Thomas Watson
Thomas Watson (1620-1686)
În ultimii ani s-a văzut o creştere a interesului faţă
de Puritani. Hrana spirituală sărăcăcioasă şi stricată care umple rafturile
librăriilor creştine îi lasă pe mulţi să sufere de subnutriţie. Oamenii sunt
lacomi după carnea Cuvântului şi o găsesc în scrierile Puritanilor care sunt bogate şi
hrănitoare. Predicatorii puritani au scris lucrări practice, profunde,
spirituale, de cea mai înaltă calitate pe baza expunerii solide a Scripturilor.
Ei sunt folosiţi de Dumnezeu să-i motiveze pe cititorii moderni să caute ceva mai
mult în umblarea lor cu Domnul. În timp ce scrierile unor Puritani sunt ca cele
ale apostolului Pavel: „În ele sunt unele lucruri grele de înţeles” (2 Petru
3:16), ale altora sunt scrise cu o claritate simplă şi profundă. Lucrările lor
nu sunt peste puterea de înţelegere a celor mai mulţi cititori. Acest lucru
este remarcabil mai ales dacă ne gândim la faptul că ei au trăit în urmă cu
peste 300 de ani!
Thomas Watson este unul dintre aceştia. El este recunoscut ca
cel mai uşor de citit, de înţeles şi lucid dintre toţi Puritanii. Predicile
lui, păstrate în formă scrisă, sunt comori spirituale bogate în doctrină
sănătoasă. A mânuit cu destoinicie Sabia Duhului pentru a tăia păcatele
canceroase chiar şi din cel mai pios suflet credincios. Toate lucrările lui
cunoscute au fost retipărite şi primite cu bucurie de către aceia care au ajuns
să iubească profunzimea spirituală a teologilor Puritani. Nădăjduim să nu ne
oprim doar la a-i citi şi admira pe aceşti oameni ca Thomas Watson, ci să
învăţăm din exemplul lor. Watson, „măcar că este mort, continuă să ne vorbească”
(Evrei 11:4).
Anii de început ai vieţii lui Thomas Watson sunt, într-un fel, o
enigmă. Practic, nu se ştie nimic despre data şi locul naşterii sale, a
părinţilor lui, sau a circumstanţelor convertirii lui. Cineva l-a descris ca
fiind Puritanul Melhisedec de vreme ce este „fără tată, fără mamă, sau spiţă de neam”. Cea mai timpurie informaţie despre Watson o avem în „Registrele şi
Cronicile” din Kennet, unde numele Watson apare printre alţi Puritani care au
fost educaţi la Emmanuel College în Cambridge.
La Emmanuel College, Watson a obţinut
o licenţă în litere în 1639 şi doctoratul în 1642. Emmanuel College a fost un
centru educaţional al marilor slujitori Puritani. A mai produs şi alte persoane
notabile ca Thomas Brooks şi Stephan Charnock. Mulţi dintre ei au fost
Nonconformişti care au protestat faţă de executarea lui Charles I şi felul în
care l-a tratat Cromwell pe împăratul Charles II. Pe când era la Emmanuel
College, Watson şi-a câştigat reputaţia unui student foarte sârguincios.
Inteligenţa lui este evidentă în scrierile lui. Lucrările lui dau pe faţă o
profundă putere de pătrundere a limbii engleze şi, totodată, a unei înţelegeri temeinice
a limbilor ebraică, greacă şi latină. El îi citează pe părinţii timpurii ai Bisericii
ca şi cum ei au fost ziarele lui de dimineaţă. Familiaritatea lui cu întregul
canon al Scripturii este nemaipomenită. Referinţe din întreaga Biblie sunt
presărate prin toate predicile lui descoperind o înţelegere profundă a multor
texte obscure pentru cei mai mulţi studenţi ai Bibliei de azi. O înţelegere
temeinică a istoriei, botanicii, medicinei, a clasicilor, şi a multor
îndeletniciri se observă în predicile lui. De la începutul slujirii lui în
Londra, el a fost recunoscut ca un om foarte învăţat. Astăzi este recunoscut ca
unul dintre cei mai mari pastori-teologi din epoca Elizabethan-Puritană.
Slujirea
lui Watson a avut un mare impact. La început a fost chemat pastor la St.
Stephen, Walbrook în 1646. A continuat să slujească acolo până a fost
întemniţat în 1651 de armata lui Cromwell pentru că a participat în aşa-zis-ul
complot al lui Christopher Love de a-l pune din nou pe Charles II pe tron. A
fost închis în turn împreună cu alţi câţiva disidenţi, dar a fost eliberat în
1652 cu drepturi depline după ce a făcut o cerere pentru a primi milă şi a
promis supunere faţă de conducere.
Slujirea lui la St. Stephens, situată în
inima Londrei, a fost profundă. Charles Spurgeon a descris slujirea lui cu
aceste cuvinte:
„Watson a devenit rector la St. Stephen, Walbrook, unde chiar
în inima Londrei şi-a îndeplinit pentru
aproape şaisprezece ani slujba de păstor credincios cu mare sârguinţă şi
perseverenţă. Fericiţi au fost cetăţenii care au participat regulat la slujirea
lui spirituală şi instructivă. Biserica era mereu plină, căci faima şi
popularitatea predicatorului erau, pe bună dreptate, mari. Intrând şi ieşind
din turma lui aprins cu un zel sfânt
pentru bunăstarea lor veşnică, aceşti ani s-au scurs destul de plăcut
câştigând un respect crescând înaintea tuturor celor ce l-au cunoscut.”
După
aceşti 16 ani de slujire la St. Stephen, Actul
Uniformităţii din 1662 l-a destituit pe Watson, împreună cu alţi 2000 de
slujitori de la amvonurile lor deoarece conştiinţele lor nu le-au permis
să se supună cu toată inima închinării standardizate. Alte „Acte” i-au afectat
pe Puritani, cum ar fi Conventicle Act,
care a făcut ilegală întâlnirea a mai mult de 5 persoane într-un loc de
închinare. The Five Mile Act a poruncit
slujitorilor nonconformişti să stea la o depărtare de cel puţin cinci mile de
oraş, exceptând călătoriile. Aceste Acte
erau încerări de a-i reduce la tăcere pe oamenii evlavioşi, care ştiau că au
fost însărcinaţi de Dumnezeu să predice Cuvântul. Watson a continuat să predice
Evanghelia, crezând că este mai bine să asculţi de Dumnezeu decât de oameni.
Watson, la fel ca şi mulţi alţi Puritani destituiţi, a început să slujească
grupurilor necunoscute, în locuri necunoscute, întotdeauna în pericolul de a fi
amendat sau întemniţat.
În 1672, după Declaraţia
de Indulgenţă, Watson a obţinut permisiunea să ţină servicii de închinare
la Crosby Hall, de vreme ce incendiul din Londra din 1666 a distrus multe
dintre biserici. Trei ani mai târziu, în 1675, lui Watson i s-a alăturat un pastor-teolog puritan, Stephen Charnock. Vă puteţi imagina marea binecuvântare
spirituală de a avea 2 mari teologi puritani păstorind aceeaşi turmă! Charnock
a slujit cot la cot cu Watson până în 1680 când Charnock a murit în perioada în
care predica seria lui clasică de mesaje despre existenţa şi atributele lui
Dumnezeu. Watson a continuat la Crosby Hall până când sănătatea lui a început
să şubrezească, şi s-a retras în Barnston, Essex.
Atât cât putem vedea din
predicile lui scrise şi câteva relatări istorice, Thomas Watson a fost un
maestru al amvonului. Expunerile lui asupra Cuvântului erau foarte practice.
Analogii frecvente şi lucide, cuvinte pline de viaţă şi paralelismul percutant
se găsesc prin toate predicile lui. A avut o elocinţă excepţională şi clară
pe care a folosit-o să ducă adevărurile Scripturii în inimile ascultătorilor
lui.
Cineva a spus despre el: „un maestru al stilului clar şi viguros şi al
frumuseţii în exprimare... el vorbea în aşa fel încât câştiga nu doar
înţelegerea oamenilor, ci, deasemenea
îşi asigura un loc pentru adevăr în memoria lor. Mai mult decât mulţi
din generaţia lui el a căutat să urmeze exemplul lui Hristos în a da învăţătură
folosind tot felul de materiale ilustrative din viaţa obişnuită, şi cu
simplitate şi farmec a rostit cuvinte pe care nu le puteai uita uşor. După două sute
de ani de la moartea lui Thomas Watson, William Jay din Bath a spus că putea să
meargă la oricare dintre cărţile lui şi să le găsească mereu proaspete,
incisive şi instructive.”
Watson a fost de asemenea un om al rugăciunii
fierbinţi. Hamilton Smith relatează o întâmplare în legătură cu abilitatea lui
Watson de a se ruga:
„Calamy, în 'Prescurtările'
lui, ne relatează că într-o anumită zi când dl Watson era la amvon, printre alţi
ascultători a venit şi Reverendul şi înaltul Prelat, episcopul Richardson, care
a fost atât de încântat de predică şi în special de rugăciunea de după predică,
încât a mers după el acasă să-i mulţumească; şi cu dorinţa aprinsă de a obţine
o copie a rugăciunii lui. ‘Vai!’, a spus dl Watson, ‘nu pot să vă dau asta; căci
eu nu îmi scriu rugăciunile; nu a fost ceva premeditat, ci mi-am vărsat inima
şi afecţiunile aşa cum m-a făcut în stare Dumnezeu, pro re nata.’ După care bunul Episcop a plecat minunându-se de
faptul că un om se poate ruga într-un asemenea mod ex tempore."
Multele
zile petrecute în Cuvânt şi în rugăciune l-au echipat pe Watson să păstorească
turma cu pasiune şi devotament. Convingerile lui cu privire la rugăciune sunt
presărate prin toate lucrările lui în special în predicile lui asupra
rugăciunii „Tatăl nostru” pe care le-a susţinut ca parte a expunerii Micului
Catehism. În Portretul omului evlavios,
Watson scrie:
"Rugăciunea este comunicarea sufletului cu cerul.
Dumnezeu coboară la noi prin Duhul Său, iar noi ne înălţăm la El prin rugăciune ... Omul
evlavios nu poate trăi fără rugăciune. Omul nu poate trăi fără să răsufle; şi
nici sufletul, dacă nu-şi expiră dorinţele înaintea lui Dumnezeu. Imediat ce
s-a născut bebeluşul harului, începe să ţipe; imediat ce a fost convertit
Pavel, „iată, el se roagă” (Fapte 9:11)
... Omul evlavios se află în fiecare zi pe munte în rugăciune; îşi începe ziua
cu rugăciune; înainte să-şi deschidă prăvălia, îşi deschide inima înaintea lui
Dumnezeu. Noi ardem parfumuri frumos mirositoare în casele noastre; casa unui
om evlavios este „o casă cu parfumuri plăcute”; el o parfumează cu tămâia
rugăciunii; nu se apucă de niciun lucru fără să caute mai întâi faţa lui
Dumnezeu."
A adormit în timp ce se ruga în cămăruţa lui
Mântuitorului pe care L-a slujit cu credincioşie atâţia ani.
- A.W. Tozer
- Adelaide Leaper Newton
- Amy Carmichael
- Andrew Bonar
- Andrew Murray
- Anonim
- Charles Finney
- Charles Haddon Spurgeon
- Charles Leiter
- David M. M'Intyre
- Diverși
- Donald S. Whitney
- Erich Sauer
- George Muller
- George Swinnock
- George Whitefield
- Henry Scougal
- Henry W. Frost
- Howard Taylor
- Howell Harris
- Iain H. Murray
- Ian Macpherson
- Isaac Ambrose
- Ivan Plett
- J. Gregory Mantle
- J.C. Ryle
- James A. Stewart
- James L. Snyder
- Jeremiah Burroughs
- Jock Purves
- Joel Beeke & Diana Kleyn
- John Bunyan
- John Downame
- John Flavel
- John Fletcher
- John Greenfield
- John MacArthur
- John Newton
- John Owen
- John Piper
- John W. Kennedy
- John Wesley
- Jonathan Edwards
- Joseph Alleine
- Leonard Ravenhill
- Leslie T. Lyall
- Lindley Baldwin
- Lowell Brueckner
- Mack Tomlinson
- Martyn Lloyd Jones
- Paris Reidhead
- Paul Washer
- R.A. Torrey
- Richard Baxter
- Richard Newton
- Richard Sibbes
- Robert L. Peterson
- Robert Murray M'Cheyne
- Roger Ellsworth
- Samuel Chadwick
- Samuel L. Brengle
- Samuel Rutherford
- Santosh Poonen
- Stephen Charnock
- Thomas Brooks
- Thomas Cook
- Thomas Watson
- Valentin Leonaș
- William Chalmers Burns