Devreme, în
fiecare dimineață, familia se strângea împreună și citea un pasaj din Biblie din
Vechiul Testament, apoi cânta un imn și se ruga, aducând mulțumire Celui
Preaînalt pentru protecția din timpul nopții și pentru bunătatea Lui de a-i fi
trezit pe fiecare cu sănătate în trup și integritate mentală și, în același timp, mila Lui era cerută pentru
protejarea de pericolele și ispitele din timpul zilei, făcându-i credincioși în
fiecare datorie a lor și ajutându-i în a umbla în vrednicia unui adevărat
creștin... Seara, înainte de culcare, familia se aduna împreună din nou, iar
momentele de închinare erau asemenea celor de dimineață, cu o singură diferență
– aceea că timpul era mult prelungit față de cel alocat la începutul zilei.
Tertulian
În secolul II d. Chr., teologul Tertulian a scris despre
căsătoria între credincioși. Chiar dacă a idealizat aceste relații fără doar și
poate, în mijlocul descrierilor sale se regăsea și închinarea familială, ca o
parte integrantă din viața creștină a căminului:
Ei se roagă
împreună, se închină împreună, postesc împreună; se învață unii pe alții, se
încurajează unul pe altul, se întăresc împreună... Ei cântă psalmi și imnuri
împreună, străduindu-se să aducă o laudă cât mai bună lui Dumnezeu. Ascultând
și privind la aceste momente, Cristos se bucură.
Ioan Gură de Aur
Despre acest om, considerat a fi unul dintre cei mai mari
predicatori din istoria bisericii, arhiepiscop al Constantinopolului în sec.
IV, Philip Schaff spunea că Ioan „a
îndemnat ca fiecare cămin să fie o biserică, și fiecare cap de familie să fie
un păstor spiritual, având în vedere răspunderea pe care o are față de fiecare
copil al său.”
Martin Luther
Pentru că accesul la Scriptură în mod individual devenise
tot mai rar și tot mai costisitor, iar ierarhiile clericale se înmulțeau
progresiv, închinarea în familie aproape că s-a pierdut în acest punct al
istoriei, și așa a continuat până la Reformă. Dar când Biblia a intrat în
casele oamenilor, și închinarea în cadrul familiei a reapărut. În vremea lui
Martin Luther această tendință a renăscut, iar recuperarea închinării familiale
a început. Luther predica aproape zilnic, conducea o biserică și scria foarte
multă teologie și comentarii biblice. Dar, a recunoscut, așa cum ar trebui să o
facă orice soț sau tată creștin, că avea responsabilitatea să conducă
închinarea ca un păstor și în familia lui. Într-una dintre lucrări, Luther
scrie:
Avraam avea în
cortul său o casă a Domnului și o biserică, așa cum astăzi orice tată
credincios și cu frică de Domnul își instruiește copiii spre a trăi în evlavie.
Așa că o astfel de casă este de fapt și o școală, și o biserică, iar capul
familiei este un episcop și un preot al căminului.
John Knox
O jumătate de secol mai târziu, în sec. XV, John Knox a
condus Reforma din Scoția. Acesta este omul lui Dumnezeu despre care Maria,
regina romano-catolică a Scoției, spunea: „Mă
tem de rugăciunile lui John Knox mai mult decât de toate armatele Europei la un
loc”. Într-o scrisoare din 1556
trimisă fraților săi din Scoția, John Knox scria despre închinarea în familie: „Fraților, voi sunteți investiți de
Dumnezeu ca să vă conduceți casele în frica de Domnul, potrivit Cuvântului
Său... Așadar, eu vă spun că trebuie să îi faceți [pe cei dragi] părtași
citirii, încurajărilor și rugăciunii împreună, cel puțin o dată pe zi.”