Fragmentul urmator este un capitol din cartea "Calea crucii" scrisa de Gregory Mantle.
„Tot astfel, fraţii mei, prin trupul lui Hristos şi voi aţi murit în
ce priveşte Legea, ca să fiţi ai altuia, adică ai Celui ce a înviat din
morţi; şi aceasta ca să aducem roadă pentru Dumnezeu” (Romani 7:4).
Acesta este limbajul în care apostolul expune binecuvântarea vieţii de
înviere. În capitolul 7 el ne arată ce înseamnă să fii căsătorit cu
Legea, lucru expus în capacitatea metaforică a unui soţ. Acesta este
sfânt şi spiritual, drept şi bun (vers. 12-14) şi cere dragoste perfectă
pentru Dumnezeu şi dragoste perfectă pentru om. Această dragoste vrea
să pună stăpânire pe incompetenţa soţiei sale, fiindcă dragostea ei se
centrează pe sine, nu în Dumnezeu. Soţul este dezamăgit şi o ameninţă cu
moartea dacă nu ascultă. În timp ce soţia recunoaşte că merită atât
mustrarea, cât şi ameninţarea, nu este în stare – chiar dacă promite
ascultare din nou şi din nou – să împlinească cerinţele soţului ei,
Legea.
Dacă ar avea puterea să îi ofere ascultarea plină de dragoste pe care
o cere, viaţa ei ar fi plină de fericire curată pentru că, după cum s-a
spus: „Legea poate fi un soţ bun pentru un înger necăzut, dar este unul
extrem de nesatisfăcător pentru o fiinţă căzută ‘fără putere’ şi în
care ‘nu locuieşte nimic bun.’ Legea presupune putere şi recomandă,
răsplăteşte folosirea ei potrivită: dar nu poate da «putere sufletelor
fără tărie».”
Atunci când acest prim soţ este jignit nu mai poate fi împăcat
niciodată. Dacă soţia obiectează: „Dar doresc să fac voia ta,” el
răspunde: „Nu vorbi despre dorinţe, împlineşte-le!” „Dar”, continuă
soţia, „le-am îndeplinit în aproape toate cazurile”, iar el spune doar:
„cine ţine toată Legea şi greşeşte într-un singur punct, se face vinovat
de tot.” „Nu pot fi iertată?” întreabă soţia chinuită; el răspunde: „în
natura mea nu este iertare;” „sufletul care a păcătuit va muri;”
„blestemaţi sunt toţi cei care nu fac toate lucrurile scrise în cartea
Mea.”
După ce s-a străduit în zadar să ofere ascultarea cerută şi strigând
constant: „Pentru mine este valabil a dori, dar a face ceea ce este bine
– nu,” soţia sfârşeşte prin a dispera, iar pedeapsa neascultării va fi
cerută atunci când va veni Hristos. El îl respectă, onorează şi iubeşte
pe soţ şi este de acord în totalitate cu cerinţele sale şi cu drumul pe
care îl urmează. Dar în timp ce o condamnă pe soţie, îi este milă de ea
şi, cu o adâncă bunăvoinţă, o iubeşte. Nu poate face nimic pentru a
micşora sancţiunile cerinţelor soţului; el nu trebuie să nu fie doar
dezonorat, ci trebuie să fie glorificat şi cinstit. Lui Hristos îi este
atât de milă de soţie încât e gata să moară pentru ea; deci, prin trupul
lui Hristos, noi devenim morţi faţă de Lege. Legea sfântă dezonorată nu
îi poate da decât un singur lucru soţiei sale necredincioase –
blestemul său; şi „Hristos ne-a eliberat de sub blestemul Legii,
făcându-Se blestem pentru noi.” Blestemul păcatului înseamnă abandonare
din partea lui Dumnezeu, şi pe Cruce, acel blestem, cu toate lucrurile
care îl însoţesc, a căzut pe sufletul nepătat al lui Isus. Detestat de
oameni, părăsit de Dumnezeu, toată ura pământului, toată negura cerului
şi blestemul pe care le meritam L-au luat ca victimă a lor, şi luându ne
locul, ne-a scos de sub puterea lor.
Am citit despre anumite animale veninoase care mor în momentul în
care şi-au înfipt acul şi otrava mortală în trupul victimei lor. Astfel
are loc o moarte dublă – atât a fiinţei care suferă, cât şi a
atacatorului. Sub blestemul groaznic al Legii, Isus şi a revărsat
sufletul în moarte, dar în acelaşi moment Legea şi-a folosit toată
puterea ca judecător şi răzbunător al celor care se identifică împreună
cu Hristos. Zapisul cu poruncile lui care era împotriva noastră şi ne
era potrivnic a devenit fără putere de vreme ce a fost pironit pe Crucea
Lui. Din acel moment a devenit bonul de plată al unei datorii achitate.
Tot dreptul şi puterea condamnării care îi aparţineau au fost puse pe
Crucea aceea. A fost plătit până la ultimul bănuţ. Legea nu are mai
multă putere asupra unui subiect mort decât are soţul asupra unei soţii
moarte. Moartea oricăreia dintre părţile contractate le eliberează pe
ambele de obligaţiile lor, şi în momentul în care ne considerăm morţi în
Hristos, ieşim de sub blestem şi putem cânta: „Nu mai este nici o
osândire pentru mine, pentru că sunt în Hristos Isus.”
Eliberată de unirea ei cu Legea în moartea Izbăvitorului ei, soţia
este liberă să se recăsătorească. Izbăvitorul ei a înviat din morţi şi,
cerând-o în căsătorie pe ea, cea pentru care a murit, inima ei este
câştigată, egoismul ei este învins şi, cu întregul ei suflet, intră
într-o relaţie de dragoste. Nu are nevoie de nici o sancţiune legală
rigidă şi aspră pentru a o face să nu se revolte împotriva voii soţului
ei; între duhul ei şi al Lui este o asemenea unire încât dragostea este
Lege şi Legea este doar dragoste. Cerinţele celui de al doilea Soţ sunt
complete faţă de cele ale primului, pentru că El a venit în lume pentru a
împlini Legea, şi a murit şi a înviat din nou astfel încât, fiind
căsătoriţi cu El, să o putem împlini şi noi; „pentru ca porunca Legii să
fie împlinită în noi, care trăim nu după îndemnurile firii pământeşti,
ci după îndemnurile Duhului” (Romani 8:4). Soţia era prea slabă pentru
a-l asculta pe primul soţ, iar el era prea slab pentru a-i oferi vreun
sprijin; dar acum, Învingătorul păcatului, al morţii şi al iadului este
Mirele sufletului ei. Legea s-a întrupat în El, Cel care a câştigat
inima soţiei şi „poruncile Lui nu sunt grele.” De aici şi tânguirea
amară cu privire la incapacitatea şi înfrângerea din capitolul 7 – „nu
fac ce vreau, ci fac ce urăsc! O, nenorocitul de mine! Cine mă va
izbăvi?” – lasă loc cântecului de victorie triumfătoare din capitolul 8:
„Legea Duhului de viaţă în Hristos Isus m-a izbăvit de legea păcatului
şi a morţii!” „Sunt mai mult decât biruitor prin Acela care m-a iubit”,
„dacă Dumnezeu este pentru noi, cine va fi împotriva noastră?”
Romani 7 prezintă în mod detaliat nemulţumirea unuia dintre soţi cu
privire la Lege, căutând să asculte poruncile, luptându-se şi depunând
efort. Capitolul 8 este limbajul biruinţei sufletului – „căsătorită cu
altul, chiar cu Acela care a înviat din morţi.” În unirea cu El nu mai
este osândire (versetul 1); nu va mai fi robie (versetul 2); nu va mai
fi freamăt (versetul 6); nu va mai fi moarte (versetul 10); nu va mai fi
boală (versetul 11); nu va mai fi neputinţă (versetul 11); nu va mai fi
dezorientare (versetul 14); nu va mai fi sclavie (versetul 15); nu va
mai fi îndoială (versetul 16); nu va mai fi sărăcie (versetul 17); nu va
mai fi separare (versetul 38).
Haideţi să vedem mai departe ce presupune această unire cu Isus prin
căsătorie. Pentru a exemplifica această minunată relaţie cerească, este
folosită o relaţie pământească, cu care suntem obişnuiţi şi ale cărei
condiţii le cunoaştem bine. Când a scris despre ea în scrisoarea sa
către Efeseni, Pavel a spus: „Taina aceasta este mare” (Efeseni 5:32).
Acest lucru este, totuşi, clar: scopurile lui Dumnezeu cu noi sunt pline
de dragoste şi pot să ne copleşească în timp ce le contemplăm. Nu i s-a
dat o astfel de demnitate nici unei alte creaturi, şi suntem conduşi
spre următoarea concluzie: caracterul uman, format în deplină unire cu
Isus Hristos, şi prin lucrarea vizibilă a Duhului Sfânt, poate fi, chiar
aici şi acum, un lucru mai măreţ decât am găsi oriunde în Univers.
Poziţia noastră actuală, cea de logodnici ai lui Isus, este unică;
destinul nostru ca mireasă a Lui este unic; şi nu este de mirare faptul
că, aceste condiţii de încercări şi de pregătire la care suntem supuşi
pentru a ne încadra în această poziţie de înălţare, distincţie, sunt, de
asemenea, unice.
1. Prin această căsătorie a sufletului cu Isus devenim părtaşi ai
naturii divine (2 Petru 1:4). „Noi suntem mădulare ale trupului Lui”
(Efeseni 5:30). Aşa cum femeia datora fiinţa ei naturală bărbatului,
sursa şi capul ei, aşa şi noi datorăm întreaga noastră fiinţă spirituală
lui Hristos, capul şi sursa noastră: şi aşa cum femeia era un singur
trup cu bărbatul în această relaţie naturală, aşa şi noi, în întreaga
noastră relaţie spirituală – duh, suflet, trup – suntem una cu Hristos.
„De aceea va lăsa omul pe tatăl său şi pe mamă-sa şi se va lipi de
nevastă-sa şi cei doi vor fi un singur trup” (Efeseni 5:31). Aici,
Hristos este „bărbatul” din perspectiva apostolului iar Biserica –
femeia. Aceste cuvinte sunt valabile pentru trecut, prezent şi viitor şi
exprimă unirea lui Hristos cu mireasa Lui – Biserica. Plecarea din
sânul Tatălui – trecutul; pregătirea Sa treptată pentru unire –
prezentul; desăvârşirea ei înfăptuită de El – viitorul. Suntem la fel de
uniţi cu El în trup la fel cum vom fi atunci când cerul şi pământul vor
răsuna de bucuria nunţii.
Oare ar trebui să fim surprinşi în cazul în care, cu un astfel de
scop, Mirele nostru ceresc va fi gelos pe cea mai mică complicaţie a
vieţilor noastre, pe cea mai mică deviere a sentimentelor noastre în
direcţii diferite? „Părtaşi firii dumnezeieşti, după ce aţi fugit de
stricăciunea, care este în lume prin pofte.” Trebuie să fugim de această
stricăciune prin unirea cu Isus în moartea Sa, pentru că ea nu se află
în lucrurile care ne înconjoară, ci în propriile noastre inimi, pentru
că acolo domnesc acele sentimente vicioase şi răutăcioase a căror sursă
şi rădăcină sunt marcate de cuvântul „poftă.” Lumea în care este
corupţie se află în noi. În măsura în care scăpăm de ea şi intrăm în
minunata voie a lui Dumnezeu vom vedea cât de normal este ca El să ne
aibă în întregime pentru Sine; şi cum ar putea El, cu o asemenea
dragoste, să fie satisfăcut de ceva mai puţin decât aceasta? Această
unire perfectă a naturii cu Domnul nostru este, după cum spune Tauler,
„cel mai drag şi cel mai dorit lucru pe care Dumnezeu îl va avea de la
om: atunci omul va fi atât de disponibil încât Dumnezeu va putea lucra
în el tot timpul, fără să se ascundă; şi de aceea, El mai spune –
‘desfătarea Mea este în copiii oamenilor.’”
Cineva a atras atenţia asupra celor trei stadii ale dragostei. În
primul rând, gândul principal al sufletului este: „Preaiubitul meu este
al meu şi eu sunt a lui” (Cântarea Cântărilor 2:16). În acest stadiu
gândim în principal că Hristos este al nostru, şi deci, într-un fel,
pentru plăcerea noastră. Apoi ajungem la „Eu sunt a iubitului meu şi
iubitul meu este al meu” (6:3). Controlul şi stăpânirea Lui ocupă primul
loc în gândurile noastre. În final ajungem la „Eu sunt a iubitului meu
şi el doreşte după mine” (7:10) unde formularea „al meu” nu mai există,
în asigurarea perfectă a dragostei, aceea că a fi al Lui implică,
într-adevăr, totul.
2. Căsătoria sufletului cu Isus aduce cu ea puterea de a oferi
ascultare. Soţia celui de-al doilea soţ are cel puţin tot atâtea
obligaţii ca în vremea când era căsătorită cu primul soţ. Ba mai mult,
obligaţiile sunt mult mai mari. Gândiţi-vă doar la următoarea imagine –
primul soţ spune: „Să iubeşti pe Domnul Dumnezeul tău cu toată inima
ta”, dar al doilea spune: „Aceasta este porunca mea, să vă iubiţi unul
pe celălalt cum v-am iubit Eu”, dându-i un nou model pentru dragostea
ei. Ceea ce înainte era o sarcină imposibilă, acum a devenit un
privilegiu încântător, pentru că adevăratul scop al acestei uniri se
continuă în rugăciunea Mântuitorului: „pentru ca dragostea cu care m-ai
iubit Tu să fie în ei şi Eu să fiu în ei” (Ioan 17:26). „El este în
poporul Său” ca să le aducă dragostea Tatălui care a inundat fiinţa Lui
când a fost singur în această lume; şi El este în ei pentru ca El să
arate permanent dragostea pe care o poartă pentru ei. Vocaţia fiecărui
credincios este aceasta: de a fi cel care revelează dragostea lui
Hristos. Credinciosul este o epistolă a lui Hristos – o epistolă a
dragostei Sale.” Astfel că ceea ce era imposibil printr-un principiu
care constrânge din afară, este posibil în mod plăcut, printr-o putere
impunătoare din interior. Al doilea Soţ oferă, astfel, un nou motiv şi
un nou model şi, oricând, preaiubita Lui poate răspunde: „Dragostea lui
Hristos mă constrânge.” Ea nu slujeşte acum în slova veche – Sinai, ci
în înnoirea duhului – Rusaliile.
3. Căsătoria cu Isus înseamnă, de asemenea, rodnicie continuă. Suntem
„ai Altuia, adică ai Celui ce a înviat din morţi; şi aceasta ca să
aducem roadă pentru Dumnezeu” (Romani 7:4). Într-un capitol foarte
cunoscut din Evanghelia Sfântului Ioan este expusă roada unirii cu
Hristos, numai că figura de acolo este una vegetală, în timp ce aici
este una conjugală.
„Roada pentru moarte”, ne spune Romani 7:5, este rezultatul trăirii
în carne; aşa cum „roada pentru Dumnezeu” este rezultatul unirii cu
Isus. „Roada” este manifestarea naturală spontană a vieţii din interior.
Marea întrebare care se pune este – suntem într-o relaţie potrivită cu
Isus? Este unirea noastră cu El atât de completă încât fiecare por şi
arteră a fiinţei noastre să fie deschise să primească revărsarea
continuă a vieţii Sale? Dacă este aşa, nu trebuie să ne îngrijorăm cu
privire la roadă. Dacă avem grijă de ceea ce suntem, ceea ce facem îşi
va purta singur de grijă.
Florile care vor foarte mult să devină perfecte făcându-se duble
sfârşesc prin a fi serbede. Această unire misterioasă a naturii noastre
cu Isus înseamnă o îmbunătăţire minunată; dar înseamnă, de asemenea, şi
reproducere pentru că aceasta din urmă, şi nu îmbunătăţirea, este scopul
fiinţelor maturizate. Aşa cum o viţă care îţi consumă toată energia
producând lemn şi frunze îşi pierde scopul, tot aşa şi sufletul care se
predă lui Dumnezeu, care primeşte şi se dezvoltă, dar care se dă înapoi
când vine vorba să se dedice omului într-o viaţă de sacrificiu şi când
împiedică împlinirea unirii pe care Dumnezeu a făcut-o posibilă pentru
asemenea purtători de struguri acri, ce trebuie să fim atunci când
suntem separaţi de unirea vitală cu El, Cel care este Viţa dulce.
Adevărata unire va fi urmată, printr-o lege spirituală minunată, de
rodnicie abundentă.
4. Căsătoria cu Isus va fi urmată de asemănare. La fel ca în viaţa de
căsnicie, soţul şi soţia se asimilează unul pe altul în afinităţi,
alegeri, ciudăţenii, gândire şi chiar şi în fizionomie; deci, fiind
„părtaşi cu Hristos”, devenim în mod necesar asemenea lui Hristos. „Când
Dumnezeu şi-a trimis unicul Fiu ca singura cale de acces la El, a vrut
să arate că nu poate să Îşi găsească plăcerea în ceva, sau nu poate să
aibă părtăşie cu ceva în care nu se vede asemănarea Fiului Său. Nu putem
avea o altă intrare în bunăvoinţa sau în plăcerea lui Dumnezeu dacă
Hristos nu se vede în noi.” ,,Noi toţi privim cu faţa descoperită ca
într-o oglindă slava Domnului şi suntem schimbaţi în acelaşi chip al Lui
din slavă în slavă prin Duhul Domnului (2 Corinteni 3:18). Gândul
apostolului nu pare a fi reflectarea, radierea luminii şi frumuseţii lui
Hristos, ci primirea şi însuşirea a ceea ce este prezentat vederii
noastre. Aşa cum oglinda pare că reţine faţa celui care se uită în ea,
tot aşa şi noi, deschizându ne fiinţa spre Isus, începem să-L oglindim
pe El în ea, deoarece El vine cu asemănarea Lui, în persoana Duhului Său
care schimbă, cu scopul de a locui şi a lucra în noi până când acelaşi
chip ca cel pe care îl poartă El este lucrat şi desăvârşit în noi; slava
şi frumuseţea Lui devine slava şi frumuseţea noastră şi suntem
transformaţi din centru până la fiecare circumferinţă a fiinţei noastre.
5. În această căsătorie averea soţului este pusă, bineînţeles, la
dispoziţia soţiei. Mulţi dintre noi îşi vor aminti povestea Lordului de
Burleigh pe care a imortalizat-o Tennyson. Deghizându-se într-un pictor
peisagist a câştigat inima unei fecioare simple, de la ţară. Crezând că
vor merge la casa ţărănească despre care i-a vorbit el şi în care urma
să îşi petreacă viaţă lor fericită de căsnicie, au trecut prin mai multe
locuinţe frumoase până când –
... a zărit o poartă
Cu armoarii maiestuoase,
Şi sub poartă ea se-ntoarce,
Şi vede o vilă mult mai măreaţă
Decât toate celelalte pe care le văzuse înainte
Mulţi servitori galanţi, voioşi
Se pleacă înaintea lui la uşă
Şi vorbesc cu un susur blând,
Când răspund chemării sale
În timp ce el păşeşte cu paşi tot mai fermi
Conducând-o din salon în salon.
Şi, în timp ce ea se miră, confuză,
Neputâtnd înţelege,
El se întoarce demn şi binevoitor:
„Toate acestea sunt ale mele şi ale tale.”
Prin această unire a inimilor şi a vieţilor, fata simplă de la
ţară a devenit Lady de Burleigh, şi toată averea soţului a devenit a ei.
Cine poate să povestească despre averea pe care o moştenesc cei care
sunt uniţi cu Isus, cu adevărat! În epistola către Efeseni, Sf. Pavel
vorbeşte despre bogăţiile nepătrunse ale Harului Său (Efeseni 2:7).
Apoi, el vorbeşte despre bogăţiile nepătrunse ale lui Hristos (3:8).
Cuvântul tradus „de negrăit” înseamnă, literal, „a trage dincolo de
ţintă;” Sf. Pavel vrea să spună că, deşi folosim cel mai bogat limbaj,
nu putem trage dincolo de ţintă: bogăţiile la care se gândeşte el întrec
toată puterea limbii de a le exprima. În celălalt pasaj cuvântul
„nepătrunse” înseamnă, literal, bogăţii care nu pot fi explorate. Nu
numai că nu le putem calcula, dar nu putem ajunge niciodată la sfârşitul
investigaţiei noastre. În momentul în care cercetările noastre au atins
limita posibilului, în faţa noastră se întinde, încă, un vast continent
de bogăţii neexplorate. Şi, pe măsură ce Mirele nostru ne conduce, El
ne va da întotdeauna câte o nouă descoperire a bogăţiei noastre în El
şi, de fiecare dată, ne va spune: „Toate acestea [sunt] ale Mele şi ale
tale.”
6. Prin urmare, protecţia Soţului este zestrea de căsătorie a soţiei
Lui. Mireasă a lui Isus, nu lăsa ca vreun pericol să te sperie vreodată!
„Orice armă făurită împotriva ta va fi fără putere; şi pe orice limbă
care se va ridica la judecată împotriva ta o vei osândi” (Isaia 54:17).
Isus, Soţul tău, este investit cu putere absolută asupra lumii acesteia.
Toate forţele naturii sunt în mâinile Lui. Toate puterile a ceea ce noi
numim legi naturale sunt sub controlul Său. Toate forţele răului sunt
sub picioarele Sale. El ţine sceptrul în mâinile Sale şi El e în
control, guvernează şi conduce cu putere absolută tot ce aparţine
istoriei rasei noastre şi intereselor celor pe care i-a răscumpărat cu
sângele Său preţios. În rugăciunea Sa de Mare Preot vorbeşte despre trei
daruri: „după cum i-ai dat putere peste orice făptură, ca să dea viaţă
veşnică tuturor acelora pe care I i-ai dat Tu” (Ioan 17:2). El este
investit de primul cu guvernarea lumii; prin al doilea, noi, cei care ne
încredem în El pentru mântuire, suntem daţi Lui; prin al treilea, El ne
dă tuturor viaţă veşnică. Hristos este îmbrăcat cu putere universală ca
să ne poată fi transmis ultimul dar. Tatăl I-a dat toată puterea în cer
şi pe pământ ca să îşi poată aduce mica turmă în casa unde sunt multe
lăcaşuri, prin pericole nenumărate.
Editorial
Gregory Mantle, 15 februarie 2010
Căsătoria cu altul
- Despre sfârșitul felului de viață a lui Richard Baxter Dr. Bates, 12 iulie 2024
- Preeminența Evangheliei - Un capitol din cartea Hristosul preeminent Paul Washer, 06 aprilie 2024
- De ce S-a întrupat Fiul lui Dumnezeu? Valentin Leonaș, 11 decembrie 2023
- Răscumpărarea mâinilor! Valentin Leonaș, 11 mai 2023
- Sarea fără puterea de a săra, lumina fără lumină Martyn Lloyd-Jones, 11 aprilie 2023
- Lăsați jocurile! Ocupați-vă de vițel! Valentin Leonaș, 22 noiembrie 2022
- Un capitol din cartea „Mărturia lui Howell Harris” Howell Harris, 05 martie 2022
- Fragment relevant pentru zilele noastre din cartea „Predici despre trezire” C.H. Spurgeon, 07 februarie 2022
- Fragment dintr-un comentariu asupra Cântarii cântărilor, carte care se află în lucru Autor necunoscut, 06 ianuarie 2022
- MLJ despre aroganța celor care susțin încetarea anumitor daruri ale Duhului Martyn Lloyd-Jones, 31 octombrie 2021
- Valoarea timpului și importanța răscumpărării acestuia Jonathan Edwards, 19 iulie 2021
- Despre răscumpărarea vremii John Wesley, 05 iulie 2021
- Odihna veșnică a sfinților Richard Baxter, 25 mai 2021
- Vindecarea miraculoasă - fragment din carte Henry Frost, 03 februarie 2021
- Johan Brentz Joel Beeke & Diana Kleyn, 05 ianuarie 2021
- Un adevărat slujitor al lui Dumnezeu Joel Beeke & Diana Kleyn, 28 octombrie 2020
- Cum a folosit Dumnezeu o furtună Joel Beeke & Diana Kleyn, 28 septembrie 2020
- Încredere George C. Neumark, 1621-1681, 22 august 2020
- Însetez, oh Miel rănit al lui Dumnezeu Atribuită lui John Wesley, 25 iulie 2020
- Răscumpărarea omului Ivan Plett, 24 iunie 2020
- Nenorocirea omului și puterea lui Dumnezeu Martyn Lloyd Jones, 11 iunie 2020
- Pocăința: singurul răspuns potrivit! Valentin Leonaș, 27 aprilie 2020
- Dragostea de sine William Faber, 20 aprilie 2020
- Gândurile și roadele lor C.H. Spurgeon, 13 aprilie 2020
- Din lac în puț Valentin Leonaș, 02 aprilie 2020
- Supunere Jeanne Marie de la Motte-Guyon, 30 martie 2020
- Ademenit în pustiu Gerhard Tersteegen, 26 martie 2020
- Poporul lui Dumnezeu Martyn Lloyd Jones, 22 martie 2020
- Dacă Dumnezeu este pentru noi... Martyn Lloyd Jones, 17 martie 2020
- John Sung - Mesagerul trezirii de la Dumnezeu pentru Biserica din China Peter Chung, unul din convertiții dr-lui Sung, 12 februarie 2020
- John Sung - Epilog Leslie Lyall, 24 ianuarie 2020
- Cum să înfrunți atacurile lui Satan John Newton, 09 decembrie 2019
- Armele firii versus armele duhovnicești - mărturisire Valentin Leonaș, 02 decembrie 2019
- Cauzele, natura și semnele declinului în har John Newton, 19 octombrie 2019
- Nu vă irosiți timpul și banii cu N.T. Wright! Valentin Leonaș, 18 octombrie 2019
- Călăuzirea divină John Newton, 01 octombrie 2019
- Semnele unei chemări în lucrare John Newton, 19 septembrie 2019
- Întrebuințarea bună a Legii John Newton, 09 septembrie 2019
- Cusururi în caracterul creștin John Newton, 01 septembrie 2019
- Rugați pe Domnul secerișului să scoată lucrători la secerișul Lui! Valentin Leonaș, 12 august 2019
- Concluzie (ultimul capitol din cartea Baza unitații creștine) Martyn Lloyd-Jones, 23 aprilie 2019
- Împărăția lui Dumnezeu aici și acum? Valentin Leonaș, 22 martie 2019
- Trei feluri de învățători Valentin Leonaș, 11 martie 2019
- Fragment din cartea „Închinarea în familie” Donald S. Whitney, 29 ianuarie 2019
- În pragul dintre ani Valentin Leonaș, 31 decembrie 2018
- Introducere - Acest foarte neînsemnat frate al Meu, Dani Valentin Leonaș, 12 decembrie 2018
- Ana și Penina Valentin Leonaș, 26 noiembrie 2018
- Vai ce păcat îngrozitor! Valentin Leonaș, 21 noiembrie 2018
- În nimeni decât în Tine Valentin Leonaș, 08 noiembrie 2018
- Botezul cu Duhul Sfânt Martyn Lloyd Jones, 19 octombrie 2018
- Prietenul Mirelui Martyn Lloyd-Jones, 15 aprilie 2018
- Acesta este Regele meu! S.M. Lockridge, 07 aprilie 2018
- Unul din planurile lui Satan de a-i tine pe sfinti intr-o stare mizerabila Thomas Brooks, 19 februarie 2018
- Isus - Omul muncitor Samuel L. Brengle, 03 ianuarie 2018
- Despre duhul de invidie Jonathan Edwards, 10 iulie 2017
- Mesajul Evangheliei Valentin Leonaș, 01 februarie 2017
- Credință mântuitoare sau altfel de credință? Valentin Leonaș, 17 ianuarie 2017
- Desțeleniți-vă un ogor nou! Valentin Leonaș, 04 octombrie 2016
- În dezacord Valentin Leonas, 20 mai 2016
- Relația creștinului cu Legea Martyn Lloyd Jones, 07 aprilie 2016
- Torța Mărturiei - O altfel de Istorie a bisericii John Kennedy, 19 februarie 2016
- Se caută Profeți William Fetler, 02 februarie 2016
- Fragment din cartea autobiografică "Har din abundență pentru căpetenia păcătoșilor" John Bunyan, 07 ianuarie 2016
- Problema evanghelizării (capitolul 6 din cartea ''Predici de actualitate pentru crestini'') Martyn Lloyd Jones, 27 august 2015
- Păziţi-vă de spiritul romantic în religie A.W. Tozer, 06 mai 2015
- Declinul lecturilor bune A.W. Tozer, 01 martie 2015
- Tragedia risipei A.W. Tozer, 08 februarie 2015
- Meditaţie de Anul Nou A.W. Tozer, 31 decembrie 2014
- Frumuseţe de Crăciun A.W. Tozer, 16 decembrie 2014
- Un creştin nu-şi poate permite să învinovăţească A.W. Tozer, 20 noiembrie 2014
- Păziţi-vă de infatuare A.W. Tozer, 02 noiembrie 2014
- Vânturile de toamnă A.W. Tozer, 28 septembrie 2014
- Despre reproducerea şoarecilor bălţaţi (din "Omul, sălaşul lui Dumnezeu") A.W. Tozer, 20 august 2014
- Ţi-e frică să judeci? Lowell Brueckner, 14 iulie 2014
- Câștigurile crucii (capitolul 12 din Calea Crucii) Gregory Mantle, 17 iunie 2014
- Păcatul care pleacă ultimul A.W. Tozer, 16 aprilie 2014
- Dumnezeu trebuie să fie iubit pentru ceea ce este El Însuşi A.W. Tozer, 19 martie 2014
- Oh, Doamne, întoarce-ne din nou la Tine! A.W. Tozer, 19 februarie 2014
- Sfinţenia înainte de potop; sau umbli tu cu Dumnezeu? Samuel L. Brengle, 22 ianuarie 2014
- "Eu sunt Acela" (din cartea "Apa vie") Martyn Lloyd Jones, 21 decembrie 2013
- O rugăciune Francois de Fenelon, 29 noiembrie 2013
- Recunoscător? Da, dar cui? (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 22 septembrie 2013
- Darul pătrunderii profetice este imperativ astăzi -- Partea II (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 19 august 2013
- Darul pătrunderii profetice este imperativ astăzi -- Partea I (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 07 august 2013
- Ce putem spune despre trezire -- Partea IV (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 12 iulie 2013
- Ce putem spune despre trezire -- Partea III (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 07 iulie 2013
- Ce putem spune despre trezire -- Partea II (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 29 iunie 2013
- Ce putem spune despre trezire -- Partea I (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 18 iunie 2013
- Dovada exterioară a harului interior (capitolul 4 din cartea "Acei metodişti uimitori") A.W. Tozer, 22 mai 2013
- Cum să fii umplut cu Duhul Sfânt (capitolul 3 din broşura "Cum să fii umplut cu Duhul") A.W. Tozer, 01 mai 2013
- Nevoia de reformă A.W. Tozer, 14 aprilie 2013
- Pentru cercetare J. Gregory Mantle, 07 aprilie 2013
- O descurajare şi o încurajare Valentin Leonaş, 24 martie 2013
- Niciun păcat nu este privat (din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 13 martie 2013
- Sfaturi legate de lectură Richard Baxter, 19 februarie 2013
- Folosul şi abuzul cărţilor bune, Partea V (un editorial din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 13 februarie 2013
- Folosul şi abuzul cărţilor bune, Partea IV (un editorial din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 07 februarie 2013
- Folosul şi abuzul cărţilor bune, Partea III (un editorial din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 01 februarie 2013
- Folosul şi abuzul cărţilor bune, Partea II (un editorial din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 26 ianuarie 2013
- Folosul şi abuzul cărţilor bune, Partea I (un editorial din cartea Dimensiunea sufletului) A.W. Tozer, 20 ianuarie 2013
- Intrând într-un an nou (Capitol din cartea Apa vie) Martyn Lloyd Jones, 01 ianuarie 2013
- Ce a stabilit naşterea lui Hristos? (din cartea Ridicarea pânzelor) A.W. Tozer, 18 decembrie 2012
- Formarea unui om (din cartea Ridicarea pânzelor) A.W. Tozer, 10 decembrie 2012
- Orientaţi spre ambele direcţii (din cartea Ridicarea pânzelor) A.W. Tozer, 13 noiembrie 2012
- Gunoaie doctrinare despre Persoana şi lucrarea Duhului Sfânt (din cartea Trezirea, cap.4) Martyn Lloyd Jones, 04 noiembrie 2012
- Substitute ale uceniciei (Un editorial din Ridicarea pânzelor) A.W. Tozer, 11 octombrie 2012
- Ridicarea pânzelor (Un editorial din cartea Ridicarea pânzelor) A.W. Tozer, 28 august 2012
- Mântuirea umblă pe pământ (Un editorial din cartea Ridicarea pânzelor) A.W. Tozer, 09 august 2012
- TÂNĂRULUI EARLSTON Samuel Rutherford, 16 iulie 2012
- Mărturie Samuel L. Brengle, 04 iulie 2012
- Biruinţa asupra mâniei prin puterea Duhului Sfânt (din cartea Când vine Duhul Sfânt) Samuel L. Brengle, 23 iunie 2012
- Pregătirea locuinţei Lui (Un capitol din cartea Când vine Duhul Sfânt) Samuel L. Brengle, 12 iunie 2012
- Cum să citeşti biografie creştină Martyn Lloyd Jones, 04 iunie 2012
- Datoria de a ne opune A.W. Tozer, 13 mai 2012
- Puterea cere separare A.W. Tozer, 02 mai 2012
- Obligaţia noastră creştină de a ne păsa A.W. Tozer, 25 aprilie 2012
- Despre căutarea darurilor spirituale (Din cartea Bucurie negrăită) Martyn Lloyd Jones, 17 aprilie 2012
- Fără botezul cu Duhul Sfânt nimeni nu este suficient de pregătit pentru a predica (Din cartea Bucurie negrăită) Martyn Lloyd Jones, 12 aprilie 2012
- Integrare sau repudiere? (un capitol din cartea Preţul neglijenţei) A.W. Tozer, 05 aprilie 2012
- Avem nevoie să fim eliberaţi de teama firească (un capitol din cartea Preţul neglijenţei) A.W. Tozer, 25 martie 2012
- Sfinţenia personală este primordială (un capitol din cartea Preţul neglijenţei) A.W. Tozer, 10 martie 2012
- Serviciul creştin de înmormântare are nevoie de reformă (un capitol din cartea Preţul neglijenţei) A.W. Tozer, 28 februarie 2012
- Strigătul misionar! Valentin Leonaş, 25 februarie 2012
- Maranata! Valentin Leonaş, 18 februarie 2012
- Despre cruce şi purtarea ei Valentin Leonaş, 12 februarie 2012
- Lipsa emoţiilor în religie - motiv de smerire (fragment din cartea Emoţiile religioase) Jonathan Edwards, 29 ianuarie 2012
- Formula pentru succesul spiritual (Un capitol din cartea Succesul şi creştinul) A.W. Tozer, 16 ianuarie 2012
- Secretul biruinţei (Un capitol din carte Succesul si crestinul) A.W. Tozer, 27 decembrie 2011
- Hristos şi Biserica Lui vor birui (Fragment din cartea Trestia frântă) Richard Sibbes, 09 decembrie 2011
- Către cititor (Prefaţa cărţii Trestia frântă) Richard Sibbes, 22 noiembrie 2011
- Esenţa credinţei (Un capitol din cartea Hristos, Fiul etern) A.W. Tozer, 08 noiembrie 2011
- Arta adevăratei închinări (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 21 octombrie 2011
- Bogăţiile noastre nerevendicate (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 05 octombrie 2011
- Slujind în stare de urgenţă (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 22 septembrie 2011
- Slujba nopţii (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 08 septembrie 2011
- Importanţa examinării de sine (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 13 august 2011
- Caracteristicile omului spiritual (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 02 august 2011
- Pedeapsa şi purtarea crucii nu sunt acelaşi lucru (Din cartea Creştinul acela incredibil) A. W. Tozer, 29 iulie 2011
- De ce este dat Duhul Sfânt? (Din cartea Creştinul acela incredibil) A.W. Tozer, 13 iulie 2011
- Tragedie în biserici - lipsa iluminării Valentin Leonaş, 27 iunie 2011
- Sfântul trebuie să umble singur (Din cartea, Omul: sălaşul lui Dumnezeu) A.W. Tozer, 31 mai 2011
- Trei răni care dovedesc credincioşia A.W. Tozer, 09 mai 2011
- Vechea şi noua cruce (Din cartea Omul: sălaşul lui Dumnezeu) A.W. Tozer, 21 aprilie 2011
- O rugăciune care trebuie înălţată zilnic din adâncul inimii Un purtător al crucii, 12 aprilie 2011
- Cauzele şi caracteristicile unei organizaţii Lowell Brueckner, 07 aprilie 2011
- Valoarea meditaţiei în citire Thomas Brooks, 28 martie 2011
- Cum să progresăm din punct de vedere spiritual? - din cartea, Omul: sălaşul lui Dumnezeu A.W. Tozer, 11 martie 2011
- Bucuria va veni la vremea ei A.W. Tozer, 01 martie 2011
- Pericolul şi beneficiul citirii unei cărţi bune A.W. Tozer, 17 februarie 2011
- Sunt rugăciunile tale plăcute lui Dumnezeu A.W. Tozer, 02 februarie 2011
- Sfinţind banalul A.W. Tozer, 16 ianuarie 2011
- Mutarea averii A.W. Tozer, 09 ianuarie 2011
- Lucrare şi închinare A.W. Tozer, 01 ianuarie 2011
- Puterile care ne modelează - din cartea "Născut după miezul nopţii" A.W. Tozer, 19 decembrie 2010
- Privind ţintă la Isus - O carte pentru cei flămânzi şi însetaţi după Isus Hristos , 09 decembrie 2010
- Ce este de făcut în privinţa diavolului? A.W. Tozer, 03 decembrie 2010
- Dumnezeu va fi totul în toate (aplicaţie) Isaac Ambrose, 06 noiembrie 2010
- Adevărata mortificare Isaac Ambrose, 17 octombrie 2010
- Domnul Isus trecând pârâul Chedron - aplicaţie Isaac Ambrose, 10 octombrie 2010
- Două minuni înfăptuite de Isus Hristos Isaac Ambrose, 26 septembrie 2010
- Trebuie să mergem la biserică? Valentin Leonaş, 11 septembrie 2010
- Mişcat sau transformat? Valentin Leonaş, 12 august 2010
- Eu sunt Domnul Dumnezeul tau Isaac Ambrose, 07 august 2010
- Motive care să ne încurajeze să privim la Isus Isaac Ambrose, 28 iulie 2010
- Despre citirea cărţilor Lowell Brueckner, 11 iulie 2010
- Păcatul de omitere Lowell Brueckner, 21 iunie 2010
- Caracterul lui Dumnezeu A.W. Tozer, 13 mai 2010
- Monolog al unui suflet convins de păcat Joseph Alleine, 25 aprilie 2010
- O întâlnire proaspătă cu Dumnezeu Vance Havner, 29 martie 2010
- Umplut cu Duhul Gregory Mantle, 21 martie 2010
- Căsătoria cu altul
- Un mesaj pentru timpul prezent Charles Spurgeon, 05 ianuarie 2010
- Meditaţie asupra naşterii lui Isus Hristos Isaac Ambrose, 03 decembrie 2009
- Caracteristicile unei vieţi controlate de Duhul Sfânt Lowell Brueckner, 15 noiembrie 2009
- O scrisoare către un suflet pe care el nu l-a văzut niciodată, însă a cărui caz i-a fost expus de un prieten Robert Murray M'Cheyne, 08 noiembrie 2009
- Isus este Calea, Adevărul şi Viaţa (o predică din cartea lui M'Cheyne) Robert Murray M'Cheyne, 18 octombrie 2009
- Mândria spirituală (fragment din cartea lui Edwards, în curs de pregătire) Jonathan Edwards, 06 septembrie 2009
- Alţii au voie, tu nu G.D. Watson, 17 august 2009
- Vântul suflă în estul Texasului Mark Tomlinson, 04 august 2009
- În arena credinţei Erich Sauer, 13 iulie 2009
- O pasăre legată cu o sfoară Charles Spurgeon, 23 iunie 2009
- Rugaciune Sfântul Augustin (354-430), 12 iunie 2009
- Duhul Focului (Drumul spre Rusalii) Samuel Chadwick, 16 mai 2009
- Afară din tabără Ovidiu Miron, 27 aprilie 2009
- Provocarea Rusaliilor Samuel Chadwick, 05 aprilie 2009
- Dumnezeu intervenind Martyn Lloyd Jones, 13 martie 2009
- Părinţi creştini consacraţi Andrew Murray, 21 februarie 2009
- Marele zeu Amuzament A.W.Tozer, 14 februarie 2009
- Izvorul adevăratei bucurii Valentin Leonas, 27 ianuarie 2009
- ...şi noi tot nu suntem mântuiţi! Ovidiu Miron, 06 ianuarie 2009
- Rugaciune II Anomin, preluat din Valley of Vision, 30 noiembrie 2008
- Cum primeşti pierderile vieţii Dave Brueckner, 12 noiembrie 2008
- Pocăinţa ... la control Daniel Grigoriciuc, 17 septembrie 2008
- Fragment din cartea "Oameni care s-au întâlnit cu Dumnezeu" A.W.Tozer, 27 august 2008
- Rugăciune anonim, 18 august 2008
- Isus este biruitor! A.W. Tozer, 23 iulie 2008
- Trebuie să spunem Amin Lowell Brueckner, 11 iulie 2008
- O scrisoare William B. Burns, 25 iunie 2008
- Dumnezeu l-a auzit pe Ilie pentru ca Ilie L-a auzit pe Dumnezeu A.W.Tozer, 09 iunie 2008
- Hristos Se arată John Fletcher, 27 mai 2008
- Făgăduinţa Împăratului Frances Ridley Havergal, 28 aprilie 2008
- O jertfă vie Thomas Cook, 31 martie 2008
- Mărturia lui Thomas Cook Thomas Cook, 19 martie 2008
- 50 de motive pentru care Isus a venit să moară John Piper, 25 februarie 2008
- Tragedie în Biserică - lipsa darurilor A.W.Tozer, 28 ianuarie 2008
- Putere de sus John Greenfield, 01 ianuarie 2008
- Scopurile Întrupării (Partea a IV-a - Pentru a pregăti a doua venire) G. Campbell Morgan, 22 decembrie 2007
- Scopurile întrupării (Partea a III-a - Pentru a nimici lucrările diavolului) G. Campbell Morgan, 21 decembrie 2007
- Scopurile întrupării (Partea a II-a - Ca să ia păcatele) G. Campbell Morgan, 19 decembrie 2007
- Scopurile Întrupării (Partea I - Pentru a-L revela pe Tatăl) G.Campbell Morgan, 17 decembrie 2007
- Rugăciune I Anonim, preluat din cartea Valley of Vision, 30 noiembrie 2007
- Pogoară-Te, Doamne! Roger Ellsworth, 30 octombrie 2007
- Calea lui Dumnezeu, nu a noastra Martyn Lloyd Jones, 15 octombrie 2007
- Lipsa de curaj duce la conformitate Lowell Brueckner, 30 august 2007
- Flămând după Dumnezeu John Piper, 07 august 2007
- Căutare după goliciune Paul Washer, 13 iulie 2007
- Cum să ne rugăm pentru a primi ceea ce cerem? R.A. Torrey, 13 aprilie 2007
- EL SI NUMAI EL Martyn Lloyd Jones, 01 ianuarie 2007
- Decembrie Valentin Leonas, 01 decembrie 2006
- ,,Nu vă mai încredeţi dar în om!!" Paul Washer, 16 noiembrie 2006
- VAZÂND LUCRURILE DIN PERSPECTIVA LUI DUMNEZEU Lowell Brueckner, 09 octombrie 2006
- Circumstanţele în care Domnul ne-a pus pe inimă să începem această lucrare Valentin Leonaş, 03 octombrie 2005