Așa cum doresc să vă arăt, cheia primului capitol din prima Epistolă a lui
Pavel către Tesaloniceni se găsește în versetul 5. Dar nu-mi propun să tratez
doar această afirmație. Vreau să privim de asemenea la întregul pasaj, deoarece
aș vrea să încerc să arăt că în acest capitol marele apostol se ocupă de o
problemă modernă, poate una dintre cele mai apăsătoare și mai urgente probleme
cu care se confruntă biserica creștină în vremea actuală. Nu mai vorbim așa de
mult cum obișnuiam despre evanghelizare. Ni se pare că trăim într-o lume
diferită, că oamenii sunt diferiți și că noi suntem diferiți. Așa că avem termeni
noi, spunem că problema de acum este problema „comunicării”. Dar, bineînțeles,
acesta nu este decât un alt exemplu al modului în care ne păcălim pe noi înșine
schimbând termenii. De fapt, este aceeași problemă veche, problema
evanghelizării.
După cum știm, fiecare secțiune a bisericii creștine este
foarte preocupată de problema evanghelizării și încearcă să se ocupe de ea de
mulți ani. Au fost înființate multe comisii. S-au ținut multe adunări. S-au
scris multe cărți despre acest subiect. Există sentimentul că, într-un fel sau
altul, biserica creștină nu reușește să-și transmită mesajul către lumea care
este afară. Credem că mesajul acesta și numai acesta se poate ocupa de
problemele omenirii. Dar întrebarea este: cum putem comunica lucrul acesta?
Un alt termen nou este prezentare. Cum prezentăm
Evanghelia? Cum anume ar trebui să facem aceasta? Lucrul acesta cauzează o mare
preocupare deoarece, ni se spune, trăim într-o eră post-creștină, trăim într-o
eră atomică, într-o eră științifică. Și cumva, există ideea că oamenii sunt
acum cu totul diferiți și că nu are niciun sens să facem ceea ce biserica a
făcut înainte și în modul în care le-a făcut de-a lungul veacurilor; trebuie să
avem ceva nou. Din aceste motive, trebuie să existe un mod nou de evanghelizare
și de comunicare a Evangheliei. Și s-au făcut multe eforturi și strădanii în
încercarea de a descoperi cum anume putem face aceasta.
Acum, unii simt că avem
nevoie de un mesaj nou, de o Evanghelie nouă. Ei spun: „Nu are niciun rost să
cerem oamenilor moderni, cu toată cunoștința lor științifică, să creadă ceea ce
au crezut strămoșii lor. Nu are niciun rost să le cerem să creadă într‑un
univers cu trei straturi. Ei știu prea multe, din punct de vedere științific,
ca să poată accepta miraculosul și supranaturalul, și așa mai departe. Există o
mișcare pe continentul Europei asociată cu un om pe nume Rudolf Bultmann.
Mișcarea aceasta spune că cel mai mare obstacol în calea mesajului Noului
Testament este faptul că, din păcate, există adaosuri, adăugiri la mesajul
esențial – adăugiri cum ar fi nașterea din fecioară, miracolele făcute de
Domnul nostru, de apostoli și de alții, și întreaga idee a supranaturalului.
Bultmann, și mulți din Europa îl urmează, susține că ceea ce trebuie să facem
noi este să scăpăm de elementul supranatural și miraculos. Trebuie să
„de-mitologizăm” Evanghelia – ni se spune – pentru ca ea să poată fi acceptată
de oamenii de astăzi. Mulți alții își expun de asemenea propriile teorii și
idei. Oamenii aceștia spun că lucrul de care avem nevoie este un mesaj nou
pentru această epocă nouă, pentru omul adult, pentru omul matur.
O altă mare
școală de gândire spune: „Nu de asta e nevoie! Nu avem nevoie atât de mult de
un mesaj nou, cât de metode noi.” Oamenii aceștia se concentrează în întregime
asupra problemei metodelor. Ei spun: „Cum reușesc marile afaceri? Cum izbutește
orice mare întreprindere din lume?” Și se uită în jur și descoperă că succesul
e dobândit ca rezultat al publicității. Ai nevoie de ceva bani ca să-ți faci
publicitate, așa că îi conving pe oameni să dea bani. Se prezintă și se
promovează pe sine, și astfel ia ființă o agenție de publicitate, apoi spun că
agențiile seculare folosesc anumite instrumente – televizorul, radio-ul și așa
mai departe – și aceste agenții înțeleg psihologia oamenilor, psihologia artei
de a vinde; prin urmare, biserica ar trebui să devină interesată de aceste
lucruri. Ea are de vânzare o marfă bună, cum ar veni, are de dat un mesaj
oamenilor, iar ea trebuie să învețe de la marile afaceri și de la oamenii care
fac reclame. Așa se dobândește succesul.
S-a acordat multă atenție acestei
probleme a metodei. Se planifică anumite tipuri de servicii divine până la
ultimul minut și în cadrul acestor servicii, totul e menit să fie pe gustul
oamenilor moderni. Se argumentează că atâta vreme cât adoptăm aceste metode
noi, oamenii vor veni și ne vor asculta, iar Evanghelia va fi răspândită și va
începe să influențeze viețile lor. Acum, e important să fim conștienți exact de
ceea ce se întâmplă. Argumentul spune că dacă aplicăm una dintre aceste metode,
sau poate pe amândouă, atunci biserica va avea speranța de a-și transmite
mesajul către această lume post-creștină, către această epocă atomică.
Nu vă
voi obosi analizând aceste teorii în detaliu. Întreaga mea poziție este,
simplu, că toate acestea sunt complet greșite pentru că se bazează pe
presupunerea că suntem confruntați cu o poziție nouă, și asta e ceva cu care nu
pot fi de acord nici pentru o clipă. Nu este nimic nou în privința problemei cu
care se confruntă biserica. Biserica a avut dintotdeauna problema aceasta și de
aceea vă atrag atenția asupra acestui capitol specific din prima epistolă a lui
Pavel către Tesaloniceni, pentru că aici este o relatare a apostolului Pavel
despre modul în care a fost răspândită Evanghelia și în care au luat ființă
bisericile în primul secol. Erudiții spun că epistola aceasta este prima
epistolă a apostolului, și lucrul acesta este interesant în și prin sine. În
primul capitol, Pavel amintește membrilor bisericii din Tesalonic de modul în
care Evanghelia a ajuns la ei și în care ei deveniseră o biserică.
Aș vrea să
vă arăt, și e foarte simplu s-o fac, că atunci când apostolul s-a dus în
Tesalonic, a avut exact aceeași problemă cu care ne confruntăm și noi în vremea
actuală. Și de aceea spun că în loc să ne irosim timpul încercând să descoperim
un mesaj nou sau cum să aplicăm metode folosite de lume ca să aducem succes,
tot ce trebuie să facem este să ne întoarcem la Noul Testament și să descoperim
cum s-a întâmplat la început. Dacă citiți istoria bisericii, veți afla că toate
marile ere și epoci din istoria bisericii creștine, vremurile în care a izbutit
cel mai mult și când masele de oameni se converteau și erau adăugate bisericii,
au fost întotdeauna acele perioade în care biserica s-a întors înapoi la metoda
apostolică. Într-adevăr, nu ezit să afirm că puteți încerca orice altceva
doriți, vă puteți ține conferințele și congresele și vă puteți cheltui
milioanele în publicitate, dar în cele din urmă acestea nu vor realiza nimic. Trebuie
să ne întoarcem la metoda apostolică, și aici marele apostol ne spune exact ce
a făcut și cum s-a întâmplat în prima epocă. Nu este nevoie să luăm în
considerare nimic altceva.
Așadar, ce s-a întâmplat atunci? Apostolul ne spune
destul de simplu: dați-mi voie să vă aduc aminte de poziția lui când s-a dus în
Tesalonic. Avem aici un om mic, deloc impresionant. Corintenii au spus: „când
este de față el însuși este moale și cuvântul lui n-are nicio greutate” (2 Cor.
10:10). Pavel nu arăta ca o stea de film; era cât se poate de neatrăgător. Avea
doar câțiva oameni cu el atunci când a ajuns în acest oraș. Era un oraș păgân,
care făcea parte din Macedonia, Grecia de azi. Cetățenii lui nu aveau
cunoștințe biblice. Astăzi ni se spune că omul modern nu poate urmări
predicarea noastră deoarece nu înțelege termenii biblici, ca de exemplu justificare. De aceea, apar unele
traduceri noi sau parafrăzări ale Bibliei, iar oamenii cred că numai dacă ar
avea Biblia în limbajul de zi cu zi, toată lumea ar crede mesajul. Ei bine,
nici cei din Tesalonic nu au înțeles termenii. Nu aveau niciun fel de
cunoștințe, după cum vă voi arăta. Dar apostolul s-a dus acolo și, ca rezultat
al vizitei și al predicării sale, a luat ființă o biserică.
Iar apostolul Pavel
ne spune aici exact cum s-a întâmplat. Este un rezumat uimitor al metodei
apostolice de evanghelizare. Ne spune că erau acolo doi factori majori. Primul
era propovăduirea apostolilor. Acesta era esențial. Domnul nostru le dăduse
mesajul bărbaților acestora. Le dăduse împuternicirea și mandatul. Iar ei s‑au
dus și au propovăduit. Lucrul acesta este totdeauna un factor esențial. Trebuie
să aveți predicatori. Trebuie să avem predicatori în țările noastre de baștină.
Trebuie să avem predicatori în alte țări care încă pot fi descrise ca fiind
păgâne. Eu cred în cărți și în lectură, dar nu există nicio îndoială în
privința aceasta – cuvântul rostit este acela care a fost întotdeauna onorat în
mod suprem de Duhul Sfânt – predicatorii, adevărul mijlocit prin persoane. Și
în timp ce vă gândiți la masele supraaglomerate din multe țări de azi – națiuni
ca America de Sud, Asia, Estul Îndepărtat și alte părți ale lumii – vedeți
nevoia strigătoare la cer de predicatori, de bărbați și de femei care să se
ducă, așa cum s-au dus apostolii aceștia, în partea lor de lume propovăduind
Evanghelia, predicând mesajul. Astăzi nevoia după predicatori este la fel de
mare cum a fost întotdeauna.
Oh, știu că în vremea actuală mulți spun că vremea
predicării s-a încheiat. Trebuie să avem ceea ce se numește „dialog” – care
înseamnă discuție – dar dialog sună
mult mai bine! Ei spun că trebuie să luăm loc și să vorbim cu oamenii. Alții
spun că tot ce trebuie să facem este să ne petrecem timpul citind literatură
modernă, studiind arta și drama modernă și apoi, să ne ducem și să vorbim cu
oamenii despre aceste subiecte. Iar alții susțin că trebuie să ne ocupăm cu
politica, să discutăm politică și condițiile sociale. Toate aceste idei noi și
metode noi sunt puse înaintea noastră, și lăudate și sprijinite. Dar eu sunt
aici ca să vă amintesc că metoda lui Dumnezeu a fost întotdeauna propovăduirea
Evangheliei și niciodată nu a fost nevoie de predicatori mai mult ca în vremea
actuală. Nimic nu poate substitui predicarea.
Dar acesta este doar primul
factor. Există și un al doilea. Mă întreb dacă l-ați observat vreodată citind
acest capitol. A existat un al doilea factor vital în răspândirea Evangheliei
în lumea străveche. Care a fost acesta? A fost viața și mărturia, și
mărturisirea membrilor bisericii creștine. Pavel spune:
„Și voi înșivă ați
călcat pe urmele mele și pe urmele Domnului, întrucât ați primit Cuvântul în
multe necazuri, cu bucuria care vine de la Duhul Sfânt; așa că ați ajuns o
pildă pentru toți credincioșii din Macedonia și din Ahaia. În adevăr, nu numai
că de la voi Cuvântul Domnului a răsunat prin Macedonia și Ahaia, dar vestea
despre credința voastră în Dumnezeu s-a răspândit pretutindeni, așa că n-avem
trebuință să mai vorbim de ea. Căci ei înșiși istorisesc ce primire ne-ați
făcut și cum de la idoli v-ați întors la Dumnezeu, ca să slujiți Dumnezeului
celui viu și adevărat” (1 Tes. 1:6-9).
Aceasta este o chestiune extrem de
vitală. Ceea ce spune cu adevărat apostolul este următorul lucru: știți, voi,
oameni buni, voi, membrii bisericii din Tesalonic, voi faceți ca propovăduirea
mea să fie mult mai ușoară. Ceea ce descopăr acum este că oriunde mă duc și
încep să predic, oamenii mă opresc și-mi spun: „Ah, tu ești omul care a
propovăduit în Tesalonic. Am auzit de tine. Am auzit ce s-a întâmplat acolo ca rezultat
al vorbirii și predicării tale.” Vestea despre lucrurile uimitoare care se
întâmplaseră acestor oameni din orașul Tesalonic se răspândise în multe părți.
Toată lumea vorbea de ea, nu numai în Macedonia și Ahaia, ci pretutindeni. Și
Pavel spune în esență: „Într-un sens, nu e nevoie să spunem nimic acum, pentru
că ei știu despre asta. Vestea despre voi a deschis ușile pentru noi, iar
sarcina a devenit mult mai ușoară.”
Iată o chestiune extrem de importantă.
Câteodată mă tem că ne îndreptăm cu rapiditate spre stadiul în care vor fi doar
doi sau trei predicatori – dacă vor fi chiar și aceștia – în lume. Și restul
lumii îi va asculta pe casete sau la televizor sau în alt mod. Toată lumea va
sta relaxată și va asculta, de parcă aceasta ar fi calea de a evangheliza
lumea. Nu este aceasta! Aveți nevoie de predicatori, dar aveți nevoie și de
mărturia și mărturisirea membrilor bisericii. Indiferent cum este predicarea,
dacă ea nu este dovedită și întărită prin viețile celor din biserica creștină,
nu va fi de niciun folos. Și asta ne spune apostolul că s-a întâmplat în vremea
și în generația lui.
Acum, vă mărturisesc că abia în anul 1961 am conștientizat
pe deplin implicațiile extraordinare ale celor spuse aici de Pavel. În anul
acela am avut privilegiul să vizitez Grecia. Și atunci am înțeles ceva din ce
spune capitolul acesta. Pavel spune că vestea a răsunat „nu numai... prin
Macedonia”. Dați-mi voie să prezint puțină geografie. Tesalonic este sus, în
vârful nord-estic al Greciei, iar regiunea situată în interior, partea de țară
din spatele lui – este un port maritim – era cunoscută ca Macedonia. Așa că nu
e foarte surprinzător că în Macedonia se vorbea despre ceea ce s-a întâmplat
sub propovăduirea apostolului din orașul Tesalonic. Dar Pavel spune: „nu
numai... în Macedonia și Ahaia”.
Ahaia era partea aceea a Greciei pe care o cunoaștem azi cu numele de Peninsula
Peloponeză, partea Greciei situată la sud de Canalul Corintului. Am descoperit
lucrul acesta în 1961, m-a uimit și mi-a luminat tot acest pasaj. Am făcut o
călătorie de la Corint la Tesalonic și mi s-a părut o călătorie cât se poate de
grea. A trebuit să traversăm o parte de mare. Apoi, am mers cu mașina și a
trebuit să traversăm trei lanțuri muntoase înalte. A fost o călătorie destul de
dificilă chiar și în anul 1961, de vreme ce era vorba de o distanță
considerabilă pe cel mai dificil teren. Și cu toate acestea, apostolul spune că
vestea despre ce se petrecuse acolo sus, în Tesalonic se răspândise până jos,
trecând de aceste lanțuri muntoase mărețe, și până în Ahaia. Nu aveau
televizor, nu aveau radio. Nu aveau telefon. Nu aveau ziare. Dar se vorbea
despre această Evanghelie uluitoare, se răspândea din gură în gură, așa că
atunci când Pavel s-a dus în punctul cel mai sudic, ei erau pregătiți și
așteptau să primească mesajul lui.
Acum, aceasta este o chestiune cât se poate
de importantă la momentul de față. Avem nevoie de predicatori și de
evangheliști, dar la fel de mult, avem nevoie de bărbați și de femei în
bisericile noastre care deschid ușa predicatorului, care proclamă mesajul în
viețile lor, care atrag oamenii să vină și să asculte Evanghelia din pricina
lucrurilor minunate care se întâmplă celor ce cred acest mesaj. Cartea Faptelor
arată frecvent că atât membrii obișnuiți de biserică, cât și apostolii și alți
predicatori răspândesc Evanghelia aceasta, iar acesta a fost un factor
principal în toate marile treziri și reforme. Vedem același lucru în vremea
Reformei Protestante. Toată lumea știa când cineva devenea protestant. Deveneau
subiecte de discuție și de comentarii. Același lucru este adevărat despre
puritanii din Anglia, despre covenanții din Scoția și despre primii metodiști.
Toată lumea vedea ce li se întâmplase și vorbea despre această schimbare
remarcabilă care avusese loc în viețile acestor oameni. Așa că îi determinau pe
alții, poate doar din spirit de curiozitate, să se ducă să asculte
propovăduirea care produsese un asemenea rezultat.
Deci, predicarea Evangheliei
și mărturia oamenilor creștini se îmbină ca să prezinte acest mesaj. Aceștia au
fost cei doi mari factori din primul secol. Sunt, de asemenea, cei doi factori
absolut esențiali și în secolul nostru. Dar mai este un al treilea factor
vital. Apostolul îl exprimă astfel: „Evanghelia
noastră v-a fost propovăduită...” (vers. 5). Care este mesajul bisericii
creștine? E vai că trebuie să pun această întrebare! Dar trebuie să o pun
pentru că există oameni în lume – eu îi întâlnesc constant – care cred că
mesajul bisericii creștine nu este altceva decât un protest față de războiul
din Vietnam. Ei cred că ăsta e creștinismul. Asta aud la radio și la televizor.
Asta aud de pe buzele atât de multor predicatori populari. Ei cred că
creștinismul este un protest față de acest război și față de alte războaie, un
protest față de bombe. Totdeauna este un protest negativ, un mesaj politic,
social. Dar, dragii mei prieteni, prin definiție, nu aceasta este Evanghelia.
Mesajul
creștin este o evanghelie, iar
cuvântul evanghelie înseamnă veste
bună. Și astfel, vedeți că celelalte subiecte nu reprezintă mesajul creștin. Nu
e o veste bună să protestezi față de un război. Dar mesajul creștin esențial
este cea mai emoționantă veste bună care a venit vreodată în lume. Așa l-au
primit oamenii aceștia din Tesalonic și așa au auzit și alții despre el. Și-au
spus unul altuia: „Este un mesaj uluitor, o proclamare minunată a veștii bune
mărețe, o evanghelie!” Și dacă ceea ce tu și cu mine predicăm și reprezentăm nu
dă oamenilor impresia că aceasta este cea mai minunată și mai glorioasă veste
bună pe care au auzit-o vreodată, atunci eșuăm în mod complet și suntem
nevrednici de numele creștin.
„Evanghelia noastră”! Oh, haideți să nu uităm niciodată lucrul acesta. Haideți
să fim siguri de mesaj.
Apoi, Pavel continuă să spună acest lucru interesant:
„Evanghelia noastră v-a fost propovăduită nu
numai cu vorbe, ci cu...” Când apostolul spune că Evanghelia nu a fost
propovăduită doar cu vorbe, el vrea să spună că ea a fost propovăduită cu
vorbe, dar nu numai cu vorbe. E lucrul acesta clar pentru noi, mă întreb?
Dați-mi voie să vă dau o ilustrație. Un om poate veni la mine și-mi poate
spune: „Am auzit că săptămâna trecută ai fost răcit. Ai avut și temperatură?”
El spune că e posibil să fii răcit fără să ai temperatură, dar și că poți fi
răcit și poți avea și temperatură. Așa că atunci când Pavel spune: „Evanghelia
noastră v-a fost propovăduită nu numai cu vorbe”, el vrea să spună că a fost
predicată cu vorbe, dar a mai fost încă ceva pe lângă vorbe.
De ce mă ostenesc
să evidențiez lucrul acesta? Din nou, aici este ceva ce mă simt obligat să fac
pentru că învățătura populară de astăzi, predicarea care primește publicitate
și aplauze este predicarea care ne spune că Evanghelia nu este propovăduită cu
vorbe. Creștinismul, se spune, este un spirit minunat care stăpânește o
persoană. Un slogan de acum câțiva ani o spunea așa: „Creștinismul se prinde,
nu se predă.” Da, este un spirit minunat, o frățietate minunată cu prietenia,
bunăvoința și dragostea unii față de ceilalți, un fel de „spirit de Crăciun”.
Și, oamenii spun: „Acesta e creștinismul. Problema din trecut a fost că prea
mulți teologi au spus: «Este acest lucru și nu este acel lucru» și l-au descris
și l-au definit în cuvinte, și au insistat asupra anumitor doctrine. Dar lucrul
acesta este greșit în întregime.” Oamenii aceștia spun: „Creștinismul este o
însușire a vieții – nu atât de mult o doctrină, cât un mod de viață”. Ei bine,
perspectiva aceasta este o negare completă și totală a ceea ce ne spune marele
apostol aici și oriunde altundeva, și a ceea ce ne spune întreaga Biblie.
Evanghelia este propovăduită cu vorbă,
cu vorbe. Și dacă nu este așa, atunci
nu este o evanghelie adevărată.
Dar ce sunt cuvintele acestea prin care
Evanghelia trebuie să fie mereu propovăduită? Într-un mod cât se poate de
extraordinar, apostolul ne oferă un rezumat în ultimele două versete ale
acestui scurt capitol. „Căci ei înșiși istorisesc ce primire ne-ați făcut, și
cum de la idoli v-ați întors la Dumnezeu ca să slujiți Dumnezeului celui viu și
adevărat și să așteptați din ceruri pe Fiul Său, pe care L-a înviat din morți:
pe Isus, care ne izbăvește de mânia viitoare.” Iată cuvintele; așa că haideți
să ne ducem în imaginația noastră să-l ascultăm pe apostolul Pavel predicând
acestor oameni din Tesalonic.
Ei erau păgâni, nu evrei. Ei nu fuseseră crescuți
cu Vechiul Testament. Erau politeiși, idolatri, și-așa mai departe, trăind
vieți depravate, după cum vom vedea. Cum a predicat apostolul? Ce le-a spus?
Iată aici problema comunicării, problema evanghelizării. Oamenii aceștia erau
total lipsiți de orice fel de cunoaștere a terminologiei și a lucrurilor pe
care apostolul vroia să li le spună. Deci, despre ce a predicat? Ce este
mesajul creștin? Care sunt cuvintele prin care trebuie transmis?
Pavel a început
vorbindu-le oamenilor despre Dumnezeu. El scrie în epistola sa că „de la idoli
v-ați întors la Dumnezeu ca să slujiți Dumnezeului celui viu și adevărat”. De
fapt, le-a spus: „Voi, oameni buni, voi vă închinați la idolii voștri, și nu
realizați că faceți ceva complet nebunesc și inutil. Ce sunt idolii voștri?
Sunt simple creaturi pe care le-ați făcut voi înșivă.” În zilele acelea, după
cum știți, se sculptau în lemn dumnezei, sau îi făceau din piatră sau din
metale prețioase. Apoi, obișnuiau să spună: „Tu ești dumnezeul meu.” Și
construiau un templu pentru dumnezeul lor. Apoi, își aduceau jertfele, se
plecau și se închinau la dumnezeul sau dumnezeii lor. Așa că Pavel le-a arătat
goliciunea totală a acestui obicei, le-a arătat că dumnezeii aceștia nu erau
nimic altceva decât proiecțiile minților și imaginațiilor lor, că nu aveau
ființă, că nu puteau face nimic. Oamenii doar se amăgeau și se păcăleau
singuri. Era idolatrie!
Găsim această învățătură și în cartea Faptelor. O găsim
și în Vechiul Testament. Psalmii o tratează într-un mod foarte minunat, plin de
sarcasm divin. Uitați-vă la dumnezeii voștri, spune psalmistul:
„Au gură, dar nu
vorbesc, au ochi, dar nu văd, au urechi, dar n‑aud, au nas, dar nu miroase, au
mâini, dar nu pipăie, picioare, dar nu merg; nu scot niciun sunet din gâtlejul
lor. Ca ei sunt cei ce-i fac” (Ps. 115:5-8).
Idolatrie! Apostolul a început cu
asta! Acesta era felul de viață dus de cetățenii orașului Tesalonic, iar Pavel
le-a arătat goliciunea și deșertăciunea totală a tuturor lucrurilor. Dar nu s-a
oprit doar la denunțare. A evidențiat gravitatea tuturor acestora. În esență, a
spus: „Ceea ce face ca lucrul acesta să fie grav este că voi v-ați închinat la
dumnezeii pe care vi i-ați făcut singuri, nu v-ați închinat înaintea singurului
Dumnezeu viu și adevărat. V-ați închinat înaintea unor minciuni. Acolo nu e
nimic. Voi ați numit minciunile adevăr, dar ele sunt minciuni. Există un
Dumnezeu adevărat. Voi v-ați închinat înaintea unor idoli muți, unor obiecte
inutile, dar există un Dumnezeu viu.”
Deci, apostolul a început să spună acestor
oameni despre Dumnezeul care S-a descoperit pe Sine înaintea copiilor lui
Israel, înaintea evreilor. Dumnezeul care oferise o manifestare extraordinară a
Ființei Lui în Scripturile Vechiului Testament este adevăratul Dumnezeu. El nu
e o minciună, sau o născocire, sau creația unei minți omenești. El este
Dumnezeu din veșnicie în veșnicie, autorul tuturor lucrurilor, adevărul în Sine
Însuși, drept și neprihănit și sfânt, Dumnezeul care este „lumină și în El nu
este întuneric” (1 Ioan 1:5). Da, dar El este și Dumnezeul cel viu. Așa că
apostolul le-a spus despre modul în care Dumnezeul acesta a creat lumea din
nimic. Le-a vorbit despre primul verset din Biblie: „La început Dumnezeu a
făcut cerurile și pământul”. Dumnezeul cel viu. Dumnezeul care Se implică în viețile
oamenilor. Dumnezeul istoriei. Dumnezeul providenței. Pavel le-a ținut o
expunere a mesajului măreț din Vechiul Testament și le-a spus de fapt: „Voi ați
fost ignoranți cu privire la lucrurile acestea. Din cauza asta v-ați creat
dumnezei muți și v-ați închinat înaintea lor. Dar iată adevărul: voi toți ați
fost creați de Dumnezeu. De aceea lucrul acesta e atât de grav! De aceea este
vital pentru voi. Dacă muriți așa cum sunteți, în ignoranța voastră,
închinându-vă la idolii voștri, vă veți duce în osândă, în mizerie eternă!”
Apostolul
le-a vorbit despre „mânia viitoare” (vers. 10). Cu alte cuvinte, le-a spus
oamenilor din Tesalonic că Dumnezeul care a creat lumea a creat și omul după
asemănarea Sa. El îi dăduse omului anumite puteri și înclinații. Îl făcuse
responsabil. Pavel le-a spus că fie că omul conștientizează, fie că nu, el
trebuie să dea socoteală de sine însuși înaintea lui Dumnezeu – că „oamenilor
le este rânduit să moară o singură dată, iar după aceea vine judecata” (Evrei
9:27). Și le-a spus acestor oameni că Dumnezeul acesta măreț, singurul Dumnezeu
viu și adevărat, va judeca lumea întreagă, inclusiv pe ei, și că vor fi
judecați potrivit Legii pe care o dăduse oamenilor Săi – Cele Zece Porunci și
Legea Morală. Iată standardele după care urmau să fie judecați. Și Pavel le-a
vorbit despre mânia viitoare și despre destinul etern care avea să urmeze
această judecată. El L-a propovăduit pe Dumnezeul cel viu și adevărat, și le-a
arătat că toate acestea erau vitale pentru poziția lor actuală și pentru
destinul lor etern. Iată ce le-a propovăduit apostolul.
Numai atunci când tu și
cu mine ne vom întoarce la o astfel de predicare, vom fi cu adevărat în stare
să atragem interesul și atenția bărbaților și femeilor moderne, fiindcă lumea
este plină de idolatrie. Ea nu preia mereu aceași formă. Noi nu suntem așa de
rudimentari ca oamenii din Tesalonic. Oamenii nu-și mai fac idolii în felul
acela. Îi fac în alte forme – de pildă, în forma automobilelor – și se închină
înaintea lor. La modul literal! Cunosc mulți oameni ai căror idoli sunt
mașinile pe care le au. Totdeauna vorbesc despre ele. Își petrec majoritatea
timpului curățându-le, făcându-le să arate mai bine decât ale altora, cumpărând
adesea alte modele mai bune. Trăiesc pentru mașinile lor. Alții trăiesc pentru
casele lor. Și am cunoscut părinți care se închinau la modul literar înaintea
copiilor lor. Se gândeau la ei, făceau planuri pentru ei, visau pentru ei, ar
fi sacrificat orice pentru copiii lor. Copiii lor erau dumnezeii lor. Am
cunoscut soții care își priveau soții ca pe niște dumnezei, și soți care-și
priveau soțiile ca dumnezei. Le-au transformat în idoli. Lumea este plină de
idolatrie. Bogăție. Sex. Prosperitate. Acestea sunt lucrurile pentru care
trăiesc oamenii. Sunt entuziasmați de ele. Sunt mișcați de ele. Viețile lor în
întregime sunt guvernate de ele. Asta e religia lor. Aceștia sunt dumnezeii
lor. Lumea este astăzi la fel de plină de idolatrie ca și în primul veac. Așa
că lucrul necesar este propovăduirea apostolică ce începe cu singurul Dumnezeu
viu și adevărat, Acela care este mai presus de toate, Judecătorul tuturor
marginilor pământului care ne spune că fiecare om va trebui să stea înaintea
Lui.
„Ah, ei bine,” ar putea spune cineva, „am crezut că ți-ai făcut timp să
spui că mesajul bisericii este ceea ce numești tu „evanghelie”, veste bună. Mie
nu prea îmi sună a veste bună. Propovăduiești mânie și judecată și groază. Sunt
acestea vești bune?”
Desigur că nu. Dar aceasta este introducerea pentru Vestea
bună. Și am sentimentul că masele de oameni sunt în afara bisericii creștine
astăzi pentru că noi, cei dinăuntru, am uitat de introducere. Permiteți-mi să
vă amintesc cu solemnitate de acest lucru: Evanghelia lui Isus Hristos nu
începe nici măcar cu dragostea lui Isus Hristos. Începe cu Dumnezeu. Nu are
niciun rost să ne ducem la oameni și să le spunem: „Veniți la Isus” sau „Veniți
la Hristos”. Ei spun: „Prea puțin ne pasă!” De ce? Deoarece ei nu și-au văzut
niciodată nevoia de El. Din cauza aceasta nu vin la Hristos. Singurii oameni care
vin cu adevărat la Hristos sunt aceia care și‑au văzut starea sub condamnarea
Legii lui Dumnezeu și știu că într-o zi vor sta înaintea lui Dumnezeu la
judecata eternă și vor auzi tunetele de pe Sinai. Știind că vor fi înfruntați
de acest test, ei realizează că sunt niște eșecuri totale. Numai astfel de
oameni sunt gata să asculte mesajul Evangheliei cu privire la Isus Hristos și
să alerge la El ca la singura speranță de mântuire.
Ce este mesajul
Evangheliei? Suntem familiari cu el. Cu acesta începe biserica astăzi, nu-i
așa, în loc să înceapă cu ceea ce puritanii obișnuiau să numească o bună
„lucrare a Legii”? Astăzi problema din biserică este că lucrarea Legii a fost
neglijată. Sunt prea mulți oameni care nu s-au pocăit niciodată. Ei nu știu ce
este pocăința. Ei L-au acceptat pe Hristos ca pe un prieten. Ei vor să umble pe
străzile vieții cu capetele ridicate. Nu, nu! Trebuie să începi cu o lucrare a
Legii. Legea conduce spre Evanghelie, și nu există convertiri adevărate fără o
lucrare a Legii. Poți aduce oamenii la o religie, dar așa ceva este foarte
diferit de a face creștini din ei. Dar după ce au auzit Legea, după ce și-au
văzut poziția, vine Evanghelia cea glorioasă.
Ce este, deci, Evanghelia? Iat-o
aici, în versetul 10 din capitolul 1: „și să așteptați din ceruri pe Fiul Său,
pe care L-a înviat din morți: pe Isus”. După ce a arătat oamenilor starea
cumplită și de plâns în care se află, apostolul a început să le vorbească
despre Isus, Le-a vorbit despre omul acesta care trăise în Palestina. Le-a
povestit despre nașterea Sa extra-ordinară și apoi despre anii aceia tăcuți în
care a lucrat ca un simplu tâmplar și cum, la vârsta de 30 de ani, a început să
predice și să facă lucruri uimitoare: propovăduirea Lui, înțelepciunea Lui și
miracolele Lui – Isus. Dar cine este Isus? Aceasta este întrebarea. Oamenii
spun: „Evanghelia nu este propovăduită în vorbe; nu trebuie să fii teologic;
n-ai nevoie de doctrină.” Dar nu poți propovădui fără ea! Întrebarea este: cine
este Isus? A fost El doar un om? Dacă a fost, atunci cu toții suntem condamnați
și fără speranță. Deci, cine este Isus? Apostolul ne spune aici – Fiul Său din
ceruri. Aceasta este doctrina Întrupării. Repet că nu poți predica Evanghelia
fără doctrină. Începutul Evangheliei înseamnă să spui: „când a venit împlinirea
vremii, Dumnezeu a trimes pe Fiul Său, născut din femeie, născut sub Lege, ca
să răscumpere pe cei ce erau sub Lege” (Gal. 4:4-5). Isus Hristos, Fiul lui
Dumnezeu, Dumnezeu și om, două naturi într-o singură persoană, neamestecate,
Persoana lui Hristos Domnul, atestată prin miracolele Sale. Pavel li L-a
propovăduit pe Isus și le-a spus cine era, le-a spus că Dumnezeu „a cercetat și
a răscumpărat pe poporul Său” (Luca 1:68). Isus!
Dar apoi, Pavel a continuat să
spună că acest Isus „ne-a izbăvit[2]
de mânia viitoare”. Aici e și mai multă teologie, mă tem. Nu putem scăpa de
doctrină. Dacă nu cunoști adevărul despre Domnul, nu ești creștin, prietene!
Dar ce este afirmația aceasta care spune că „ne-a izbăvit”? Înseamnă că Isus nu
a venit în lume doar ca să ne învețe cum să ne mântuim. Nu a venit doar ca să
ne dea un exemplu. Isus a venit ca să ne „izbăvească” și El a făcut singurul
lucru esențial pentru realizarea acestei izbăviri. Care este acesta? Oh,
aceasta a fost marea temă a apostolului: „Pe Cel ce n-a cunoscut niciun păcat,
El L-a făcut păcat pentru noi, ca noi să fim neprihănirea lui Dumnezeu în El”
(2 Cor. 5:21). „Dumnezeu era în Hristos împăcând lumea cu Sine, neținându-le în
socoteală păcatele lor” (2 Cor. 5:19). Dumnezeu a luat păcatele noastre și I
le-a imputat lui Hristos, le-a pus asupra Lui, L-a făcut păcat, L-a lovit, L-a
pedepsit: „noi am crezut că este pedepsit, lovit de Dumnezeu și smerit” (Is.
53:4). Aceasta este marea doctrină a ispășirii. Nu poți fi creștin fără ea.
Poți fi un pacifist, un socialist și multe alte lucruri, dar nu poți fi
creștin. Aceasta este esența creștinismului – că Fiul lui Dumnezeu a venit în
lume ca să ducă păcatele noastre pe cruce în trupul Său, ca să primească
pedeapsa noastră: „prin rănile Lui ați fost vindecați” (1 Pet. 2:24). Iată ce a
propovăduit Pavel tesalonicenilor. Teologia ispășirii, doctrina ispășirii,
substituirea, împlinirea a ceea a spus Ioan Botezătorul: „Iată Mielul lui Dumnezeu
care ridică păcatul lumii” (Ioan 1:29). Hristos murind pe cruce, Cel nevinovat
murind pentru cei vinovați, Cel bun murind pentru cei răi: „El a purtat
păcatele noastre în trupul Său pe lemn” (1 Pet. 2:24). Și a murit, și L-au pus
într-un mormânt.
Este acesta sfârșitul? Nu, nu! „Așteptați din ceruri pe Fiul
Său, pe care L-a înviat din morți” (1 Tes. 1:10). Ce este asta? Este doctrina
învierii. Nu există Evanghelie separat de învierea fizică, literală a lui Isus
Hristos. Să spună ce vor erudiții isteți! Să încerce s-o îndepărteze prin
filosofii, așa cum încercau unii să facă în Corint cu mult timp în urmă. Toate
eșuează. Noi suntem mântuiți prin faptul că Hristos a înviat din morți la modul
literal, după ce a realizat marea ispășire. „Dacă n-a înviat Hristos, atunci
propovăduirea noastră este zadarnică, și zadarnică este și credința voastră” (1
Cor. 15:14). Voi sunteți tot în păcatele voastre, și sub osândă. Hristos „a
fost dat din pricina fărădelegilor noastre”, le spune Pavel romanilor, „și a
înviat din pricină că am fost socotiți neprihăniți” (Rom. 4:25). Învierea este
proclamarea lui Dumnezeu înaintea întregului cosmos că lucrarea Fiului este
completă, că a încheiat-o, că Legea este satisfăcută, că Dumnezeu este
satisfăcut. Învierea, învierea fizică, literală a dat de asemenea dovada finală
că Isus din Nazaret a fost cu adevărat Fiul lui Dumnezeu: „în ce privește duhul
sfințeniei, dovedit cu putere că este Fiul lui Dumnezeu, prin învierea
morților” (Rom. 1:4). Iată aici doctrina învierii.
Dar Pavel tot nu a terminat!
„...să așteptați din ceruri pe Fiul Său”. El nu numai că a înviat din morți,
S-a și înălțat. Vă aduceți aminte de înălțare? Domnul Isus Hristos S-a înălțat,
a trecut prin ceruri, și Și-a luat locul la dreapta lui Dumnezeu. Și acolo stă,
șezând, și „așteaptă de acum ca vrăjmașii Lui să fie făcuți așternut al picioarelor
Lui” (Evrei 10:13). Dar acesta nu este sfârșitul. Există o zi când El Se va
întoarce: „așteptați din ceruri pe Fiul Său”. Fiul lui Dumnezeu Se va întorce
în lume, și de data aceasta va veni nu pentru mântuire, ci pentru judecată. Nu
va mai veni ca pruncul din Betleem. Va veni ca Rege al regilor și Domn al
domnilor călărind pe norii cerului, și va veni să „judece lumea după dreptate”
(Fapte 17:31). El va nimici păcatul și răul și tot ce aparține acestui domeniu
și-Și va instaura Împărăția glorioasă de pace și neprihănire.
Isus va domni
oriunde soarele
Își face călătoriile succesive;
Împărăția Lui se va-ntinde de
la un țărm la altul,
Până când luna nu vor mai crește și descrește.
(Isaac Watts )
Tot universul va fi restaurat în starea lui originară și, poate chiar mai mult,
va fi glorificat, iar Fiul va înmâna Tatălui împărăția desăvârșită, iar
Dumnezeu va fi totul în toate. Iată ce a propovăduit Pavel în Tesalonic. Și nu
poți face asta în 20 de minute, nu-i așa? Creștini, dacă obiectați la
propovăduirea Evangheliei, voi tăgăduiți Evanghelia. Acesta e mesajul și nu
trebuie să excludeți nicio parte a lui. Evanghelia este propovăduită cu vorbă,
în cuvinte, și acestea au fost cuvintele atunci; acestea sunt cuvintele și
acum.
Dar dacă m-aș opri în punctul acesta, într-un sens propovăduirea mea ar
fi zadarnică. Doar acest lucru nu explică răspândirea Evangheliei și apariția
bisericilor creștine din primul secol sau din orice alt secol. Apostolul scrie:
„Evanghelia noastră v-a fost propovăduită nu numai cu vorbe, ci cu putere, cu
Duhul Sfânt și cu o mare siguranță”(vers. 5). Aici este tot secretul nu doar al apostolului Pavel, ci al tuturor
marilor evangheliști adevărați de-a lungul secolelor. Aici este secretul
părinților protestanți, al predicatorilor puritani, al lui Whitefield și al
celorlalți din secolul al XVIII-lea. Ce vrea să spună Pavel prin „ci cu putere,
cu Duhul Sfânt și cu o mare siguranță”? Cui se aplică siguranța?
În primul
rând, siguranța se aplica apostolului însuși. „Nu știți voi”, spunea de fapt
Pavel, „că atunci când vă predicam în Tesalonic, nu rosteam doar vorbe, ci
știam că eram îmbrăcat cu Duhul Sfânt. Știam că nu eram altceva decât un mic
canal și un mijloc, și că Dumnezeul Atotputernic, Duhul Sfânt, mă folosea pe
mine și ducea cuvintele mele direct în mințile, în inimile și în conștiințele
voastre. Am făcut-o cu siguranță. Am știut!”
Poziția părea a fi fără speranță.
Pe ce putea construi Pavel atunci când predica acestor oameni așa de ignoranți?
Ei nu știau nimic. Trăiau vieți de depravare, de rele, de păcat și de mișelie.
Descrie starea aceasta în așa de multe locuri – în a doua jumătate a primului
capitol din Romani, în 1 Corinteni 6, și așa mai departe. Așa trăiau ei în
orașul-port Tesalonic. Ce avea Pavel ca să meargă mai departe? Pe Duhul Sfânt.
A simțit puterea și avea o mare siguranță că era folosit. Apostolul era așa de
preocupat de lucrul acesta încât l-a descris mai în detaliu în capitolul
următor:
Ci, fiindcă Dumnezeu ne-a găsit vrednici să ne încredințeze
Evanghelia, căutăm să vorbim așa ca să plăcem nu oamenilor, ci lui Dumnezeu,
care ne cercetează inima. În adevăr, cum bine știți, niciodată n-am
întrebuințat vorbe măgulitoare, nici haina lăcomiei: martor este Dumnezeu. N-am
căutat slavă de la oameni: nici de la voi, nici de la alții, deși, ca apostoli
ai lui Hristos, am fi putut să cerem cinste. (1 Tes. 2:4-6)
Conștientizați voi
ce spune apostolul Pavel? Nu a căutat niciodată să placă oamenilor. Nu putem să
ni-l imaginăm pe apostolul Pavel urcându-se cu ușurătate pe o platformă și
aruncând câteva glume doar ca să aducă audiența într-o stare bună. Așa ceva e
de neconceput! Este o insultă la simplul nume al mărețului apostol. El nu avea
șiretlicuri. Nu avea metode, nu folosea luminile și muzica și alte lucruri ca
să aducă oamenii în starea potrivită ca să-i primească mesajul. Nu, nu! S-a
ferit de toate acestea! „N-am avut de gând să știu între voi altceva decât pe
Isus Hristos și pe El răstignit” (1 Cor. 2:2). „Și învățătura și propovăduirea
mea nu stăteau în vorbirile înduplecătoare ale înțelepciunii” (1 Cor. 2:4). El
știa totul despre retorica grecească și cunoștea toate șiretlicurile oratoriei.
Le-a îndepărtat. Le-a respins pe toate. Le-a urât. Și aici, repetă iar. Nu a
folosit niciodată cuvinte măgulitoare, nu s-a făcut agreabil înaintea
audienței. Nu, nu! El era un vestitor al Evangheliei. A proclamat cuvintele
mesajului, și Duhul era asupra lui. Încrederea lui totală era în Duhul
Dumnezeului cel viu. Avea siguranța acestui lucru: „cu putere, cu Duhul Sfânt
și cu mare siguranță” (1 Tes. 1:5). Aceasta a fost și este caracteristica
bisericii și a predicatorilor ei în orice perioadă de reformă și de trezire, și
nu există nicio speranță pentru noi până când nu ne întoarcem la asta. Trebuie
să fim nebuni de dragul lui Hristos, să fim gata să fim luați în derâdere și în
batjocură de către lume în timp ce ne încredem în mesaj și în puterea Duhului
Sfânt asupra lui.
Dar Pavel spune de asemenea că Duhul Sfânt lucra în creștinii
din Tesalonic. Și așa trebuie să fi fost, căci cum ar putea niște oameni păgâni
ignoranți, fără nicio bază, să aibă vreo legătură cu un asemenea mesaj? Era
lucrarea Duhului Sfânt. La început, în timp ce-l ascultau pe apostol, nu știau
despre ce vorbea, dar treptat au început să simtă că le vorbea lor și că lucrurile
acelea erau adevărate. Ceva îi prindea. Ceva îi mișca. Unul după altul au spus:
„Așa e. E-adevărat despre mine.” Și au fost tulburați și nemulțumiți în
privința lor înșiși. Nu mai auziseră lucrurile acestea înainte, dar au devenit
vii și reale. Au fost încredințați și convinși de păcat. Și și-au văzut starea
groaznică. Apoi au auzit mesajul acesta minunat al Evangheliei, l-au crezut și
s-au supus lui. Pavel spune: „Și voi înșivă ați călcat pe urmele mele și pe
urmele Domnului, întrucât ați primit Cuvântul în multe necazuri, cu bucuria
care vine de la Duhul Sfânt” (vers. 6).
Dar acești creștini au dovedit de
asemenea că primiseră cu adevărat cuvântul mântuirii și că îl crezuseră cu
adevărat. Care era dovada? În versetul 9, Pavel spune: „Ei înșiși istorisesc ce
primire ne-ați făcut și cum de la idoli v-ați întors la Dumnezeu, ca să slujiți
Dumnezeului celui viu și adevărat”. Acesta este testul pentru a vedea dacă am
primit sau nu mesajul. Nu că venim în față la finalul unei întâlniri sau că
semnăm un cartonaș și-apoi, a doua zi ne întrebăm ce-am făcut, și după câteva
săptămâni ne trezim înapoi în locul în care am fost înainte. Nu, nu! Dovada
este aceasta – că îți părăsești idolii. Le întorci spatele. Te întorci de la
idoli la Dumnezeul cel viu și adevărat, și începi să-L slujești, ceea ce
înseamnă că începi să te închini Lui. El devine Domnul vieții tale, și tu
trăiești pentru gloria Lui și pentru lauda Lui. Acum pui în practică răspunsul
la prima întrebare din Micul Catehism de la Westminister: „Care este scopul
suprem al omului? Scopul suprem al omului este să-L glorifice pe Dumnezeu și să
se bucure de El pentru totdeauna... să-L slujească pe Dumnezeul cel viu și
adevărat.” Și tesalonicenii au dat încă o dovadă: „ați călcat pe urmele
noastre” – i-au ascultat pe apostoli și li s-au alăturat – „și pe urmele
Domnului” – au devenit membrii ai bisericii creștine (vers. 6). Și remarcați că
nu a fost un fel de succes de moment, nici doar o credulitate ușoară. „Ne
aducem aminte”, spune Pavel în versetul 3, „fără încetare... de lucrarea
credinței voastre” – „credința: dacă n-are fapte, este moartă în ea însăși”
(Iacov 2:17) – „de osteneala dragostei voastre și de tăria nădejdii”. Nu s-au
oprit; au mers mai departe, au stăruit și s-au dedicat lui. A devenit cel mai mare
lucru din viețile lor. Aceasta era caracteristica lor cea mai mare. Și, lucru
și mai uimitor, „ați primit Cuvântul în multe necazuri” – persecuție,
batjocură, sarcasm și dispreț, dar pentru ei nu mai conta – „cu bucuria care
vine de la Duhul Sfânt” (vers. 6). Puteai să le faci ce vroiai acestor creștini
primari, dar niciodată nu-i puteai face să se lepede de credință. Îi puteai
ostraciza, nu conta. Îi puteai da la moarte, îi puteai arunca la lei în arenă,
nu era nicio diferență. Ei perseverau în ciuda necazurilor, în necazuri „cu
bucuria care vine de la Duhul Sfânt”. Ei nu au renunțat. Rezultatul a fost că,
așa cum le spune Pavel, deveniseră un fenomen și toată lumea vorbea despre ei.
Toată lumea din Tesalonic vorbea despre ei. Toată lumea din Macedonia și de
peste lanțul muntos și până în Ahaia, toată lumea de pretutindeni din lumea
civilizată cunoscută atunci vorbea despre acest fenomen. Și aceasta este
singura speranță pentru noi la momentul de față.
Veniți cu mine pentru o ultimă
vizită în Tesalonic. Vedeți grupul acela de oameni care stă acolo la colțul de
stradă? Vorbesc despre politică, despre nedreptatea Imperiului Roman, despre
impunerea taxelor asupra lor și-așa mai departe, exact așa cum fac oamenii
acum. Apoi, deodată, trece un om pe lângă ei și unul din grup îi spune altuia:
-Îl
recunoști?
Celălalt om se uită și spune:
-Nu, nu-l cunosc.
-Ba îl cunoști, este
cutare.
-Imposibil!
Îl știau dintotdeauna pe omul respectiv drept un bețiv, un
bărbat adulter, unul care-și bătea soția, unul dintre cei mai răi bărbați din
Tesalonic. Dar iată-l, total schimbat. Până și înfățișarea lui e schimbată.
Fața lui e diferită. Totul în privința lui e diferit. Așa că cel de-al doilea
bărbat întreabă:
-Ce i s-a întâmplat?
-Ei bine, știi, spune primul bărbat, e așa
de când un om pe nume Pavel a venit aici. Ți-aduci aminte cum era înainte. Dar
predicatorul ăsta mic și ciudat a venit aici cu mesajul său extraordinar și
când omul acesta, care fusese un bețiv, l-a auzit, a devenit total diferit și
de-atunci e diferit. Acum se duce la ceea ce ei numesc o întâlnire de rugăciune
și se pare că participă constant. E un om nou. Și soția lui e diferită. Copiii
lui sunt diferiți. Căminul lui e diferit. Niciodată n-am văzut o asemenea
schimbare într-un om în toată viața mea. E uimitor. E extraordinar.
Curiozitatea
celui de-al doilea bărbat e stârnită.
Apoi trece o femeie și primul bărbat
întreabă:
-O recunoști?
-Habar n-am cine e.
-Vai de mine, spune primul, e cutare. Și
rostește numele uneia dintre cele mai rele femei din oraș, o adulteră, o femeie
care nu stătea niciodată acasă și care-și neglija soțul. Copiii ei umblau în
zdrențe. Nu le gătea hrana necesară și le neglija sănătatea. Era o femeie care
abia dacă era vrednică de numele de femeie. Dar uite-o acum, îmbrăcată
îngrijit. Se duce la aceeași întâlnire, o întâlnire de rugăciune sau o
întâlnire de predicare. Și din nou, căminul ei e schimbat, copiii ei sunt
schimbați, soțul ei este diferit.
Iată ce se întâmpla sub propovăduirea
Evangheliei care se făcea „într-o dovadă dată de Duhul și de putere” (1 Cor.
2:4). Oamenii aceștia fuseseră născuți din nou. Erau înnoiți. Erau complet
schimbați. Erau sfinți care împodobeau biserica lui Dumnezeu.
Iată care este
întrebarea mea pentru voi: Ești tu un fenomen în orașul în care trăiești? Ești
un subiect de mirare pentru vecinii și asociații tăi? Numai atunci când tu și
cu mine – care suntem membri ai bisericii – suntem oameni de felul acesta și
devenim fenomene, subiecte de discuție și de curiozitate, abia atunci vom
începe să vedem trezire și reînnoire în biserică. Oh, da, propovăduirea,
Cuvântul, singura Evanghelie și puterea Duhului peste ea sunt toate esențiale.
Însă dovada adevărului ei stă în viețile de zi cu zi ale membrilor bisericii,
oameni care pretind că sunt creștini și care aparțin singurului Dumnezeu viu și
adevărat. Dragii mei prieteni, haideți să fim siguri de mesaj, dar haideți să
ne rugăm fără încetare ca Dumnezeu să-Și trimită Duhul Său măreț de putere
peste noi, cei care avem privilegiul de a propovădui și peste toți cei ce
ascultă. Să ne rugăm pentru o trezire și redeșteptare spirituală adevărată și
haideți să facem aceasta până când Dumnezeu, în bunătatea și condescendența Lui
infinită, va binevoi să ne audă și să deschidă iarăși ferestrele cerului, și să
trimită o asemenea ploaie de binecuvântare pe care cu greu vom fi în stare să o
ducem. Așa s‑a răspândit creștinismul în primul secol, și este singura
modalitate în care se va răspândi și în secolul acesta.
Oh, Doamne, Dumnezeul nostru, ai milă de noi. Iartă-ne în mod special,
te rugăm încă o dată, pentru nebunia noastră, pentru vorbăria noastră nesăbuită
despre secolul nostru și despre omul modern, de parcă s-ar fi schimbat ceva.
Trezește-ne, Te rugăm, și fă-ne să vedem că metoda Ta este tot aceeași, că
adevărul rămâne neschimbat și neschimbător, și că puterea Duhului Sfânt
binecuvântat nu este în niciun sens diminuată. Doamne, ascultă-ne. „Înviorează-Ți
lucrarea, oh, Doamne, descoperă-Ți brațul. Vorbește cu glasul care trezește
morții și fă-Ți poporul să audă.” Și Ție, și numai Ție Îți vom da cinste și
laudă și glorie acum și în veci de veci. Amin.