Rugămintea ta din data de 19 februarie a
ajuns în mâinile mele ieri. Am citit-o cu atenţie şi acum m-am aşezat să îţi
transmit cu mare drag gândurile mele. Cazul tău îmi aduce aminte de al meu:
primele mele dorinţe referitoare la lucrarea creştină au fost însoţite de mari
dificultăţi şi incertitudini, iar nedumerirea din mintea mea a fost
intensificată de părerile contrare şi diverse ale prietenilor mei. Sfatul pe
care îl am de oferit este rezultatul încercărilor şi experienţei mele dureroase,
motiv pentru care poate îl vei accepta. Mă rog Domnului nostru îndurător să îl
facă de folos.
Mult timp am fost frământat, cum eşti şi tu
acum, de ceea ce este sau nu o chemare autentică în lucrarea creştină. Acum mi
se pare o problemă uşor de rezolvat, dar probabil că pentru tine nu este la
fel, până când Domnul îţi va arăta clar cum este în cazul tău. Nu am loc să
scriu câte aş avea de spus. Pe scurt, cred că aceasta include trei lucruri:
1. O dorință sinceră și fierbinte de a fi
implicat în această slujire. După cum înțeleg eu lucrurile, omul care este
îndemnat de Duhul lui Dumnezeu la această lucrare o va prefera, dacă ar putea‑o
obține, în schimbul aurului și argintului; astfel că, deși uneori este
intimidat de conștientizarea dificultății și importanței ei în comparație cu
marea lui lipsă (fiindcă se presupune că o chemare de felul acesta, dacă este
într-adevăr din partea lui Dumnezeu, va fi însoțită de umilință și de sărăcie
în duh), totuși el nu poate renunța. Consider că este un lucru bun ca, în punctul
acesta, să ne punem întrebarea dacă dorința de a predica este mai aprinsă în
stările noastre cele mai spirituale și mai pline de viață, atunci când stăm cel
mai mult prosternați înaintea Domnului. Dacă răspundem afirmativ este un semn
bun. Dar dacă, așa cum se întâmplă de multe ori, cineva este plin de râvnă să
predice altora, în timp ce, în sufletul lui se află puțină foame și sete după
har, mă tem că râvna lui izvorăște mai degrabă dintr-o sursă egoistă decât din
Duhul lui Dumnezeu.
2. Pe lângă această disponibilitate și
dorință intensă de a predica, trebuie să apară, la momentul potrivit, niște
aptitudini adecvate, cum ar fi daruri, cunoștință și elocvență. Dacă Domnul
trimite pe un om să îi învețe pe alții, cu siguranță îi va pune la dispoziție și
mijloacele. Cred că mulți au avut intenții bune când s‑au angajat să fie
predicatori și făcând astfel, au mers dincolo sau înaintea chemării lor. Mi se
pare că diferența principală dintre un lucrător și un creștin simplu constă în
aceste daruri specifice ale predicatorului, care îi sunt date nu pentru el, ci
pentru zidirea altora. Dar am spus mai devreme că acestea trebuie să apară la
momentul potrivit; nu trebuie să te aștepți ca ele să vină instantaneu, ci
treptat, pe măsură ce te folosești de mijloacele adecvate. Acestea sunt
necesare pentru desfășurarea lucrării, dar nu sunt o cerință care să îți
justifice dorința pentru slujire. În ceea ce te privește, tu ești tânăr și
timpul este înaintea ta; de aceea cred că nu trebuie încă să te pui singur în
încurcătură întrebându-te dacă ai deja aceste daruri; este suficient ca dorința
ta să fie fermă și ca tu să te pregătești, pe calea rugăciunii și sârguinței,
așteptând pe Domnul ca El să ți le dea, fiindcă acum încă nu ai nevoie de ele.
3. Ceea ce dovedește în final o chemare
autentică este o descoperire a Providenței printr-un șir progresiv de
circumstanțe care arată toate spre mijloacele, timpul și locul intrării
efective în lucrare. Și până când nu apare această coincidență nu trebuie să te
aștepți să fii întotdeauna sigur în mintea ta. Principalul avertisment la acest
capitol este să nu te grăbești să te entuziasmezi la primele semne. Dacă este
voia Domnului să te pună în lucrare, El ți-a pregătit deja locul și slujba, și
chiar dacă tu nu o cunoști acum, o vei afla la timpul potrivit. Dacă ai avea
abilitățile unui înger, nu ai putea face niciun lucru bun până când nu vine
ceasul hotărât de Dumnezeu și până când nu te conduce la oamenii pe care S-a
decis să îi binecuvânteze prin tine. Este foarte dificil să ne stăpânim în
limitele prudenței atunci când râvna noastră este fierbinte, când simțim
dragostea lui Hristos în inimile noastre, când compasiunea înduioșătoare pentru
bieții păcătoși ne împinge să izbucnim prea repede. Însă cel care crede nu se
va grăbi.
Eu am stat aproape cinci ani în această
constrângere; câteodată credeam că trebuie să predic, chiar dacă era pe străzi.
Ascultam tot ce părea verosimil și multe altele care nu erau. Dar Domnul, plin
de îndurare, mi-a mărginit încetul cu încetul calea cu spini; de altfel, dacă
aș fi fost lăsat în voia minții mele m-aș fi împiedicat singur să ajung în
sfera de activitate spre care m-a călăuzit El după bunul Lui plac, la timpul
Lui. Și acum pot vedea clar că atunci când aș fi vrut eu să mă implic, chiar
dacă intenția mea era, sper eu, bună în principiu, totuși eu mă supraevaluam și
nu aveam acea experiență și discernământ spiritual care sunt indispensabile
pentru o slujbă așa de măreață. Prin urmare, ceea ce îmi doresc pentru tine
este să nu te grăbești; iar dacă tu vrei să intri sub autoritatea Bisericii de
Stat, străduiește-te să îți stăpânești râvna, să o ții în limite moderate și să
te ferești de orice ți-ar putea împiedica într-un mod inutil admiterea. Nu
vreau să îți ascunzi mărturisirea de credință sau să te dai înapoi de la a
vorbi pentru Dumnezeu, dar evită ceea ce seamănă cu predicarea și mulțumește‑te
să fii un elev în școala lui Hristos câțiva ani de zile. Amânarea aceasta nu va
fi timp pierdut: vei fi mult mai familiarizat cu Evanghelia, cu inima ta și cu
natura umană. Cea din urmă este o ramură esențială a cunoștinței lucrătorului
și se poate dobândi numai comparând ceea ce se întâmplă înlăuntrul nostru cu
ceea ce se întâmplă în jurul nostru și cu ceea ce citim în Cuvântul lui
Dumnezeu.
Mă bucur să aud că ai o aversiune față de
doctrina arminiană și față de cea antinomistă, dar nu te preocupa prea mult de
greșelile altora. Fii mulțumitor pentru harul care ți s-a dat să poți deosebi;
fii gata să dai socoteală de nădejdea care este în tine cu blândețe și cu
teamă, dar ai grijă să nu te amesteci în dispute, fără să fie absolut necesar
și fără să existe o șansă măcar de a fi de folos. Acestea tind să secătuiască
viața și mireasma credinței, să usuce și să vestejească sufletul. Acolo unde
Dumnezeu a început o lucrare autentică a harului, greșelile ocazionale se vor
reduce odată cu timpul și cu experiența; dar acolo unde nu a făcut-o, nu mai
contează ce sentimente au oamenii sau dacă se numesc arminieni sau calviniști.
Sunt de acord cu tine că
este timpul să mergi la Oxford; iar dacă tu ești hotărât și dacă toate
circumstanțele îți arată că este bine și înțelept să te dedici pentru lucrare,
îți va prinde bine să petreci un an sau doi în studiu. În privința aceasta,
ți-ar fi de mare folos să stai într-un loc unde se predică Evanghelia și unde
este un grup de oameni plini de viață. Dacă părerea ta bună cu privire la locul
acesta te va determina să vii aici, voi fi foarte bucuros să te ajut cu tot ce
îmi stă în putere. Fiindcă am pășit pe aceeași cale pe care se pare că pornești
tu acum, s-ar putea să îți fiu de mai mare folos decât cei care sunt mult mai
calificați în alte aspecte ca să te ajute. Nu mă îndoiesc că în pasul acesta,
ca și în următoarele pe care le vei face, vei cere călăuzirea Domnului și
nădăjduiesc că nu vei uita să te rogi pentru prietenul tău devotat, etc.