Scot această afirmație din această secțiune deoarece, așa cum voi încerca să
vă arăt, ea rezumă învățătura esențială a acestui incident.
Studiem această Evanghelie măreață a lui Ioan ca să ne putem concentra
atenția nu atât de mult asupra istoriei detaliate, ci asupra măreței teme a
întregii Evanghelii, asupra a ceea ce ne este oferit în Domnul și Mântuitorul
nostru Isus Hristos, viața veșnică. Fiecare Evanghelie ne oferă o relatare
despre Domnul nostru, dar fiecare are un fel de temă generală, conducătoare. În
timp ce faptele sunt comune tuturor Evangheliilor în general, este limpede că
fiecare a fost călăuzit de Duhul ca să accentueze un anumit aspect al vieții și
lucrării, și slujirii binecuvântatului nostru Domn, și nu există absolut nicio
îndoială că viața veșnică în Hristos este tema măreață și conducătoare din
Evanghelia după Ioan.
Acum, aceasta nu este doar părerea mea - avem chiar afirmația lui Ioan în sensul acesta. El spune în ultimul verset
din capitolul 20: „Dar lucrurile acestea au fost scrise pentru ca voi să
credeți să Isus este Hristosul, Fiul lui Dumnezeu, și crezând, să aveți viața
în Numele Lui”. Și, după cum am văzut, el afirmă foarte clar în versetul 16 din
primul capitol, unde spune: „Și noi toți am primit din plinătatea Lui, și har
după har”.
Iată uimitoarea ofertă: Fiul lui Dumnezeu a venit în lume și a făcut tot ce
a făcut. A înviat, S-a înălțat în ceruri și șade la dreapta lui Dumnezeu în
gloria eternă. Și iată ce ne este oferit în El: „am primit din plinătatea Lui”
(Ioan 1:16). Asta înseamnă cu adevărat să fii creștin. Nu înseamnă doar să
trăiești o viață bună; asta este moralitate. Nu înseamnă doar să crezi anumite
lucruri despre El; aceasta poate fi un fel de ortodoxie moartă. Dar acesta este
adevăratul creștinism: am primit viață
din El, „viață din belșug”, plinătatea care sălășluiește în El.
Aceasta este, așa cum am văzut, adevărata temă a acestei Evanghelii, așa
cum este și tema întregului Nou Testament. Imaginea Bisericii ca Trup al lui
Hristos transmite lucrul acesta așa de bine! Totul provine din Cap; plinătatea
este acolo. Acesta e centrul nervos, și fiecare parte și părticică, fiecare
element individual, fiecare mădular își trage viața și ființa și existența din
Cap. Acesta este creștinismul.
Prin urmare, ne examinăm pe noi înșine în lumina acestui lucru. Este
aceasta ideea noastră despre a fi creștin? Chiar mai important, este aceasta
impresia pe care o dăm altora cu privire la ce este creștinismul? Trăim într-o
lume obosită și istovită, o lume care de-abia există; nu ar fi nevoită să-și
înmulțească plăcerile și să fie dependentă de ele dacă ar avea cu adevărat
viață. Oamenii care trăiesc pe baza stimulentelor mărturisesc că le lipsește
energia vitală, iar lumea de azi trăiește pe baza stimulentelor - nu are viață. Aici este nevoia cea mai mare, și aici este singura sursă de
viață. Însă marea întrebare este: noi, cei care mărturisim că suntem creștini,
o avem? Am primit noi ceva din plinătatea aceasta, și primim mai mult și mai
mult din ea?
Acum, ne uităm la câteva dintre piedicile aflate în calea acestui lucru. Cu
siguranță, ceva este în neregulă. Biserica creștină nu ar fi așa cum este dacă
am primi cu toții din această plinătate. Biserica este slabă; este disprețuită;
este destituită; este respinsă. Lumea simte că Biserica nu are absolut nimic,
că este doar un anacronism în lumea modernă. Dar ori de câte ori este o trezire
sau o reformă adevărată în Biserică, lucrurile se schimbă în mod complet, și
lumea începe să privească din nou spre Biserică. Și aceasta este nevoia supremă
la ora de față!
Așadar, întrebarea este: ce anume ne jefuiește de această plinătate? De ce
nu cunoaștem mai mult despre ea? De ce nu suntem umpluți cu un duh de bucurie,
de laudă, de recunoștință așa cum erau creștinii primari, și așa cum ar trebui
să fie mereu creștinii? Există multe piedici și obstacole, dar în ultimă
instanță, este din cauza adversarului nostru, Diavolul. El pricinuiește
confuzie în diferite feluri, dar, mulțumim lui Dumnezeu, nu suntem în neștiință
de planurile lui. Cuvântul lui Dumnezeu ne învață cu privire la ele. El le
expune înaintea noastră; le face limpezi. Așadar, ascultând învățătura ei, cu
toții ar trebui să fim în stare să vedem exact lucrul care ne împiedică și să
ne descotorosim de el ca să putem primi plinătatea lui Dumnezeu.
Haideți să ne uităm acum la o altă piedică de felul acesta care, într-adevăr,
este foarte comună și, din fericire pentru noi, este exprimată sub forma a ceea
ce au făcut diferiți oameni. Am văzut deja piedicile, așa cum sunt ele
prezentate într-un om ca Nicodim. Era un om plin de dificultăți, de probleme,
și de piedici care trebuiau depășite. Dorea lucrul corect, dar greșea în atât
de multe privințe; toate acestea trebuiau îndreptate.
Acum, iată o imagine diferită, dar la fel de importantă. Este reprezentată
de prietenii, de urmașii și de ucenicii lui Ioan Botezătorul, și de ceea ce îi
spuneau lui Ioan și ceea ce încercau să‑l convingă pe Ioan să facă. Dar,
mulțumiri fie aduse lui Dumnezeu, învățătura de care avem nevoie se găsește în
reacția lui Ioan Botezătorul față de acești oameni și în ceea ce el le-a spus
într-un mod așa de limpede și de clar.
Care este problema? Este problema mândriei, și aici este ceva despre care
ni se dă învățătură în mod universal în întreaga Biblie. Cel mai mare obstacol
și cea mai mare piedică dintre toate, probabil, este mândria. Ia multe forme - mândria intelectului, mândria realizărilor, mândria înțelegerii. Totuși,
forma nu contează așa de mult. Mândria în esența ei este ceea ce constituie
pentru noi unul dintre cele mai mari obstacole în calea primirii plinătății Lui
și a harului după har (Ioan 1:16).
Cu toții suntem mândri - fiecare dintre noi. Nu există
niciun om care să nu fie mândru. Lucrul acesta e universal și este,
bineînțeles, rezultatul păcatului. Păcatul originar a fost păcatul mândriei.
Diavolul i-a spus Evei, de fapt: „Oare a zis Dumnezeu că nu trebuie să mâncați
din fructul acesta? A spus asta pentru că vrea să vă țină jos. El știe că dacă
veți mânca din el, voi înșivă veți deveni ca niște dumnezei.” Și lucrul acesta
a plăcut femeii și bărbatului. Aceasta este mândrie, și ea a fost sursa
originară a necazului. În ultimă instanță, în mândrie puteți găsi sursa celor
mai multe manifestări ale păcatului - dorința de a fi mare și
important, credința aceasta în noi înșine. Acest incident din Ioan ne arată așa
de clar și așa de limpede, și trebuie să fim foarte atenți aici, că lucrul
acesta nu este doar în noi toți prin natura noastră, ci este adesea încurajat
în noi de către prietenii noștri, de către binevoitorii noștri.
Este un fapt foarte ciudat, care este ilustrat aici așa de bine. Cât de
adesea a fost lucrul acesta văzut în lunga istorie a bisericii și a poporului
lui Dumnezeu, atât în liderii ei remarcabili, cât și în membrii cei mai
obișnuiți. Nimic nu i-a schilodit mai mult pe sfinții și pe liderii lui
Dumnezeu ca acest păcat al mândriei. Îl vedem în multe cazuri în Vechiul
Testament. David a fost umilit de multe ori din cauza mândriei lui, care îl
înălțase într-un mod greșit și păcătos.
Ucenicii aceștia ai lui Ioan îl ajutaseră, iar mulțimile îi înconjuraseră.
Ioan era un om remarcabil. După o perioadă de aproximativ 400 de ani din vremea
lui Maleahi, ultimul dintre profeții Vechiului Testament, Cuvântul lui Dumnezeu
nu mai fusese dat în felul acesta specific. Dar deodată a venit la Ioan, Fiul
lui Zaharia, în pustie. El devenise un mare fenomen, și oamenii se îmbulzeau de
pretutindeni, inclusiv din Ierusalim, ca să-l vadă pe acest om ciudat, să
asculte mesajul lui extraordinar și să se supună botezului lui. Ioan adunase un
număr de ucenici care îl ajutau, și iată-i, plini de activitate.
Dar deodată, vine
această Persoană, Isus din Nazaret, și după un timp este clar că mai mulți
oameni sunt atenți la slujirea Domnului Isus Hristos decât la slujirea lui
Ioan, iar urmașii și ucenicii lui devin preocupați de asta. Sunt preocupați de
reputația lui, preocupați de măreția lui. Ei vor să-i apere poziția, și vor ca
el să facă ceva în privința aceasta. Iar lucrul acesta îi determină să le
displacă și să critice slujirea Domnului și Mântuitorului nostru. Sugestia
aceasta potrivit căreia ar exista ceva mai presus de ceea ce are Ioan este
intolerabilă pentru ei, este insultătoare, și sunt umpluți de ceea ce consideră
a fi un sentiment de indignare sfântă. „Mai este ceva dincolo de învățătura lui
Ioan? Cine este acest celălalt învățător? Oare n-ar trebui să-l oprească Ioan?”
Fiind ei înșiși plini de un sentiment de mândrie, încearcă din răsputeri să
hrănească și să stimuleze mândria în Ioan Botezătorul. Așa că se duc la el și-i
spun: „Învățătorule, Cel ce era cu tine dincolo de Iordan și despre care ai
mărturisit tu, iată că botează și toți oamenii se duc la El” (Ioan 3:26). Sunt
pe punctul de a spune felul de lucruri pe care vi l-am sugerat când „drept
răspuns, Ioan i‑a zis” (Ioan 3:27). Ioan îi întrerupe și le răspunde, și îi
reduce complet la tăcere.
Acum, iată
imaginea, dar, desigur, nu este doar o istorie adevărată, este de asemenea o
pildă. Aici este ceva adevărat despre fiecare dintre noi, și ce lucru cumplit
este acesta! Lucrul acesta care este în acești oameni îi face să le displacă și
să se opună învățăturii Domnului Isus Hristos și oricărui lucru pe care îl are
de oferit. Aceasta este problema teribilă cu care suntem confruntați.
Deci, cum se
manifestă lucrul acesta în noi? De ce nu am primit „din plinătatea Lui, și har
după har” (Ioan 1:16)? Primul răspuns este: pentru că simțim că nu avem nevoie
de ea - ne descurăm foarte bine așa cum
suntem. Oare Ioan nu se descurca bine predicând, botezând, atrăgând mulțimile?
Și noi avem exact aceleași sentimente. Suntem în regulă; ne descurcăm bine.
Aceasta este,
după cum am arătat adesea, pericolul specific al oamenilor religioși. Când spun
religioși mă gândesc la ceva diferit de creștini. Este posibil să fii religios
fără să fii creștin. Este posibil să fii religios pe tărâmul bisericii
creștine, fără să fii creștin. Acesta e marele necaz! L-am văzut în cazul lui
Nicodim, și ne uităm la același lucru sub alt aspect manifestat în acești
ucenici ai lui Ioan Botezătorul, care simt că
totul este bine. Nu există o piedică mai mare în calea primirii plinătății Lui
ca acest lucru. Există cei care se simt în felul acesta. Au înțeles toată
doctrina, și se bazează pe această cunoaștere, și critică orice altceva; se
află într-o stare de auto-satisfacție.
Alții sunt
complet satisfăcuți de ei înșiși din pricina vieții pe care o trăiesc și a
binelui pe care îl fac. Precum Fariseii, ei Îi mulțumesc lui Dumnezeu că nu
sunt ca alți oameni. Ei văd oameni pe străzile Londrei, citesc despre ei în
ziare, și Îi mulțumesc lui Dumnezeu ca nu sunt așa. Ei nu trăiesc în viciu și
în rău; nu se coboară la păcate murdare și flagrante. Ei sunt oameni buni, nu
au făcut niciodată lucruri de felul acesta; sunt îngroziți de ele și nici nu ar
visa să facă asemenea lucruri. Dar pe lângă asta, ei fac bine, și sunt
preocupați să ajute oamenii. Oare nu ei au făcut cutare și cutare lucru? Domnul
nostru a întruchipat lucrul acesta odată pentru totdeauna în Persoana
Fariseului care se duce la Templu, drept în față și Îi mulțumește lui Dumnezeu
că nu este ca alți oameni, jecmănitori și așa mai departe. El postește de două
ori pe săptămână și dă zeciuială ca să-i hrănească pe cei săraci. De ce altceva
mai are nevoie? Nu are nevoie de nimic, și nu cere nimic. El are totul; el face
totul.
Omul religios,
spre deosebire de creștin, este precum Fariseul în contrast cu vameșul. Omul
religios nu vede vreo nevoie de ceva mai mult -
el face totul! El nu vede nici măcar nevoia de iertare. Ce a făcut el ca să
aibă nevoie de iertare? Cu siguranță, el nu are nevoie de ceva în plus sau de o
plinătate mai mare. Păcatul e că nu e toată lumea ca el - asta îl tulbură.
Aceasta este
poziția acestor ucenici ai lui Ioan Botezătorul, și este ceva ce mulți dintre
noi am cunoscut așa de bine, mai ales cei care au fost crescuți în mediu
religios și au avut o viață ocrotită în orice sens, totdeauna pe tărâmul
bisericii, care nu au fost niciodată în lume și în mocirla vieții. Ce avem
nevoie? Cu siguranță, nu mai avem nevoie de nimic mai mult; viețile noastre
sunt în regulă - uitați-vă la ce
facem.
Lucrul acesta se
manifestă și pe tărâmul experienței. Există oameni care spun: „Ei bine, eu am
avut o experiență. Am luat decizia. Cu siguranță, nu mai am nevoie de nimic.
Sunt creștin acum; de atunci am fost mereu.” Ei mereu vorbesc despre asta.
Poate că s-a întâmplat cu ani în urmă, dar se bazează pe asta și rămân acolo.
Ne-am ocupat de lucrul acesta în capitolul anterior, așa că nu voi mai dezvolta
iarăși. Dar este din nou uimitor să ne aducem aminte cu câtă ușurință ne putem
baza pe ceva ce s-a întâmplat odată. „Avem totul și, prin urmare, nu mai avem
nevoie de nimic.” Nu există vreo creștere posibilă; ai primit totul la
regenerare, la convertire.
Deci, iată unul
dintre modurile în care lucrul acesta se manifestă și se demonstrează. Și,
desigur, din cauza acestui sentiment că ne descurcăm bine și din cauza
auto-satisfacției, nouă ne displace în mod automat orice accent nou, orice
lucru care vine la noi și de care nu am auzit înainte. Aceasta era problema cu
acești oameni. Învățătura lui Ioan - asta era! Dar
cealaltă învățătură - ce este aceasta?
Este un pic diferită, și lor le displace acest nou accent. Dacă ceea ce avem
noi este totul, atunci ce este această sugestie că există altceva?
Veți descoperi,
pe măsură ce citiți istoria bisericii și orice mare mișcare de reformă și de
trezire, că fiecare accent nou al străvechii Evanghelii a avut totdeauna de
înfruntat opoziție amarnică. Întotdeauna a existat opoziție la ceea ce oamenii
au considerat o noutate, ceva nou. Bineînțeles că lucrul acesta s-a întâmplat
pe vremea Reformei protestante. Biserica romano-catolică, cu amestecul ei de
filosofie aristoteliană, bucățele de Nou Testament, și bucăți mari din Vechiul
Testament elaborase o învățătură și un sistem. Thomas D’Aquino o dezvoltase în marea lui Summa.
Aveau învățătura, iar ei dădeau învățături și predicau despre ea; pierduseră
contactul aproape în întregime cu Noul Testament. Încă îl foloseau mecanic, dar
de fapt ei dădeau învățături despre această dogmă, despre acest set de
învățături. Dintr-o dată, Martin Luther a fost iluminat și a început să predice
justificarea prin credință, pe care o descoperise în Scripturi, iar ei nu
suportau lucrul acesta. Ei spuneau: „Este o învățătură nouă” și îi aduceau
obiecții.
Cu alte cuvinte, biserica poate ajunge într-o stare în care vechea învățătură
să devină noua învățătură. Și în secolul al XVIII-lea, când George Whitefield,
fiind sub puterea Duhului a început să predice regenerarea și necesitatea
absolută a renașterii în Londra și în alte părți ale țării, a fost privit drept
un inovator; aceasta era o doctrină nouă. Religia consta în puțină moralitate - aceasta era ideea oamenilor despre religie. Pentru deiști și pentru alții
care excludeau supranaturalul, nu mai era nici personală, era doar o chestiune
de datorie, o moralitate plictisitoare și aridă. O predicaseră cu multe citate
și cu prosperitate literară, dar atâta tot, iar când Geroge Whitefield a
început să predice doctrina regenerării și a renașterii, ei au spus: „Ce este
această nouă învățătură?” Vechea învățătură devenise ceva nou și ciudat. Astăzi
am ajuns în acea poziție. Dacă vrei să fii ciudat în biserica creștină astăzi,
predică Evanghelia Noului Testament. Este considerată a fi aproape ceva nou și
ceva ciudat. Acesta este lucrul extraordinar care li se poate întâmpla
oamenilor buni, religioși pe tărâmul bisericii. Ei pot ajunge așa de departe
încât atunci când este prezentat adevăratul mesaj, este respins deoarece pare
să fie o noutate, ceva diferit și ciudat.
Lucrul acesta este cuplat cu altceva, și anume neplăcerea noastră de a fi
tulburați. Tuturor ne place să ne guvernăm propria viață, chiar și religia; ne
place să o avem în control. Și lucrul acesta se datorează căderii și păcatului.
Este o manifestare a păcatului din noi faptul că ne displace orice ne
examinează și ne tulbură, orice ne face să înfruntăm adevărul, orice ne
sugerează că nu suntem așa cum ar trebui să fim.
Din nou, v-aș putea ilustra lucrul acesta așa de ușor în îndelungata
istorie a Bisericii, și cu toții știm cu siguranță ceva despre aceasta din
experiență. Am citat adeseori afirmația care exprimă lucrul acesta așa de bine.
Lord-ul Melbourne, întâiul prim-ministru al reginei Victoria, un om înțelept în
felul lumii, a spus: „Lucrurile ajung într-un impas dacă religia va începe să
fie personală.” Religia este ceva ce introduci într-o anumită ocazie, ceva
general și vag, cu pompă și ceremonie minunată. Dar nu e menită să te facă să
te simți inconfortabil sau să te tulbure, sau să te facă să simți că există
ceva inadecvat în tine. Lucrul acesta este de nesuportat, și acesta era motivul
pentru care Fariseii Îl urau pe Domnul nostru, și asta i-a făcut pe acești
ucenici ai lui Ioan să se enerveze și să vorbească în felul și în modul în care
au vorbit.
Dragul meu prieten, haideți să fim onești înaintea lui Dumnezeu. Ne displace
învățătura și predicarea care ne cercetează și ne tulbură? Dacă da, atunci
suntem chiar în poziția acestor oameni, și aceasta este una dintre cele mai
mari piedici în calea primirii plinătății Lui și a harului după har.
Întotdeauna, pe tărâmul spiritual există o cernere; există o excludere înainte
ca marea binecuvântare să vină. Întotdeauna există o coborâre înainte de
urcare; totdeauna este întâi pocăință înainte să vină eliberarea. Dar acestea
sunt modurile în care se manifestă această auto-satisfacție așa cum s-a
manifestat în acești oameni, și în cele din urmă se ajunge la a nu suferi ideea
că există ceva mai mult decât ceea ce avem noi, însăși ideea că ceea ce facem
nu este de ajuns. Acesta este, cred, marele blestem al vremii de acum. Experiența
numărul 1, treci mai departe la experiența numărul 2, și ai totul. Așa că nu
mai ești deschis și, dacă face cineva aluzia că există vreun cusur în ceea ce
ai, este displăcut. Oamenii evanghelici nu trebuie tulburați; ei au totul; ei
se uită de sus la alții. Există vreo nevoie pe care o au? Există vreo lipsă
printre evanghelici? Veți vedea că dacă prezentați acest aspect al adevărului,
cea mai mare opoziție s-ar putea foarte bine să vină prin oameni evanghelici
deoarece ei au această idee limitată în ce privește religia. Totul este așa de
simplu, totul e așa de ordonat și de curat. Nu există niciodată vreo tulburare;
nu trebuie să fie niciodată ceva exploziv și dinamic. Nu le place asta; pare
greșit.
Fiecare dintre noi trebuie să ne examinăm pe noi înșine, deoarece
rezultatul acestui gen de sentiment este că, în loc să căutăm plinătatea, ne
petrecem timpul apărându-ne și demonstrând că nu avem nevoie de nimic, că
suntem în regulă. E posibil chiar să ne displacă învățătura Domnului Isus Hristos.
E posibil să nu suportăm oferta acestei „plinătăți”, deoarece poartă cu sine
implicația faptului că nu suntem compleți așa cum suntem și că avem nevoie de
ceva mai mult.
Prin urmare, nu există un lucru mai vital pe care să îl luăm în considerare
decât modul în care reacționăm la aceste oferte glorioase ale binecuvântatei
Evanghelii. „Și noi am primit din plinătatea Lui” ˗ „ca să ajungeți plini de toată plinătatea lui Dumnezeu” (Ioan 1:16; Ef.
3:19). Cunoaștem noi ceva despre asta? Am primit-o?
Acum știm, nu-i așa, că bărbatul sau femeia firească reacționează într-un
mod greșit la propovăduirea crucii și în mod deosebit la învățătura
regenerării. Ei nu obiectează niciodată la învățătura eticii și moralității
Bibliei. Ei cred în aceasta deoarece cred că o pot îndeplini. Însă ceea ce nu
pot să sufere este predicarea crucii. „Propovăduirea crucii este o nebunie
pentru cei ce sunt pe calea pierzării” (1 Cor. 1:18). Propovăduirea crucii
era „pentru iudei o pricină de poticnire, și pentru Neamuri o nebunie” (vers.
23).
Am citit o afirmație făcută de un om săptămâna trecută, care spunea așa:
„Crucea place întotdeauna omului firesc”; închipuiți‑vă un om
care spune lucrul acesta în numele creștinismului, pentru că aici „era Cineva gata să moară pentru adevăr”. Da, o acceptă
dacă este exprimată în felul acesta; dar Hristos nu a murit pentru adevăr, El a
murit pentru noi. El a murit pentru
păcătoși; a murit în locul nostru. Dacă o exprimi în felul acesta, ei nu o vor
suporta; întotdeauna a fost așa. Ei nu suportă propovăduirea crucii; nu suportă
doctrina regenerării. De ce? Deoarece ambele sugerează că suntem disperați și
neajutorați. „Dacă Hristos a trebuit să moară pentru mine, atunci înseamnă că
sunt într-o stare disperată. Dacă trebuie să fiu născut din nou, atunci
înseamnă că sunt așa de stricat că nu pot fi îmbunătățit - trebuie să fiu făcut din nou încă de la temelie.” Omul firesc urăște
lucrul acesta, chiar dacă îi este oferit de către Fiul lui Dumnezeu. Afirm că
genul acesta de spirit persistă și în viața creștină și că suntem totdeauna
gata să spunem că am ajuns și că nu mai avem nevoie de nimic mai mult.
Care este răspunsul la asta? Iată problema așa cum este descrisă de
ucenicii și prietenii lui Ioan Botezătorul, care vroiau să‑i susțină mândria,
care vroiau să-i hrănească auto-satisfacția. Cunoașteți lucrul acesta în voi
înșivă și alții vi-l vor spune. Dacă începeți să fiți nesatisfăcuți și doriți
mai mult și mai mult din plinătatea lui Dumnezeu, prietenii voștri, sau poate
rudele voastre, vă vor spune: „Ia ascultă, religia este în regulă cu moderație,
dar ai grijă, nu trebuie să iei prea în serios lucrul acesta. Vei deveni
fanatic dacă nu ai grijă; vei ajunge în excese.” Nu cunoști ceva de felul
acesta? Ei cred că te ajută, așa cum oamenii aceștia încercau să-l susțină pe
Ioan Botezătorul și să-i apere numele și reputația, și să-l laude. Dar, slavă
lui Dumnezeu, Ioan Botezătorul pătrunde toate acestea, iar tu și cu mine avem
nevoie să ascultăm învățătura lui.
În primul rând, haideți să ascultăm reacția lui. Ioan reacționează într-un
mod așa de glorios. Unii dintre ucenicii lui vin și spun: „Învățătorule, Cel
ce era cu tine dincolo de Iordan și despre care ai mărturisit tu, iată că
botează și toți oamenii se duc la El”. Ioan a răspuns și a spus: „Omul nu poate
primi decât ce-I este dat din cer. Voi înșivă îmi sunteți martori că am zis:
«Nu sunt eu Hristosul, ci sunt trimis înaintea Lui. Cine are mireasă este mire,
dar prietenul mirelui, care stă și-l ascultă, se bucură foarte mult când aude
glasul mirelui; și această bucurie, care este a mea, este deplină. Trebuie ca
El să crească, iar eu să mă micșorez»” (Ioan 3:27-30).
Care este
învățătura de aici? Fiind departe de a nu‑L suporta pe Domnul nostru și
învățătura Lui și popularitatea Lui, Ioan se desfată în ea; este deschis pentru
ea. Ucenicii lui sunt tulburați; nu le place asta. Nu și Ioan! Vă voi spune de
ce imediat. Dar mai întâi, permiteți-mi să o scot în evidență deoarece această
reacție generală imediată este așa de importantă. Ca nu cumva cineva să creadă
că recurg la imaginația mea, aș vrea să vă asigur că nu fac lucrul acesta.
Recurg la propria mea experiență, și aș vrea să o sprijinesc cu experiența
altora. Dacă ați citit istoria lui D.L. Moody, marele evanghelist, știți
că Moody era un om convertit; și nu doar atât, el a simțit chemarea de a intra
în slujire. Renunțase la slujba sa de vânzător de cizme și pantofi și devenise
un slujitor cu normă întreagă, în conducerea unei misiuni din Chicago. Obținea
rezultate; făcea fapte bune. Însă relatarea continuă cu faptul că într-o
după-amiază, la sfârșitul unui serviciu au venit la el două doamne și i-au
spus: „Dle Moody, ne rugăm pentru tine. Ne rugăm să primești plinătatea
Duhului, ca să ai mai multă putere în slujirea ta.” Iar Moody a fost suficient
de onest să relateze ulterior că l‑a deranjat lucrul acesta, și că nu i-a
plăcut.
De ce? Deoarece avea în el același spirit ca și prietenii lui Ioan
Botezătorul. Nu era el un predicator de succes? Nu se descurca bine? Nu se
converteau oamenii? Ideea că cineva trebuia să se roage pentru el - ce absurd! Ce lucru cumplit este păcatul, că poți fi deranjat chiar și
atunci când oamenii îți spun că se roagă pentru tine! Însă el a înțeles
implicația; a înțeles că aceste două doamne simțeau că ceva îi lipsea. Niciodată
nu ne place să ni se spună lucrul acesta, nu-i așa? Niciodată nu ne place să ni
se spună că ne lipsește ceva în vreo privință, iar Moody era suficient de
bărbat ca să admită că nu îi plăcea, că îl deranja. A simțit că ar trebui să le
spună că ar face mai bine să se roage pentru alții, că el nu avea nevoie de
rugăciune. Erau alți slujitori în Chicago care aveau mare nevoie de rugăciunile
lor, dar nu D.L. Moody. Cu toate acestea, a ajuns să vadă câtă dreptate aveau.
Acum, dați-mi voie să vă prezint opusul la aceasta; permiteți-mi să prezint
pe cineva care a reacționat ca Ioan Botezătorul, și este vorba de un alt Ioan,
din întâmplare, John (Ioan) Wesley. Iată diferența. Din nou, iată un om bun, un
om evlavios, un om religios. Iată un om care și-a luat religia atât de serios
încât a renunțat la Părtășia de la colegiul său din Oxford și la toate
perspectivele sale sclipitoare, și a decis să traverseze Atlanticul - ca să predice păgânilor săraci din Georgia. În multe feluri, nu ne-am
putea dori un om mai bun, dar haideți să mergem mai departe cu povestea. Pe
mare s-a iscat o furtună, se părea că vor naufragia și că toți se vor îneca. Și
lui John Wesley îi era frică de moarte! Dar a remarcat niște frați moravieni aflați
în aceeași corabie, care erau absolut calmi, chiar fericiți. Au continuat să se
roage și să cânte ca și mai înainte, când marea era calmă, iar John Wesley a
înțeles într-o clipită că moravienii aceia aveau ceva ce el nu avea. Și departe
de a-i displăcea acest lucru, el l-a râvnit, l-a dorit. Aceasta este reacția
corectă; aceasta a fost reacția lui Ioan Botezătorul. Aceasta a fost reacția
lui John Wesley și, în cele din urmă a dus la primirea binecuvântării care l-a
făcut omul care a devenit. Și lucrul acesta a fost adevărat despre toți sfinții
lui Dumnezeu de-a lungul veacurilor.
Așadar, pun această întrebare: care este reacția ta la o învățătură care
îți spune: „Tu poți fi umplut cu toată plinătatea lui Dumnezeu; poți primi
plinătatea Lui și harul Lui îngrămădit peste alt har”? Cum reacționezi la așa
ceva? Te deranjează? Spui tu: „Ce este asta? Am crezut că atâta vreme cât sunt
membru la o biserică și o frecventez în fiecare duminică, este mai mult decât
suficient. Duc o viață bună și morală. Ce este asta?” Cum reacționezi la o
asemenea învățătură? Există vreo indignare sau o tânjire după ea?
Deci, haideți să descoperim de ce Ioan Botezătorul a reacționat în acest
mod excelent și de ce noi trebuie să reacționăm în același fel dacă vrem să
avem această plinătate din ce în ce mai mult. Mărturisise pentru El, iar Domnul
îi chemase pe doi dintre ucenicii lui Ioan. În primul capitol, el a arătat
înspre Isus spunând: „Iată Mielul lui Dumnezeu, care ridică păcatul lumii”
(Ioan 1:29), și cu această ocazie a spus: „Cel ce vine din cer este mai presus
de toți; cel ce este de pe pământ, este pământesc, și vorbește ca de pe pământ.
Cel ce vine din cer este mai presus de toți. El mărturisește ce a văzut și a
auzit, și totuși nimeni nu primește mărturia Lui. Cine primește mărturia Lui,
adeverește prin aceasta că Dumnezeu spune adevărul. Căci Acela, pe care L‑a
trimis Dumnezeu, vorbește cuvintele lui Dumnezeu, pentru că Dumnezeu nu-I dă
Duhul cu măsură” (Ioan 3:31-34). Ioan Îl recunoaște pe Domnul. „Trebuie ca El
să crească” (vers. 30). De ce? Din pricina a ce și cine este. „Eu sunt doar un
om - El este Fiul lui Dumnezeu. Eu sunt de pe pământ - El este din cer. El este Fiul lui Dumnezeu!”
Unele segmente ale bisericii sărbătoresc Ziua Înălțării. Niciodată nu
trebuie să pierdem din vedere Înălțarea. Ne închinăm Celui care a biruit toți
vrăjmașii - moartea, Diavolul și iadul. Și a înviat; a trecut prin
ceruri. Acolo șade în putere glorioasă; nu există lucru pe care să nu-l poată
face pentru tine. Trebuie să începi cu asta. Dacă te gândești la creștinism în
termenii micii tale vieți, nu vei avea nimic. Dar dacă privești la El și
conștientizezi cine este El, că nu există nicio limită la modul literal, și că
există posibilități nesfârșite, atunci vei începe să primești plinătatea Lui.
Biserica creștină este așa cum este din cauza faptului că a devenit nesigură în
privința Domnului ei. Există bărbați la amvoanele creștine, în poziții
proeminente, care neagă dumnezeirea Lui, neagă minunile Lui, neagă moartea Sa
ispășitoare, sacrificială, neagă învierea literală, fizică, neagă realitatea
înălțării, care a avut loc în mod vizibil, când S-a înălțat la ceruri și nu S-a
mai văzut. Nu există nicio nădejde pentru astfel de oameni. Dacă nu ești clar
cu privire la doctrina despre Domnul, nu vei primi niciodată plinătatea Lui.
Este o imposibilitate totală. Lucrul acesta este elementar; este fundamental.
Următorul lucru este acela că Ioan Botezătorul se evalua în mod real. Ioan
nu era ambițios; Ioan nu-și dorea lucruri mari pentru sine însuși. Era un om
umil. Ambiția este întotdeauna un blestem; ambiția este totdeauna urâtă.
Întotdeauna am simțit că ambiția este cel mai urât păcat dintre toate. Nu
există nimic mai rău decât o persoană mândră, ambițioasă. Însă pe tărâmul
acesta este absolut fatală. Slava lui Ioan Botezătorul stă în umilința sa. El
nu vrea să se înalțe și să intre în competiție. El se cunoaște pe sine, își
cunoaște mărimea; știe ce este. Și acesta este unul dintre lucrurile pe care
Domnul Însuși l-a stabilit în Predica de pe Munte ca fiind cheia pentru
intrarea în această plinătate. A spus: „Ferice de cei săraci în duh” (Mat.
5:3). Un om care nu este sărac în duh nu va primi niciodată această plinătate.
Nu poți să pui nimic într-o cană care e deja plină. Numai într-o cană goală poți
turna plinătate. „Ferice de cei săraci în duh” (vers. 3). „Ferice de cei
blânzi” (vers. 5); „Ferice de cei flămânzi și însetați după neprihănire” (vers.
6). De ce? Deoarece ei știu că nu o au. Sunt conștienți de nevoia lor. Oh,
uitați‑vă la acest om, Ioan Botezătorul - haideți să învățăm
o lecție de la el. Dacă ești ignorant în ce privește această plinătate, este
probabil din cauza mândriei tale, din cauza propriei evaluări false a persoanei
tale. Ce știi tu despre Dumnezeu? Ce știi despre Domnul Isus Hristos? Ce știi
despre dragostea lui Dumnezeu turnată în inima ta? Ce știi despre o putere mai
mare decât tine însuți? Ioan era conștient de poziția sa și de mărimea sa.
Apoi spune lucrul următor care, pentru mine este unul așa de măreț și de
glorios; a fost prima sa replică. „Drept răspuns, Ioan le‑a zis: «Omul nu poate
primi decât ce-i este dat din cer»” (Ioan 3:27). Asta înseamnă că niciodată nu
avem niciun lucru de care să fim mândri, deoarece întotdeauna primim ceea ce
avem. Ioan spune în esență: „Voi sunteți mândri de mine și de poziția mea, dar
cine m-a pus pe mine în această poziție? Nu eu m-am pus acolo. Am fost pus
acolo. Dumnezeu este Acela care m-a pus acolo. Tot ce am, am primit. Poziția
mea, botezul și învățătura mea, toate mi‑au fost date. Nu mă faceți să mă
mândresc - nu am nimic de care să fiu mândru. Eu sunt doar
instrumentul, mijlocul, canalul.”
Apostolul Pavel spune același lucru către membrii bisericii din Corint. Ei
nu doar că erau ei înșiși mândri, dar se și mândreau cu diferiți învățători.
Unul spunea: „Eu sunt al lui Pavel”. Altul spunea: „Eu sunt al lui Apolo”. „Eu
sunt al lui Chifa”, spunea al treilea. „Eu sunt al lui Hristos”, spunea al
patrulea. Erau mândri de ei înșiși și de învățătorii lor favoriți, și se certau
din pricina aceasta. Iar răspunsul lui Pavel este: „Căci cine te face deosebit?
Ce lucru ai pe care să nu-l fi primit? Și dacă l-ai primit, de ce te lauzi ca
și cum nu l-ai fi primit?” (1 Cor. 4:7). Nu avem nimic cu care să ne mândrim,
niciodată. Nu noi am creat ceea ce avem; nu noi l-am produs. Și în clipa în
care realizezi lucrul acesta, încetezi să mai fii mândru, devii umil, și ești
pregătit să asculți și să primești.
Un alt lucru pe care îl observ la Ioan este acesta; el este interesat de adevăr, de răspândirea adevărului, de venirea
adevărului. Nu este interesat de sine însuși. Ioan nu este îngrijorat de cum îl
afectează adevărul. Asta încercau ucenicii lui să-l îndemne să facă. Ei
spuneau: „Ascultă aici, trebuie să oprești acest lucru, deoarece îți va lua
locul.” Asta e ceea ce facem adeseori când adevărul vine la noi. „Cum mă
afectează? Ce îmi va face? Ce îmi spune?” Uită de tine însuți; privește-l în
mod obiectiv așa cum face Ioan. Ioan este interesat numai de adevărul însuși și
de succesul lui, nu de efectele lui asupra sa sau de consecințele lui în
dreptul său. Ioan știe că Domnul are adevărul. El este Mirele care Se poate
ocupa de mireasă, poate trata cu ea și o poate binecuvânta. Ioan este doar
„prietenul Mirelui”, și el este preocupat de bunăstarea miresei, de adevăr, și
de tot ceea ce Domnul poate face pentru oamenii Săi.
În următorul pas pe care-l face, așa cum ni se spune în versetul 29, este
absolut mulțumit cu poziția sa. „Cine are mireasă este mire; dar prietenul
mirelui, care stă și-l ascultă, se bucură foarte mult când aude glasul
mireului: și această bucurie care este a mea, este deplină” (Ioan 3:29). La
nunțile orientale, până la un anumit punct prietenul mireului era omul care
deținea controlul, cum ar veni; el pregătea totul. Deodată se auzea glasul mirelui.
Așa că Ioan spune: „Credeți voi cu adevărat că mie, ca prieten al mirelui,
trebuie să-mi displacă venirea mirelui și că ar trebui să spun: «Eu rămân pe
scena din centru. Cine este el ca să mă înlocuiască?» Asta îmi spuneți voi, de
fapt. Dar sunteți nebuni,” le spune Ioan. „Treaba prietenului Mirelui este doar
să pregătească. El, dintre toți oamenii, ar trebui să se bucure când aude
glasul mirelui. El pășește înapoi, el este cel care pregătește, este
premergătorul, și mirele vine în urma sa. Aceasta este poziția mea și mă bucur
de ea. Știți”, spune Ioan, „departe de a-mi displăcea venirea Lui, sunt foarte
mândru de ceea ce se întâmplă. Nu pot să-mi închipui o onoare mai mare decât
aceea de a fi prietenul mirelui. Ce minunat să ai un loc în împărăția Lui și la
venirea Lui, și ce minunat să fii chiar și un premergător care apoi dispare în
spatele scenei. „Trebuie ca El să crească, iar eu să mă micșorez”. Bineînțeles.
Dar ce lucru minunat ca numele meu să fie asociat cu al Lui!”
Acesta este duhul. Încetezi să mai fii preocupat de tine însuți sau de
anumite daruri, sau să fii mai mare decât altcineva; sinele a dispărut din
treaba aceasta. Oamenii care totdeauna vorbesc despre ei înșiși și despre
darurile lor sunt oameni care ar face bine să se examineze ca să vadă dacă ceea
ce au nu este mai degrabă ceva psihologic decât spiritual. Efectul pe partea
spirituală este totdeauna acela de a ne umili și de a ne face să fim interesați
de adevărul însuși și de gloria Domnului, nu de ceea ce avem noi. Dacă privim lucrul acesta din
punctul de vedere al sinelui, totdeauna conduce la probleme. Duhul Sfânt este
trimis ca să Îl glorifice pe Domnul Isus Hristos, și El o face mereu. Iar
oamenii care sunt umpluți cu Duhul vorbesc mai mult despre Domnul Isus Hristos
decât despre ei înșiși sau despre darurile lor particulare. Aceasta era eroarea
din Corint, nu-i așa? Vorbeau despre daruri, le comparau, le contrastau și tot
locul era în confuzie. Domnul fusese uitat.
Ioan
Botezătorul este mulțumit să ocupe orice loc mic; nu contează cât e de mic.
Ceea ce contează nu este el, ci Domnul - și el
doar dorește plinătatea pe care Domnul o poate da, ca să-l facă în stare să
funcționeze mai sincer și mai devotat în locul specific în care l-a așezat
Domnul. „Mădularele lipsite de cinste” (1 Cor. 12:24), spune Pavel folosind
analogia trupului, sunt la fel de importante ca și mădularele frumoase. Nu
contează ce parte ești în trupul lui Hristos atâta vreme cât ești în el, atâta
vreme cât funcționezi, atâta vreme cât viața și hrana și puterea trec prin
tine. Acesta este lucrul asupra căruia trebuie să ne concentrăm - să fim mulțumiți să fim asociați cu El. Totul
ține de această singură chestiune -
proeminența relativă a lui „El” și „eu” din viața ta și a mea. Cu alte cuvinte,
ține-ți mereu ochii ațintiți asupra Lui și asupra gloriei Sale. „Trebuie ca El
să crească, iar eu să mă micșorez” (Ioan 3:30). Dumnezeu să ne dea harul să fim
onești cu noi înșine și deschiși în prezența lui Dumnezeu.
(Capitol din cartea Experimentarea nașterii din nou de Martyn Lloyd-Jones)