Ambrose, 10 octombrie 2010
- Două minuni înfăptuite de Isus Hristos Isaac Ambrose, 26 septembrie 2010
- Trebuie să mergem la biserică? Valentin Leonaş, 11 septembrie 2010
- Mişcat sau transformat? Valentin Leonaş, 12 august 2010
- Eu sunt Domnul Dumnezeul tau Isaac Ambrose, 07 august 2010
- Motive care să ne încurajeze să privim la Isus Isaac Ambrose, 28 iulie 2010
- Despre citirea cărţilor Lowell Brueckner, 11 iulie 2010
- Păcatul de omitere Lowell Brueckner, 21 iunie 2010
- Caracterul lui Dumnezeu
- Monolog al unui suflet convins de păcat Joseph Alleine, 25 aprilie 2010
- O întâlnire proaspătă cu Dumnezeu Vance Havner, 29 martie 2010
- Umplut cu Duhul Gregory Mantle, 21 martie 2010
- Căsătoria cu altul Gregory Mantle, 15 februarie 2010
- Un mesaj pentru timpul prezent Charles Spurgeon, 05 ianuarie 2010
- Meditaţie asupra naşterii lui Isus Hristos Isaac Ambrose, 03 decembrie 2009
- Caracteristicile unei vieţi controlate de Duhul Sfânt Lowell Brueckner, 15 noiembrie 2009
- O scrisoare către un suflet pe care el nu l-a văzut niciodată, însă a cărui caz i-a fost expus de un prieten Robert Murray M'Cheyne, 08 noiembrie 2009
- Isus este Calea, Adevărul şi Viaţa (o predică din cartea lui M'Cheyne) Robert Murray M'Cheyne, 18 octombrie 2009
- Mândria spirituală (fragment din cartea lui Edwards, în curs de pregătire) Jonathan Edwards, 06 septembrie 2009
- Alţii au voie, tu nu G.D. Watson, 17 august 2009
- Vântul suflă în estul Texasului Mark Tomlinson, 04 august 2009
- În arena credinţei Erich Sauer, 13 iulie 2009
- O pasăre legată cu o sfoară Charles Spurgeon, 23 iunie 2009
- Rugaciune Sfântul Augustin (354-430), 12 iunie 2009
- Duhul Focului (Drumul spre Rusalii) Samuel Chadwick, 16 mai 2009
- Afară din tabără Ovidiu Miron, 27 aprilie 2009
- Provocarea Rusaliilor Samuel Chadwick, 05 aprilie 2009
- Dumnezeu intervenind Martyn Lloyd Jones, 13 martie 2009
- Părinţi creştini consacraţi Andrew Murray, 21 februarie 2009
- Marele zeu Amuzament A.W.Tozer, 14 februarie 2009
- Izvorul adevăratei bucurii Valentin Leonas, 27 ianuarie 2009
- ...şi noi tot nu suntem mântuiţi! Ovidiu Miron, 06 ianuarie 2009
- Rugaciune II Anomin, preluat din Valley of Vision, 30 noiembrie 2008
- Cum primeşti pierderile vieţii Dave Brueckner, 12 noiembrie 2008
- Pocăinţa ... la control Daniel Grigoriciuc, 17 septembrie 2008
- Fragment din cartea "Oameni care s-au întâlnit cu Dumnezeu" A.W.Tozer, 27 august 2008
- Rugăciune anonim, 18 august 2008
- Isus este biruitor! A.W. Tozer, 23 iulie 2008
- Trebuie să spunem Amin Lowell Brueckner, 11 iulie 2008
- O scrisoare William B. Burns, 25 iunie 2008
- Dumnezeu l-a auzit pe Ilie pentru ca Ilie L-a auzit pe Dumnezeu A.W.Tozer, 09 iunie 2008
- Hristos Se arată John Fletcher, 27 mai 2008
- Făgăduinţa Împăratului Frances Ridley Havergal, 28 aprilie 2008
- O jertfă vie Thomas Cook, 31 martie 2008
- Mărturia lui Thomas Cook Thomas Cook, 19 martie 2008
- 50 de motive pentru care Isus a venit să moară John Piper, 25 februarie 2008
- Tragedie în Biserică - lipsa darurilor A.W.Tozer, 28 ianuarie 2008
- Putere de sus John Greenfield, 01 ianuarie 2008
- Scopurile Întrupării (Partea a IV-a - Pentru a pregăti a doua venire) G. Campbell Morgan, 22 decembrie 2007
- Scopurile întrupării (Partea a III-a - Pentru a nimici lucrările diavolului) G. Campbell Morgan, 21 decembrie 2007
- Scopurile întrupării (Partea a II-a - Ca să ia păcatele) G. Campbell Morgan, 19 decembrie 2007
- Scopurile Întrupării (Partea I - Pentru a-L revela pe Tatăl) G.Campbell Morgan, 17 decembrie 2007
- Rugăciune I Anonim, preluat din cartea Valley of Vision, 30 noiembrie 2007
- Pogoară-Te, Doamne! Roger Ellsworth, 30 octombrie 2007
- Calea lui Dumnezeu, nu a noastra Martyn Lloyd Jones, 15 octombrie 2007
- Lipsa de curaj duce la conformitate Lowell Brueckner, 30 august 2007
- Flămând după Dumnezeu John Piper, 07 august 2007
- Căutare după goliciune Paul Washer, 13 iulie 2007
- Cum să ne rugăm pentru a primi ceea ce cerem? R.A. Torrey, 13 aprilie 2007
- EL SI NUMAI EL Martyn Lloyd Jones, 01 ianuarie 2007
- Decembrie Valentin Leonas, 01 decembrie 2006
- ,,Nu vă mai încredeţi dar în om!!" Paul Washer, 16 noiembrie 2006
- VAZÂND LUCRURILE DIN PERSPECTIVA LUI DUMNEZEU Lowell Brueckner, 09 octombrie 2006
- Circumstanţele în care Domnul ne-a pus pe inimă să începem această lucrare Valentin Leonaş, 03 octombrie 2005