Mântuitorul nostru a
venit pe pământ în trup de om, așa cum era acesta până la căderea în păcat. El
nu a moştenit firea păcătoasă pentru că nu a fost conceput de om. Dar El S‑a
făcut asemenea nouă, pentru că S-a născut din femeie şi a avut un trup ca al
nostru, doar că fără păcat. ,,Astfel dar, deoarece copiii sunt părtaşi sângelui şi
cărnii, tot aşa şi El însuş a fost deopotrivă părtaş la ele, pentru ca, prin
moarte, să nimicească pe cel ce are puterea morţii, adică pe diavolul” (Evrei 2:14).
A fost nevoie să se
recupereze tot ceea ce s-a pierdut prin primul Adam. Pentru început, trebuia să
se obţină biruință asupra ispitei cu care s-au confruntat oamenii în grădina
Eden. De aceea, înainte de a începe misiunea pe pământ, Isus Hristos a fost dus
de Duhul în pusite ca să fie ispitit de diavolul (Matei 4). În momentul
ispitirii din grădina Eden, oamenii erau înconjuraţi de o grădină minunată şi
aveau la dispoziţie un meniu variat de hrană. Domnul Isus a trecut prin ispită
aflându-se în pustie, fiind în lipsă de hrană. Satan s-a apropiat de El în
momentul când a flămânzit, zicându-I: ,,Dacă eşti Fiul lui Dumnezeu, porunceşte ca pietrele
acestea să se facă pâini”
(Matei 4:3).
Sub acest pretext,
diavolul a vrut să Îl orienteze pe Hristos spre lucrurile pământeşti,
apelând la posibilităţile Sale, ca să Îşi asigure o viaţă materială
îndestulată, demonstrând prin aceasta că este Fiul lui Dumnezeu, care Îşi
găseşte plăcerea în El. Principiul naturii fireşti este de a-ţi asigura mai
întâi partea materială, iar apoi să pui lucrurile duhovniceşti în slujba celor
pământeşti. Dar Domnul Isus înfruntă această ispită prin Cuvântul lui Dumnezeu.
În grădina Eden, Cuvântul lui Dumnezeu a fost nesocotit, dar aici Îl găsim la originea
tuturor lucrurilor: ,,Omul nu trăieşte numai cu pâine, ci cu orice cuvânt care
iese din gura lui Dumnezeu” (Matei 4:4).
Natura
firească nu a reuşit să se manifeste. Duhovnicescul a prevalat asupra firescului,
pentru că Hristos nu S-a folosit de sfaturile diavolului, ci de Cuvântul lui
Dumnezeu.
La a doua
ispită diavolul începe în același fel: „Dacă eşti Fiul lui Dumnezeu...”.
Prin
aceasta el pune la îndoială că Isus este Fiul lui Dumnezeu şi Îi
sugerează să
Se autoconfirme printr-un semn supranatural. Adevărul duhovnicesc devine
dependent de un fenomen pământesc. Astfel, pământescul se consolidează
ca
adevăr, iar duhovnicescul se confirmă în dependenţă de manifestarea lui
în
lumea materială. Aceasta este o distorsionare a princiipiilor
Universului.
Domnul Isus condamnă mai târziu acest principiu al naturii fireşti când
se
adresează mulţimii: „Neamul acesta este un neam viclean; el cere un
semn” (Luca 11:29); „un neam viclean şi preacurvar cere un semn” (Matei
12:39-40). Iată semnul care poate fi arătat firii: „crucea
Domnului nostru Isus Hristos, prin care lumea este răstignită faţă de
mine, şi
eu faţă de lume (Galateni 6:14). Firea pământească are o singură
sentinţă: moartea! Dacă
inima omului nu este deschisă faţă de Cuvântul lui Dumnezeu, niciun
semn, nicio
minune, nu o poate schimba. „Dacă nu ascultă pe Moise şi pe proroci, nu
vor
crede nici chiar dacă ar învia cineva din morţi” (Luca 16:31); „Căci
întrucât
lumea, cu înţelepciunea ei, n-a cunoscut pe Dumnezeu în înţelepciunea
lui
Dumnezeu, Dumnezeu a găsit cu cale să mântuiască pe credincioşi prin
nebunia
propovăduirii crucii. Iudeii, într-adevăr, cer minuni, şi Grecii caută
înţelepciune;
dar noi propovăduim pe Hristos cel răstignit, care pentru Iudei este o
pricină
de poticnire, şi pentru Neamuri este o nebunie” (1 Corinteni 1:21-23).
Firea mizează
pe posibilităţile personale şi se limitează doar la ele. Ea se ghidează după
ceea ce vede şi simte, ceea ce poate percepe cu mintea ei. Satan Îi cere lui
Hristos să Se supună firii şi să satisfacă cerinţele ei. Cu acest scop diavolul
foloseşte Cuvântul lui Dumnezeu într-o formă denaturată: „căci este scris: «El
va porunci îngerilor Săi să vegheze asupra Ta; şi ei Te vor lua pe mâini, ca nu
cumva să Te loveşti cu piciorul de vreo piatră»” (Matei 4:6). Dumnezeu promite
să îngrijească de toate necesităţile omului, dar nu Se „angajează” să
îndeplinească poftele firii pământeşti, care totdeauna Îl ispitesc pe Dumnezeu.
,,Să nu ispitim pe Domnul, cum L-au ispitit unii din ei, cari au pierit prin
şerpi” (1 Corinteni 10:9). Domnul Isus a răspuns ispititorului: „De asemenea
este scris: «Să nu ispiteşti pe Domnul, Dumnezeul tău»” (Matei 4:7). Trebuie să cunoaştem
foarte bine Cuvântul lui Dumnezeu ca să putem stinge orice săgeată a celui rău,
care încearcă, prin intermediul expresiilor din Scriptură, să ne abată de la
calea cea dreaptă.
Aşadar, toate încercările diavolului de a-şi impune
principiile naturii sale asupra lui Hristos nu au fost încununate cu succes.
Domnul Isus nu S-a abătut de la Cuvântul lui Dumnezeu, cum au făcut primii
oameni. Atunci diavolul vine la Hristos cu propunerea directă de a primi
stăpânire asupra întregii lumi, cu condiţia să i se închine lui. Întotdeauna mi
s-a părut că aceasta sună prea îndrăzneţ şi obraznic din partea lui, şi mă
întreb: „oare Satan chiar putea să mizeze pe succes în această ispită? Domnul Isus respinge
această propunere tot prin Cuvântul lui Dumnezeu: „Pleacă, Satano; căci este scris: «Domnului,
Dumnezeului tău să te închini şi numai Lui să-I slujeşti»” (Matei 4:10).
Slujitorii lui Hristos,
săvârşind lucrarea în biserică, deseori se confruntă cu o astfel de propunere
de a se închina oamenilor străini de Dumnezeu. S-ar părea că aceasta ar putea
contribui la extinderea posibilităţilor bisericii şi la deschiderea unor noi
privilegii. Dar noi suntem creştini nu doar când purtăm numele lui Hristos, ci
când alegem să mergem pe urmele Lui. El ne-a lăsat porunca: ,,Domnului,
Dumnezeului tău să te închini şi numai Lui să-I slujeşti”. Charles Mackintosh
spunea că fireşte, s-ar părea că Moise a pierdut multe oportunităţi date de
Însuşi Dumnezeu, prin aceea că n-a vrut să fie numit fiul fiicei lui Faraon
(Evrei 11:24). Dar aceasta este lucrarea credinţei şi condiţia necesară prin
care Dumnezeu a putut să lucreze prin Moise. Dumnezeu nu intră în asociaţie (legământ,
uniune) cu lumea pentru a acţiona în comuniune cu ea. El are putere să
predispună inima cârmuitorilor şi a dregătorilor, ca ei să nu constrângă pe
poporul Său. Însă niciodată Dumnezeu nu pune în fruntea Bisericii pe
guvernanţii lumii. Nici Biserica nu poate să fie condiţionată de influenţa mai
marilor lumii acesteia. Domnul Isus ne învaţă: „Luaţi seama, să vă păziţi bine
de aluatul Fariseilor şi de aluatul lui Irod” (Marcu 8:15). Din pasajul scris
la Matei 16:6-12, înţelegem că aluatul simbolizează învăţătura. În Luca 12:1
găsim că aluatul fariseilor este făţărnicia. Nu avem o explicaţie directă ce
înseamnă aluatul lui Irod, dar am putea deduce că este vorba despre învăţătura
care susţine că autoritatea împăratului se extinde şi asupra orânduirii în
Biserică. Dintotdeauna, împăraţii au căutat să-şi impună autoritatea în sfera
credinţei şi să subjuge religia în folosul intereselor proprii. Acesta este
păcatul lui Ieroboam (1 Împ. 13). La fel a facut şi Nebucadneţar, când a dat
poruncă ca toţi să se închine în faţa chipului de aur. Dar slujitorii devotaţi
ai lui Dumnezeu ştiu să răspundă provocării: „Noi n-avem nevoie să-ţi
răspundem la cele de mai sus. Iată, Dumnezeul nostru, căruia Îi slujim, poate
să ne scoată din cuptorul aprins, şi ne va scoate din mâna ta, împărate. Şi
chiar de nu ne va scoate, să ştii, împărate, că nu vom sluji dumnezeilor tăi,
şi nici nu ne vom închina înaintea chipului de aur, pe care l-ai înălţat! ” (Daniel
3:16-18).
Odată nişte
oameni au venit la Isus ca să-L înştiinţeze că Irod vrea să-L omoare, şi L-au
sfătuit să plece şi să se ascundă. „Duceţi‑vă”, le-a răspuns El, „şi spuneţi
vulpii aceleia: „Iată că scot dracii, şi săvârşesc vindecări astăzi şi mâine,
iar a treia zi voi isprăvi. Dar trebuie să umblu astăzi, mâine şi poimâine” (Luca
13:32-33). Aşadar, vedem exemplul Domnului Isus, care făcea lucrarea lui
Dumnezeu, fără să se lase condiţionat de părerea sau intenţia lui Irod. Aceeaşi
atitudine au preluat-o de la El şi ucenicii. Când au primit Duhul Sfânt, ei
şi-au spus poziţia în faţa celor care le-au pus restricţii în slujire: „Trebuie să
ascultăm mai mult de Dumnezeu decât de oameni! ” (Fapte 5.29).
Deci, Hristos a fost
ispitit în pustie şi a ieşit din ispită curat. Ispitirea din pustie nu a
fost însoţită de violenţă, dar a fost
modelată cu multă iscusinţă, ca să-L ademenească pe Hristos, la fel cum a fost
cu primii oameni. Satan nu avea dreptul să îl agreseze pe Hristos, deoarece în
El nu era păcat. În pustie, Hristos Şi-a apărat nevinovăţia naturii Sale
omeneşti.
Dar acesta nu a fost
sfârşitul ispitirii lui Hristos. Satan a continuat să se apropie de El prin
intermediul fariseilor şi a cărturarilor, şi chiar în persoana lui Petru (Matei
16:23). Despre Domnul Isus găsim scrisă această mărturie: „El este Acela
care, în zilele vieţii sale pământeşti, aducând rugăciuni şi cereri cu strigăte
mari şi cu lacrămi către Cel ce putea să-L izbăvească de la moarte, şi fiind
ascultat, din pricina evlaviei Lui...” (Evrei 5:7). Unii interpretează acest text în contextul
din Ghetsimani, unde Hristos S-a rugat să fie izbăvit de moartea fizică înainte
de a merge la Golgota. Dar expresia „în zilele vieţii Sale pământeşti” relatează nu doar despre o zi,
ci despre multe, adică toate zilele în care El S-a aflat în trup pământesc. Un
singur păcat, cât de mic, dacă ar fi fost săvârşit de Isus, avea să-L aducă în
faţa morţii spirituale, în care a intrat Adam. De aceea, pentru a fi izbăvit de
această moarte, Domnul se ruga necurmat către Cel care are putere să salveze de
la moarte, şi a fost ascultat: moartea spirituală nu L-a afectat, aflându‑Se în
acelaşi trup în care primul Adam a murit.
Nemărginita milă a lui
Dumnezeu ne înaripează în fiecare zi. Dacă se întâmplă să păcătuim, venim cu
căinţă la Domnul şi primim eliberare. Deseori, accesibilitatea pe care o avem înaintea
harului lui Dumnezeu ne face să fim nepăsători faţă de păcat. Nu totdeauna încercăm
să ne dăm toată silinţa ca să ne păstrăm curaţi. Această stare de nepăsare faţă
de păcat nu corespunde naturii lui Hristos. El s-a împotrivit tuturor ispitelor
cu toată seriozitatea. Domnul Isus apela la Tatăl cu strigăte mari şi cu
lacrimi, pentru că El a învins ispitele cu acea putere, care a fost pusă în om
de la creaţie. A fost nevoie de acest preţ, pentru ca biruinţa lui Hristos să
se extindă asupra tuturor celor care vin la El. „Măcar că era Fiu, a învăţat să
asculte prin lucrurile pe care le-a suferit. Şi după ce a fost făcut
desăvârşit, S-a făcut pentru toţi cei ce-L ascultă, urzitorul unei mântuiri
veşnice”
(Evrei 5:8-9).
Să ne gândim la ce mare
răspundere era pe umerii Domnului Isus: El trebuia să rămână nepătat, perfect curat de orice
păcat. „Lumina luminează în întuneric, şi întunericul n-a biruit-o” (Ioan 1:5).
Oamenii sunt atât de nestatornici sub
influenţa devastatoare a mediului înconjurător! „Tovărăşiile rele strică
obiceiurile bune” (Corinteni 15:33). Dar Domnul Isus nu a fost afectat de
împrejurările negative, şi întunericul nu L-a biruit. Tot răul care-L înconjura
pe Hristos a fost spulberat, așa cum întunericul este înghiţit de lumină. Isus
mergea în vizită la vameşi şi la farisei. Veneau la El soli instruiţi de
farisei ca să-L ispitească şi saducheii căutau mereu să-I întindă curse. I-au
adus pe o femeie prinsă în adulter, ca să-L ispitească şi să-L poată învinui.
Fariseii ştiau că dacă El o condamna la moarte, prin aceasta îndepărta pe
oameni de la Sine, iar dacă emitea o îndreptăţire care anula Legea lui Moise,
vrăjmaşii obţineau şansa să-I aducă învinuire. Dar tot întunericul îndreptat
spre Hristos nu putea să-I pricinuiască vreun rău. „El n-a făcut păcat, şi în
gura Lui nu s-a găsit vicleşug; când era batjocorit, nu răspundea cu batjocuri;
şi când era chinuit, nu ameninţa, ci Se supunea dreptului Judecător” (1 Petru 2:22-23).
Aceasta este
natura lui Hristos. A trăi în Hristos înseamnă a proceda ca El. Trebuie să ne
rugăm, asemenea lui Isus, ca Dumnezeu să ne păzească de orice păcat, pentru a
nu fi orbiţi de întunericul lumii acesteia. Mântuitorul S-a rugat pentru noi: „Nu Te rog
să-i iei din lume, ci să-i păzeşti de cel rău” (Ioan 17:15). „El S-a dat pe
Sine însuş pentru păcatele noastre, ca să ne smulgă din acest veac rău, după
voia Dumnezeului nostru şi Tatăl” (Galateni 1:4).
Pentru a
răscumpăra pe oameni, Mântuitorul a trebuit nu doar să trăiască fără păcat, dar
şi să ia asupra Sa consecinţele păcatului. Luând asupra Sa responsabilitatea
pentru păcatele omului, Isus a dat lui Satan dreptul de a-I agresa trupul.
Diavolul a primit dreptul să-I pricinuiască suferinţă, batjocură, şi chiar să-L
ucidă cu cea mai îngrozitoare moarte, ca să-L determine să renunţe la înrudire
cu omenirea. Isus a avut în orice moment posibilitatea să fugă de suferinţă, El
a putut chiar să coboare de pe cruce şi să risipească pe toţi vrăjmaşii Săi.
Dar aceasta ar fi însemnat renunţare la înrudirea omenirii cu Dumnezeu. Aceasta
ar fi consolidat stăpânirea diavolului asupra noastră şi noi n-am fi putut
niciodată să ne aflăm în prezenţa Domnului. Dar slavă şi mulţumire fie aduse
Domnului Isus în veci, căci El nu a renunţat la noi, neamul de oameni păcătoşi.
În pofida chinurilor, El a rămas pe cruce până la moarte, şi a exclamat în faţa
ei: „S-a isprăvit!” S-a isprăvit lucrarea
de salvare a omenirii. În trupul omenesc a fost întărit principiul: „mai bine să
suferi şi să mori, decât să accepţi natura diavolului.
Hristos nu a
renunţat la noi, măcar că aceasta I-a pricinuit suferinţă şi moarte. Eroismul
Său are valoare pentru cei care, în mod asemănător, nu renunţă la Hristos în
mijlocul unui neam ticălos şi preacurvar. „Dar de oricine se va lepăda de Mine
înaintea oamenilor, Mă voi lepăda şi Eu înaintea Tatălui Meu care este în
ceruri” (Matei 10:33). Este important să consolidăm unitatea noastră cu Hristos
şi cu toate mădularele trupului Lui, în care se reflectă natura Sa. Uneori Satan
stârneşte diferite constrângeri şi prigoană împotriva urmaşilor lui Hristos,
pentru ca ei să renunţe la legătura de rudenie cu Biserica şi cu slujitorii
fideli ai lui Dumnezeu. Dar a te lepăda de ei, a te dezice de sfinţii prigoniţi
înseamnă a te lepăda de Hristos –Ruda lor cea mai mare. „Căci pe aceia, pe care
i-a cunoscut mai dinainte, i-a şi hotărât mai dinainte să fie asemenea chipului
Fiului Său, pentru ca El să fie cel întâi născut dintre mai mulţi fraţi” (Romani
8:29).
Firea se
leapădă de cei a căror tovărăşie ar putea să le creeze dificultăţi şi probleme.
Dar natura duhovnicească, natura lui Hristos afirmă: „căci am spus mai înainte că
sunteţi în inimile noastre pe viaţă şi pe moarte” („cu voi suntem gata să trăim
şi să murim” – traducerea rusă) (2 Corinteni 7:3).
Dumnezeul cel
Atotputernic, în calitate de Stăpân al Universului, a declarat că păcatul este
un rău şi l-a osândit. Această apreciere a păcatului a fost dată printr-o analiză
exterioară, deoarece Dumnezeu nu poate fi ispitit ca să facă rău, şi El însuş
nu ispiteşte pe nimeni (Iacov 1.13). Domnul Isus a osândit păcatul ca pe un
rău, aflat în firea omului, din care izvorăşte acest păcat. „Căci – lucru cu
neputinţă Legii, întrucât firea pământească o făcea fără putere – Dumnezeu a
osândit păcatul în firea pământească, trimeţând, din pricina păcatului, pe
însuş Fiul Său într-o fire asemănătoare cu a păcatului” (Romani 8:3).
Aflându-se pe
cruce, Domnul Isus nu s-a dezis, nu a renunţat de noi, de aceea noi rămânem
înrudiţi cu El şi în învierea sa, şi în viaţa veşnică. Prin Hristos s-a născut
o omenire nouă, care moşteneşte natura Lui – curată, veşnică şi proslăvită.
După cum din primul Adam, noi moştenim firea pământească a păcatului, la fel
din Hristos, noi primim natura cerească (1 Corinteni 15:45-49). Natura lui
Hristos noi o primim deja aici, aflându-ne încă în trup pământesc. Mântuirea
noastră constă în eliberarea de sub influenţa firii pământeşti şi îmbrăcarea în
omul cel nou. Aşadar, Hristos în noi şi
noi în Hristos – aceasta este bogăţia lui Hristos pentru noi, moştenirea
binecuvântată, care începe aici şi va fi descoperită în veşnicie.